g S godinu dana govorio je riječi "mama" i "baba". Zatim je uslijedilo nekoliko mjeseci tišine. S otprilike godinu i pol dana znala sam ga zateči kako se igra i mrmlja, no kad ga pohvalim ili mu na bilo koji drugi način dam do znanja da se želim uključiti u njegov razgovor ili igru, on odmah prestane i s igrom i s pričom. Sada smo opet u razdoblju tišine i pod time mislim da više ne govori ni "mama" ni "baba", tek povremeno veselo cijukne ili vrisne kada želi privući našu pozornost a nismo mu blizu da nas lupne ili nam pokaže. Znam mu reći: "Lukas reci mi mama", a on na to odmah skrene pogled. Čak sam primijetila da me izbjegava gledati ako shvati da ga pokušavam nešto naučiti. Ako je žedan donese mi čašu ili me uzme za ruku i odvede do kuhinje. Ako od njega tražim da mi kaže "sok" on se ljuti i prosvjeduje. Suprug i ja nismo imali problema s učenjem govorenja. Okolina najčešće govori da je lijen i da će početi pričati sam od sebe, no sada se već bojim da zbog takvih primjedbi ne zanemarim činjenicu da treba pomoć. Trebam li čekati i probati i dalje raditi s njim (iako do sada nisam primijetila da surađuje) ili da se već sad obratim za stručnu pomoć? Molim Vas za pomoć... Hvala unaprijed! MF
Poštovana mama,
iz Vašeg opisa uviđam da Vas najviše brine jezično-govorni razvoj Vašeg djeteta i poteškoće u uspostavljanju interakcije.
Za uredan jezično-govorni razvoj temelj je uredan razvoj komunikacije. Iz Vašeg opisa vidim da Vas dijete vodi za ruku kada nešto želi i koristi vrisak (niste napisali u koje svrhe koristi vrisak, kad nešto treba ili kad želi podijeliti neko iskustvo s Vama). Molim Vas obratite pozornost na koje još načine dijete komunicira s okolinom, da li pokazuje prstom kad nešto želi, koliko vas dugo gleda, da li komunicira s Vama samo zato što nešto treba ili i zato što želi s Vama nešto podijeliti (primjerice želi Vam pokazati igračku, provjeriti da li ga gledate dok nešto radi i sl.). Isto tako bitno je obratiti pozornost koliko dijete razumije jezik, koliko razumije jednostavne naloge (primjerice: „Dođi.“, „Sjedni.“, „Gdje je mama?“ i sl.).
Svakako Vam preporučam da se što više uključite u djetetovu igru na način da slijedite njegov interes. Imenujte predmete, radnje i aktivnosti i na taj način potičite razumijevanje jezika. Isto tako zapamtite najbolja djetetova igračka ste upravo Vi, uzmite dijete u svoju naručje vrtite ga, ljuljajte ga, škakljate ga, koristite Vaš afekt kako biste se povezali s djetetom i ostvarili što dužu interakciju. Kad izvodite neke od ovih aktivnosti probajte napravite pauzu i pričekati da Vam dijete da do znanja da želi nastavak aktivnosti primjerice uspostavljanjem pogleda, gestom, glasom jer na tako jedan opušten i djetetu zabavan način potičete komunikaciju.
S obzirom na Vašu opravdanu zabrinutost svakako Vam preporučam da se naručite na procjenu i savjetovanje kod logopeda i defektologa kako bi se pravovremeno počelo s intervencijom ukoliko ona bude potrebna.
Alma Džanović, mag.rehab.educ.
Kabinet Korneo
Za uredan jezično-govorni razvoj temelj je uredan razvoj komunikacije.Dobar dan! Molila bih Vas pomoć. Moj mališan je napunio dvije godine 7.10.2013.g.