U vodstvu nema čvrstog i točnog pravila – svaka organizacija, situacija i vođa trebaju drugačije postupke. Ono što se smatra dobrim vodstvom ovisi o nizu različitih faktora, tako da ono što je u jednom slučaju „dobro vodstvo“ može biti sasvim „loše“ u drugom.
No postoje neka općenito prihvaćena pravila koja, kad se istraže i koriste, mogu pomoći u poboljšanju vaših vještina vođenja. Na vama je da odlučite koja su od navedenih pravila primjenjiva u vašem slučaju- bez obzira da li ste voditelj projekta, organizirate li školsku predstavu ili pak upravljate državom.
Samopouzdanje
Ljudi će pokazivati više volje za radom ako se osjećaju važnima. Učinkoviti vođe pomažu članovima svoje organizacije da razviju vlastito samopouzdanje. Ovo možete učiniti tako da im posvećujete više pažnje i pokazujete interes za njihovo mišljenje u svakom razgovoru. Kad to zasluže, pohvalite kolegu na dobro obavljenom poslu. Ključ je da budete iskreni i da odajete priznanja malim znacima pažnje.
Planiranje
Članovi organizacije se mogu bolje i lakše prilagoditi promjenama ako postoji određeni plan djelovanja koji im je izložen. Planiranje je bitno za učinkovito vodstvo, jer organizaciji daje konkretne smjernice i određuje načine kako postići ciljeve. Kao vođa vi trebate inicirati planiranje i uložiti trud u što jasnije prenošenje tih planova članovima vaše organizacije. Ovo će poboljšati donošenje odluka članova tima i omogućit će vam učinkovitu delegaciju.
MotivacijaVisoko motivirajuća radna okolina ujedno je i produktivna. Organizacija najviše profitira kad su njeni članovi kontinuirano motivirani za rad. Postoje brojni načini kako vi, kao vođa, možete motivirati svoje članove. Možete dati zaslužnim članovima javno priznanje, dovoljno je da samo spomenete njihovo ime i to što su napravili. Izazovi će omogućiti vašim članovima da rastu i da se na neki način pokazuju, a to je izvrstan način da ih motivirate da budu više natjecateljski raspoloženi. Možete dijeliti nagrade u obliku bonusa, darova ili unapređenja, tako da se raduju nečemu za dobro obavljen posao. Jedan od najvažnijih načina za motiviranje suradnika je vođenje primjerom. Način na koji vi radite, vodite i ponašate se, uvelike utječe na to koliko ljudi žele surađivati s vama.
DelegiranjeNe možete sve napraviti sami. Najbolji vođe mogu učinkovito delegirati zadatke, što im daje više vremena za planiranje i nadzor. Obično vođe ne delegiraju dobro poslove, jer se boje da će njihovi podređeni loše obaviti posao, koji sami mogu napraviti mnogo bolje. Nemojte se uloviti u ovu zamku. Vaši će kolege sigurno griješiti, ali i vi to činite. Ono što trebate upamtiti je da uvijek trebate dobro i jasno objasniti što želite učiniti i da dozvolite vašim podređenima da budu odgovorni za posljedice svog rada.
Ovlaštenja
Ovo je zapravo povezano s delegiranjem. Učinite li svoje podređene odgovornima za njihov rad, dajete im ovlasti. Imat će više samopouzdanja, a dugoročno će im omogućiti razvoj kreativnosti i postat će bolji radnici.
Ovih pet načela – samopouzdanje, planiranje, motivacija, delegiranje i ovlaštenja – je vrlo bitna u poboljšanju vaših vještina vođenja. Ali ona nisu dovoljna. Uspjeh vašeg vodstva će ovisiti o načinu na koji prepoznajete potrebe organizacije i kako prilagođavate svoj stil vođenja tim potrebama. Na isti način kako bi vrednovali rezultate svojih podređenih, vrednujte i osvrnite se na vlastite rezultate i rad. Samo vi znate koje je vodstvo dobro za vašu organizaciju. Isto tako, samo vi možete utvrditi kako postati „dobar“ vođa.