Molim vas da mi objasnite na primjeru dječjeg ponašanja kada primijeniti negativno potkrjepljenje, kaznu primjenom, kaznu uklanjanjem i pozitivno potkrepljenje. Zahvaljujem.
Poštovana,
drago mi je što promišljate kako i na koje načine možete pomoći djetetu, no promjena ponašanja djece mnogo je dublja i složenija nego što to nalažu principi operantnog uvjetovanja. Kako bi promijenili ili utjecali na dječje ponašanje prvenstveno moramo shvatiti razloge zašto se dijete ponaša tako kako se ponaša. Moramo se zapitati koji su uzroci agresivnih ispada? Kada se oni najčešće javljaju? Što nam dijete time želi poručiti? Često ispod agresivnog ponašanja i ljutnje leže ostale emocije poput tuge, usamljenosti, srama, osjećaja bespomoćnosti ili neshvaćenosti. Iako principi operantnog uvjetovanja mogu biti djelotvorni, ako ne shvatimo uzrok ponašanja zanemaruje se dublji problem te se tako na dulje staze zapravo ništa ne riješava. Dijete nikad nije samo po sebi agresivno ili ''zločesto'' već uvijek postoji uzrok koji se krije ispod takvog ponašanja. Primjerice, ako je u podlozi djetetove agresije frustracija zbog zanemarenih potreba i ako operantnim uvjetovanjem "odučimo" dijete od toga da se agresivno ponaša prema drugima, njegova frustracija se može početi očitovati na druge načine, kroz autoagresiju, psihosomatiku, tikove i dr. Osim razumijevanja djetetovih potreba, zadatak odraslih je pokazati alternativna ponašanja koja ne ugrožavaju dijete ili njegovu okolinu kroz koje mogu izbaciti i proraditi tako intezivne emocije. No, svakako je dobro znati tehnike iz teorija učenja koje Vam mogu olakšati i usmjeriti daljnje djelovanje. Principe operantnog uvjetovanja i druge teorije učenja možete dodatno pronaći u knjizi Psihologija pamćenja i učenja (Predrag Zarevski). Uz Vaše razumijevanje, strpljenje i podršku s dodatnim tehnikama i poznavanjem teorije vjerujem da ćete adekvatno postaviti granicu i odgovoriti na dječje potrebe. Sretno!
Jelena Borić, magistra psihologije