Kada se kao novi poduzetnik nađete u tom zamršenom svijetu poduzetništva, punom nerazumljivih i nedorečenih zakona, još manje razumljive papirologije, vjerojatno ne razmišljate toliko o nekim „banalnim“ stvarima, a to su odgovori na četiri ključna pitanja. Njih će vam postaviti banke, razne institucije, potencijalni poslovni partneri, potencijalni klijenti, bilo tko…
Čime se vaša tvrtka/obrt bavi?
Koliko vam je veliko tržište?
Koliki rast imate?
Kako ćete zaraditi?
I upravo odgovori na ta četiri pitanja mogu biti presudni za Vaš uspjeh. Zato prije nego što ozbiljno zagazite u poduzetničke vode, svakako morate znati točne odgovore.
Također, nemojte zaboraviti, ponekad je pola posla u prezentaciji i načinu na koji ćete objasniti svoje poslovanje.
Pa krenimo redom…
Čime se vaša tvrtka/obrt bavi?
U tom slučaju, odgovor mora biti jednostavan i konkretan, pod pretpostavkom da osoba kojoj odgovarate na to pitanje, ne zna apsolutno ništa ili zna vrlo malo.
Primjerice, osnivate internetski portal za iznajmljivanje privatnog smještaja. Dobar bi odgovor bio: „Moj internetski portal bavi se iznajmljivanjem stanova/kuća/soba za odmor.“ Loš bi odgovor bio: „Moj internetski portal virtualno je tržite za najam nekretnina.“
S prvim odgovorom svaka će osoba shvatiti da na vašem portalu može pronaći smještaj za odmor, dok će s drugim odgovorom shvatiti da je riječ o najmu nekretnina, ali ne i namjenu tih nekretnina, te kako se virtualno prodaje njihov najam…
Koliko je veliko tržište?
Tu morate biti vrlo jasni, no kada je riječ o usmenom objašnjenju, morate biti kratki i sažeti, jer vas u suprotnom nitko neće razumjeti. Na primjer, radite u tvrtki koja se bavi najmom elektronske opreme.
Dobar bi odgovor bio: „Moja se tvrtka bavi najmom elektronske opreme. U našoj zemlji ljudi na godinu kupe elektronske opreme u iznosu od milijardu kuna. Kada bi od te ukupne populacije 10 % ljudi uzimalo u najam elektronsku opremu za trećinu kupovne cijene, imali bi prihod od… (određena suma novaca).“
Loš bi odgovor bio: „Mi iznajmljujemo elektronsku opremu po povoljnijoj cijeni od kupovne mnogim ljudima koji je ne žele ili ne mogu kupiti, jer nemaju svi novaca, a žele opremu, pa će im to biti više isplativo.“
Koliki rast imate?
Na samom početku, rast mora biti barem 20 % – 30 % na mjesečnoj bazi (prihod, broj klijenata i tako dalje).
U slučaju da ne ostvarujete takav rast, morate biti iskreni kada je u pitanju uspješnost poduhvata i imati dobro objašnjenje gdje je „zapelo“ ili morate uvjeriti osobe oko sebe da ste okupili najbolji i najpredaniji tim koji daje sve od sebe i da će i davati i dalje tako dugo dok ne ostvarite potreban rast.
Nikako nemojte skrivati stvarni rast ili njegov nedostatak ili govoriti neodređene iznose. Vrlo brzo i vrlo lako mogu se provjeriti vaši podatci.
Kako ćete zaraditi?
Ovo je možda najdirektnije pitanje koje ćete dobiti, pa će takav trebati biti i odgovor – direktan. Ako ćete prodavati svoje proizvode ili usluge drugim tvrtkama, točno to i recite i navedite kupce koje već imate i koje pokušavate pridobiti. Nemojte govoriti neke neodređene stvari o potencijalnim kupcima, jer to će značiti da ni sami ne znate tko će kupiti vaš proizvod ili uslugu.
Jednostavna pitanja koja mogu značiti uspjeh ili neuspjeh…