” Međutim, prije 15 dana je potpuno prestao brbljati. Sad proizvodi neke čudne zvukove, kao npr. “hauuuu”, “iiiii”, “uuuu.” Od brbljanja ni glasa. Jako je nervozan kad ga se presvlači, otima se i demonstrativno plače.
Kad ga zovem, ponekad se okrene, ali češće ne. Kad mu pokazujem prstom na nešto, on gleda u prst i smješka se. Ima i određena repetitivna ponašanja, ali ne previše. Voli se igrati, ali isključivo sam, teško je doprijeti do njega. Ne želi gledati kad mu pokazujem neke igre, npr. kako ubaciti kockice u kutiju. On uzme jednu kockicu, igra se sam s njom, maše ili lupka o nešto. Ljudi s kojima se redovito viđamo kažu da je super beba, ali ja sam jako zabrinuta. Jesu li to rani znakovi autizma, zastoja u razvoju ili nečeg trećeg?
Poštovana,
dječji razvoj često nije harmoničan i odvija se u fazama. Trenutno Vaše dijete očito prolazi kroz intenzivnu fazu motoričkog razvoja (pred prohodavanje) pa se može dogoditi da se više koncentrira na to. Ipak, obratite i dalje pažnju kako napreduju ostali segmenti razvoja. Dijete kronološke dobi Vašeg djeteta moralo bi sljedeće:
Na području kognitivnog razvoja:
- Imitirati zvukove i pokrete.
- Plesati uz glazbu.
- Pogledom tražiti predmet koji je izvan vidnog polja (npr. žlica ispod stola).
- S lakoćom pronalaziti skrivene predmete.
- Promatrati ispravnu sliku na upit.
- Imitirati geste.
- Početi pravilno koristiti predmete (češalj, telefon,...)
- Promatrati slikovnicu.
Na području govorno-jezičnog razvoja:
- Brbljati.
- Izgovarati prvu riječ.
- Prepoznavati imena ukućana.
- Reagirati na tuđe negativne emocije plačem.
- Pokazivati emocije prema nepoznatim odraslim osobama.
- Pokazivati strah pri odvajanju od roditelja.
- Imati zadršku prema stranim osobama.
- Podizati ruke ako želi biti podignuto.
- Razumijeti jednostavne upite i naloge.
- Pridavati pozornost govoru.
- Razumijeti zabranu.
- Koristiti jednostavne geste kao odmahivanje glavom „ne“.
- Govoriti „mama“ i „tata“ sa značenjem.
- Pokušavati imitirati riječi.
Na području socio-emocionalnog razvoja:
- Biti sramežljivo prema strancima.
- Plakati ili negodovati ako majka napusti prostoriju.
- Uživati imitirati aktivnost drugih u igri.
- Preferirati određene osobe ili igračke.
- Ispitivati reakcije roditelja tijekom hranjenja (što se dogodi ako odbijem hranu?).
- Ispitivati reakcije roditelja ponašanjem (što ako zaplačem kad roditelj napusti sobu?).
- Ponavljati zvukove ili geste.
Ukoliko Vas i dalje bude zabrinjavalo ponašanje Vašeg mališana, procjena ADOS koji je jedini mjerodavni test za procjenu autizma, može se obaviti kada dijete prohoda.