. Mnogi današnje mališane nazivaju Generacija Z, jer su nasljednici Generacija X i Y. Neki ih zovu i Generacija Net ili Generacija iGen jer nikada nisu upoznali svijet bez Interneta.
Istina je da su današnja djeca tehnološki naprednija od svih prethodnih, pa već i predškolci znaju pronaći crtić na YouTubeu, a osnovnoškolci slažu sami PowerPoint prezentacije.
No bez obzira na tu činjenicu, tko su današnja djeca doista?
Većina stručnjaka i sociologa reći će da je još uvijek prerano reći i da se ne treba svu djecu stavljati pod zajedničke karakteristike. Djecu u kalupe pokušava staviti najviše marketinška industrija koja pod svaku cijenu želi shvatiti tko su današnja djeca i kakvi su potrošači. Za zajedničke karakteristike današnje generacije djece zanimaju se i poslodavci jer u njima žele vidjeti potencijale buduće radne snage.
Čak i roditelji uviđaju da odgajaju drugačije mališane no što su i sami bili te su otvorenijeg duha i vidika kad je odgoj u pitanju. Većina roditelja smatra da će recesija igrati ulogu u oblikovanju karaktera njihove djece i naučiti ih kako se u životu snositi s manje novca i povlastica.
Generaciju Z, kako ih u najvećem broju slučajeva nazivaju, čine djeca stara 12 godina i mlađa i još uvijek su predmet studija. Najčešće ih se uspoređuje s prethodnim generacijama, a godina 2008. navodi se kao prijelomna u njihovim životima. Osim što je došlo do recesije, došlo je i do nekih globalnih promjena i katastrofa koje su svakodnevicu tih mališana učinile nesigurnijom. Kako u vlastitom domu zbog nedostatka novca, tako i u široj okolini.
Iz tog razloga, današnja djeca mogla bi postati nova verzija tzv. Tihe generacije, odnosno generacije koja je preživjela 2. Svjetski rat, koja je odrasla u eri depresije i pripadala generaciji baby boomera u 50-tima i 60-tima. Ta je generacija bila iznimno vrijedna i radišna i bila je generalno nepovlaštena.
Generacija Z neće moći računati na sigurnost i prosperitet i uzimati ih zdravo za gotovo. Današnja djeca okružena su prizorima tragedija, nesreća i nepravda te će razviti iznimno jaku osvještenost za svjetske probleme i pitanja. Za njih svijet više neće biti veliko i zabavno igralište.
Isto tako, Generacija Z izbrisat će u potpunosti sve predrasude i diskriminacije vezane uz druge rase, etnicitete ili kulture. Najveća očekivanja imate će od moderne tehnologije i uređaja, koji već danas dolaze u središte njihove pažnje. Posjedovanje tehnoloških uređaja postat će obilježje društvenog statusa, a oni koji će imati pristup modernoj tehnologiji, imat će i bolju podlogu za uspjeh.
Generaciji Z će fakultetska diploma postati iznimno važna, kao što je njihovim bakama i djedovima bilo važno da završe srednju školu.
Oni koji pak najviše žele znati tko je Generacija Z, marketinški stručnjaci, od toga neće imati previše koristi, jer današnji mališani vrlo rano prepoznaju nešto što se naziva reklama, a već i osnovnoškolci oglašivačima više ne vjeruju i iritira ih gledanje TV reklama između programa.
U svakom slučaju, govorimo o prosvijećenoj i realnoj djeci koja će u odraslu dob odnijeti neke nove vrijednosti. Vjerovat će u jednakost i prava svih ljudi, u rad i pravednost, u nužnost pomaganja slabijima, u tehnologiju koja će im olakšati život, poslovanje i komunikaciju te umreženost svih ljudi u virtualnom i realnom prostoru. Preispitivat će tradicionalne autoritete, kao što su politika i mediji i više se oslanjati na zajednicu. Ne zvuči loše. Zar ne?
(JK, Izvor: AP)