Nazivi koji se koriste za ovu vrstu poteškoća još su i poremećaj izgovora, artikulacijski poremećaj, dislalija.
Ako primjerice, primijetite da vaše dijete izgovara uk umjesto luk ili jav umjesto lav, vampa umjesto lampa i sl. ono najvjerojatnije ima poremećaj zvan lambdacizam. Lambdacizam je poremećaj izgovora glasa l i lj, a očituje se izostavljanjem, zamjenom ili iskrivljenim govorom.
Uzroci poremećaja izgovora ovih glasova, kao i ostalih artikulacijskih poteškoća su različiti: nepravilnosti u građi artikulacijskih organa (rascjep usne i/ili nepca, nepravilan zagriz), slaba pokretljivost jezika ili usana, fonematski sluh ((smanjena sposobnost slušnog prepoznavanja odnosno razlikovanja glasova), neprimjeren govorni uzor u djetetovoj bliskoj okolini itd.
U kojem se sve obliku pojavljuje lambdacizam?
Lambdacizam se može javiti u obliku supstitucije, distorzije ili omisije. Omisija ili izostavljanje glasova u govoru je rijetka pojava i odnosi se na mlađu djecu (primjerice, kad dijete kaže peši umjesto plešiili lubav umjesto ljubav. Važno je napomenuti da nakon treće godine dijete ne bi trebalo izostavljati niti jedan glas. Zamjena ili supstitucija odnosi se na mijenjanje glasova l i lj drugim glasovima. Glas l može biti zamijenjen glasom j, a glas lj glasovima j ili l.
Nepravilan izgovor glasova l ili lj ili distorzija najčešće se javlja u obliku poluvokala w, a uključuje i, ovisno o mjestu izgovora, lateralni i interdentalni lambdacizam. Lateralni lambdacizam je izgovor glasova l i lj na način da samo jedna strana jezika dodiruje alveole zbog čega dolazi do pretjerane salivacije. Interdentalni lambdacizam odnosi se na izgovor spomenutih glaosva na način da dijete stavi jezik između gornjih i donjih zubi tj. zagrize ga.
Što roditelj može učiniti?
Znanstvenici koji proučavaju razvoj dječjeg živčanog sustava, a posebice razvoja govora, otkrili su veliko stimulativno značenje funkcije ruke. Istraživanja su pokazala kada razvoj pokreta prstiju odgovora dobi, razvoj govora je također uredan, a kada razvoj fine motorike zaostaje, zaostaje i razvoj govora. Prof. logoped Stella Rožman iz Kabineta Korneo smatra da s vježbama prstićima treba započeti od najranijeg djetinjstva.
Treba obratiti pažnju na to kako dijete manipulira prstima i ovladava jednostavnim, ali životno važnim vještinama - kako drži čašu, vilicu, olovku, kako se umiva i pere ruke, zakopčava košulju i veže vezice na cipelama. Ako primijetite da dijete ima teškoće u razvoju fine motorike i govora vježbajte njegove prstiće, a prof. logoped Rožman navodi nekoliko praktičnih primjera:
- igra ''Prstići se pozdravljaju'': dijete treba vrškom svakog prsta dotaknuti jagodicu palca
- imitacija pokreta: sviranje klavira, šivanje, miješanje žličicom šećera u čaj
- razni oblici i figure, primjerice životinja
- izrada raznih oblika od plastelina ili tijesta
- slaganje oblika od ''šarenih čavlića''
- rezanje i lijepljenje
Osim vježbi prstićima možete sa svojom djecom vježbati i bolju pokretljivost artikulatora, primjerice jezika. Evo nekoliko primjera i za to:
- oblizivanje: lagano otvoriti usta i širokim prednjim dijelom jezika oblizati gornju i donju usnu
- gimnastika za jezik: lagano otvoriti usta, osmjehnuti se i naizmjenično vrškom jezika dodirivati uglove usana; zatim pomicati jezik gore-dolje kao da želi polizati nos i bradu
- vježba ''Ljuljačka'': osmjehnuti se, lagano otvoriti usta, smjestiti jezik iza donjih zuba i držati ga tamo par sekundi; zatim podići jezik i staviti ga iza gornjih zuba te ga držati tamo par sekundi; mijenjati položaj nekoliko puta
- coktanje vrhom jezika (imitacija kako ide konj)
Djetetov način govora okolini i roditeljima nerijetko je simpatičan, a neki čak smatraju da će se on s vremenom sam ispraviti. Međutim, neispravan izgovor glasova l i lj tolerira se do četvrte godine, a ukoliko je riječ o izostavljanju glasova do treće godine života. Od velike je važnosti, stoga, na vrijeme potražiti stručno mišljenje logopeda i uključiti mališana u logopedsku terapiju.