Imate li 'ono nešto' što je često presudno za dobivanje posla?
Jeste
li očekujući prvi, drugi ili tko zna koji razgovor za posao promatrali
svoje konkurente? Jeste li bili prikladnije odjeveni za posao od ostalih
ili ste sa zavišću zaključili da ste i ovaj put zaboravili na izgled, a
sve svoje nade položili u svoje znanje, stručnost i iskustvo? Imate li i
vi sindrom "Ugly Betty"? Jeste li svjesni da ste sposobniji od svojih
kolega na poslu, no ipak ne napredujete? Možda je problem samo
'worksonality'.
Worksonality predstavlja poseban imidž
koji će pomoći pri postizanju poslovnog uspjeha. No, da biste uspjeli i
dospjeli tamo gdje ste naumili u poslovnoj hijerarhiji potrebno je, kao i
uvijek, riješiti nekoliko nepoznanica i nedoumica jer različite vrste
zanimanja traže različite osobnosti (personality), tako i drugačiji
worksonality.
U svijetu postoji neprofitna organizacija koja se
zove Dress for Success i do sad je pomogla više od pola milijuna žena
kako bi se predstavile na najbolji način u poslovnoj sredini. U
Hrvatskoj je razvoj imidža, a tako i poslovnog imidža (worksonality) još
uvijek u povojima. Sve još uvijek ide po principu 'veži konja tamo gdje
gazda kaže', dakle, u većini privatnog poduzetništva direktor ili
vlasnik je ujedno i kreator poslovnog imidža koji, kad je riječ o
muškarcima, često ne postoji ili postoji na način da se direktor jednako
odjeva kako je to činio i prije desetak godina radeći u nekoj od
državnih institucija, a kako njemu odijevanje nije jača strana za
razliku od željeznih profila ili razvoja nove sorte vina, tako je
ostatak njegovog kolektiva prepušten sam sebi u odlučivanju o vlastitom
'worksonality-ju'. No, muškarcima je svakako lakše odabrati 'učinkovitu'
odjeću za svoj posao ili zanimanje (Liječnicima, na žalost, bez obzira
na spol, nije ostalo puno na izbor, a tako je s mnogim drugim
zanimanjima). 'Worksonality' je ipak više orijentiran prema novim,
modernim zanimanjima koja su izloženija pogledu i gdje ljudi rade s
ljudima, gdje ima puno 'prvih' početaka i puno predstavljanja.
Rečenica
koja zvuči poznato 'there is only one chance to make a first
impression' još uvijek nije poprimila ono značenje u svijesti koje
zaslužuje. Priznajmo, kad se spremate na važan sastanak, kad očekujete
da ćete upoznati osobu koja je značajna za vaš poslovni uspjeh, spremni
ste sve podrediti tom, možda i presudnom, trenutku karijere. Spremni ste
na osmijeh 'širi od lica', stav koji govori 'ja znam i mogu', uz
frizuru i odjeću koja želi reći: 'niti 5 minuta, ali je savršeno', nešto
poput one reklame za sprej za kosu 'za sve vremenske prilike'. No, sve
ono što danas jeste – stvarali ste godinama, osvajajući centimetre
terena kao da osvajate države, ali mic po mic, stigli ste tu gdje ste
danas s dnevnim obavezama superžene, nerijetko i majke, čija je svaka
minuta plod detaljnog time menagmenta, preciznog poput švicarskog sata.
No, nitko ne zna koliko vremena traju vaše pripreme za posao ili
sastanak. Usprkos mozgu atomskog fizičara i dalje se 'mučite' ispred
garderobnog ormara.
Složite svoju neprobojnu kapsulu kojom se branite – svoj worksonality.
Za klasične žene
to su crne salonke i tanki crni remen s diskretnom kopčom, klasičan
kostim sa suknjom, bez ukrasa, uz majicu okruglog izreza, u bojama od
crne do tamnoplave ili tamnoplave traperice ravnog kroja.
Žene sklonije chicu
odabiru majicu od viskokvalitenog materijala i izrez oko vrata u obliku
šal kragne ili lađa, uz zanimljivu ogrlicu ili narukvica, iznimne
kvalitete i dizajna. Njena torba 'govori nekoliko jezika', ali ne
određuje stil, nego ga prati, uz čizme do koljena uskih sara ili cipele s
otvorenim prstima. Uvijek na petu. Suknja ili haljina takve žene nije
preuska, samo prati liniju tijela.
Žene iskričavog stila,
neće od njega odustati ni na poslu i njena će košulja biti zanimljivog
uzorka kako bi privlačila poglede, tako i njena neobična suknja. A
cipele će biti ženstvene kako bi istaknule njenu noge. Haljina će
naglašavati obline. Jedno je sigurno- ona želi privući pažnju. Možda vam
padne na pamet i riječ – provokacija.
Romatičarka će se
opremiti ogrlicama sa sitnim perlicama neobičnih boja i u svoj
worksonality će ugurati suknju oker boje sa sitnim vitičastim uzorkom,
koju će 'podići' ogrlicom od koralja na tamnoj dolčeviti.
I konačno avangardna osoba. Njen
nakit će na svakom drugom biti apsolutno neprihvatljiv, no vjerujem da
ćete ga doživjeti upravo onako kako je zamišljen. Bit će tu svih vrsta
materijala, ali i puno geometrije. Neobične torbe i zlatne cipele.
Neobične boje i još neobičniji krojevi.
Worksonality traži da
prepoznate svoj osobni stilu odijevanja, pa jednadžbi dodate svoje radno
mjesto koje više ili manje orijentirano prema radu s drugim ljudima. I
konačno se pozabavite ocjenjivanjem sebe: što želite poručiti svojim
suradnicima i klijentima. Jesam li ja suradnik, direktor, mentor, netko
tko potiče na rad i čini svima dobro, možda muza ili ste neovisni.
Novo
vrijeme, donosi liberalizam, čak i u odjevanju za posao. Ali prečesto
se taj liberalizam pretvori u kaos. Jer se izgubimo. Stručnjaci i
iskustvo govore da je 'causual friday' unio strah u uredske hodnike i da
je lakše uz zadani dresscode ostalih radnih dana.
No, svi imamo svoj
worksonality, ali kao i sa svim drugim, na njemu treba poraditi. Puno
sreće. Ako trebate pomoć, tu sam. Sa zadovoljstvom.
Andreja Horvatić,
Specijalistica imidž konzaltinga
www.profashion.com.hr
www.image-consulting.com.hr
Poseban imidž koji pomaže pri postizanju poslovnog uspjeha