Primjerice, kad želi jesti čokoladu, ode u kuhinju i gleda mjesto gdje stoje čokolade i vrišti; ne pokazuje prstom, ne govori daj. Motorički je sve u redu, prohodao je s 11 mjeseci. Sad se penje sam uz stepenice, otvara vrata, oponaša radnje starijih, jede i pije sam. Otkad je prestao sisati često se prehladi i dobije temperaturu. Prije 15 dana dobio je seku pa sad viče, neće slušati, mazi se, nekad je neće pogledati, a nekad je prima nježno za ručice. Možda se pretjerano brinem, ali mnogi pišu da je riječ o autizmu ako se dijete ne odaziva na ime. Dajte mi molim Vas neki savjet.
Poštovana,
jedini savjet koji vam zapravo možemo dati je da dođete na procjenu djetetovog razvoja. Naime, u njegovoj dobi (20 mjeseci) osim što bi vokabular trebao biti 10-tak riječi sa značenjem, jako je važno je li se kod vašeg djeteta razvila združena pažnja, slijedi li dijete jednostavne upute i naloge, razumije li govor, ponavlja li govorni model, ostvaruje li kontakt pogledom, pokazuje li prstićem imenovane predmete i sl. Uredan razvoj promatramo kroz čitav niz razvojnih aspekata a jednako tako detektiramo i eventualna odstupanja. Pri tom valja napomenuti da je rano prepoznavanje eventualnih teškoća ključ dobrom poticajnom razvoju. Stoga, svaku zabrinutost možete otkloniti procjenom djetetovih sposobnosti.
Nataša Čičin – Šain, prof. defektolog