Samim time, teško da je itko uspio izbjeći neke od predizbornih poruka i obećanja koja kao da se konstantno „vrte“ na televiziji, radiju, internetu, plakatima po gradu.
Kao i kod svake kampanje ovog tipa, političari žele građanima s jedne strane adekvatno predstaviti svoj program, a s druge pridobiti njihovo povjerenje i „pobrati“ simpatije širokih masa. A kad je o tome riječ, sredstva se često i ne biraju.
U gotovo svakoj predizbornoj kampanji svjedoci smo korištenja djece u svrhu prikupljanja simpatija glasača. I doista, što bi drugo moglo raznježiti velik broj ljudi, nego slike nasmijane djece. Upravo zato velik broj institucija upućuje apele političarima da se u kampanji suzdrže od približavanja biračima na ovaj način. Unatoč tome, svakodnevno smo svjedoci toga kako ovo obećanje baš i nije lako održati.
Prihvaćenost i oblici trenda
Nasmijani politički kandidati u posjeti školama, na otvaranju dječjih vrtića i novouređenih igrališta, ili pak uručenje donacije dječjem domu. Sve su to prizori koje svakodnevno u medijima mogu vidjeti čak i oni koji i ne prate politička zbivanja s velikim zanimanjem.
Dovoljno je reći kako prosječan gledatelj u većini slučajeva na ovakve prizore neće reagirati, ili će ih popratiti sa smiješkom uz komentar kako su djeca slatka ili pak izgledaju sretno. Sama ta činjenica govori i više nego dovoljno u prilog tome kako je iskorištavanje djece u svrhu politike postala svakodnevna, pa na neki način i od društva prihvaćena pojava. Osim institucija koje su zadužene za nadgledanje i osiguravanje dječjih prava, teško da će se bilo tko „iz naroda“ javno pobuniti protiv ovakve prakse.
Osim političara, posljednjih godina može se naići i na potpuno suprotni trend. Ponekad sami roditelji nesvjesno rade reklamu određenom političaru upravo kroz svoje mališane. Koliko puta ste vidjeli snimke ili fotografije sa stranačkih skupova na kojima mame i tate svoje klince daju u ruke političaru koji predstavlja njihovu opciju, kako bi ovjekovječili taj trenutak? Takve slike će veoma lako završiti u medijima, a u vremenu sveopćeg korištenja društvenih mreža, nije isključivo i kako će roditelji sami postaviti fotografiju na neku od njih.
Predizborne kampanje i praksa u svijetu
Ako ste slučajno mislili kako je Hrvatska jedina zemlja u kojoj su pravila tu da se krše, prevarili ste se. Niti neka od najvećih svjetskih političkih imena nisu imuna na skupljanje simpatija širokih masa korištenjem djece. Način je uglavnom jednak. Posjeti školama i vrtićima uz izliku animiranja djece, gdje je dobro poznat američki način odlaska predsjednika među vrtićke grupe i čitanje priča mališanima. Ili pak uzimanje mališana iz prvih redova na skupovima i fotografiranje s njima i njihovim roditeljima.
Sve to događa se i u zemljama koje po ovom pitanju imaju veoma dobro uređene zakone. Međutim, izgleda kako se u sveopćoj strci predizborne kampanje naglasak ipak stavlja na neke druge stvari.
Posljedice za djecu
Najsporniji segment korištenja djece u kampanji odnosi se na zaštitu privatnosti. Sama djeca u ovakvim situacijama, nažalost, nemaju mogućnost izbora. Iako mališani vrtićke dobi nemaju saznanja o tome što se zapravo događa i sve gledaju kroz aspekt zabave, posljedica ipak može biti.
Mnogi psiholozi upozoravaju na mogućnost „odgođene reakcije“, točnije osuđivanja okoline i stigmatizacije kada dijete malo poraste. U Hrvatskoj je takav scenarij itekako moguć, budući da se radi o izrazito polariziranoj državi što se odabira političkih opcija tiče.
S druge strane, značajan problem su i roditelji koji samim odlaskom na skupove s mališanima, djeci (često nesvjesno) nameću svoju političku opciju. Ovakva praksa može kasnije dovesti do toga da dijete osjeća obvezu da se prikloni jednakoj političkoj opciji kao i njegovi roditelji, što je na neki način neizravno kršenje prava na slobodan izbor.
Upozorenja i kritike
Predizborna kampanja koja je u Hrvatskoj u tijeku također nije bila imuna na korištenje djece u pokušaju skupljanja poena. Već i prije njenog službenog početka, na političare i stranke prva je apelirala pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić. Istaknula je i kako građani uglavnom prepoznaju da se radi o neiskrenim potezima koji u konačnici neće imati prevelikog utjecaja na ishod samih izbora.
S njome se slažu i iz GONG-a, koji su i iz svojih redova uputili sličnu preporuku. Osvrnuli su se i na činjenicu da je nekoliko pritužbi na ovu praksu već stiglo.
„Pozivamo političare da, ne samo pred izbore nego kontinuirano, brinu o potrebama i interesima djece te da im u njihovom djelovanju prioritet budu upravo javne politike važne za kvalitetu života djece, kao što su odgoj i obrazovanje, zdravstvo, zaštita dječjih prava i sigurnosti. Umjesto toga, često imamo priliku vidjeti da se djecu koristi za samopromociju i promociju političkih stranaka u predizbornom razdoblju, što oštro osuđujemo. I Pravobraniteljica za djecu ukazala je na takvu praksu, navela par pritužbi koje su joj pristigle, te pozvala političare da ne iskorištavaju djecu na političkim skupovima i ne uključuju ih u aktivnosti usmjerene na postizanje političkih ciljeva odraslih. Osim poziva političarima da se drže preporuka Pravobraniteljice, pozivamo i građane da pokažu političarima da osuđuju praksu korištenja djece u predizborne svrhe.“
Iako je već i u ovoj fazi prepoznato kako se politički kandidati još jednom nisu pridržavali uputa i apela, biti će potrebno pričekati kraj izbora kako bi se utvrdilo u kojoj mjeri su prava djeca zanemarivana, i je li ta praksa zaista pripomogla političarima u samom ishodu izbora.