Mnogi od nas odrasli su s mišlju da su tradicionalni vez, miljetići i čipka rezervirani za naše bake, a ne za našu modernu estetiku. Ipak, pronašle smo hrvatski brend ručno rađene posteljine, ručnika, haljina, ogrtača i stolnjaka koji su nas svojim tradicionalnim štihom oborili s nogu, a nama dokazali kako skoro zaboravljene tradicije mogu biti apsolutno očaravajuće.
Radi se o brendu Ru'o Linen, iza kojeg stoji Ines Klarić, zaljubljenica u šlingane rukotvorine koja je pokretanjem svog brenda željela na hrvatsko tržište staviti ručno rađene unikatne tradicijske proizvode inspirirane naslijeđem, folklorom i poviješću ovih prostora. Rezultat su romantični ogrtači, stolnjaci i jastučnice koje izgledaju kao da su izašle iz škrinja naših baka. Iako je u njoj oduvijek tinjala strast i želja za kretivnim radom, Ines je prije pokretanja vlastitog brenda bila zaposlena na Veleučilištu Vern, gdje je i diplomirala ekonomiju poduzetništva.
(Foto: Ines Klarić)
„U nastojanju da sestra i ja kroz naše 20-e godine dođemo do poduzetničke prilike u raznim pokušajima, a ručni rad je nešto što volimo i s čime živimo od malena, to se provlačilo kao konstanta koju smo nastojali uobličiti u neku poslovnu priliku. Ideja se istraživala sigurno dvije godine, od pronalaska žena u slavonskim selima za suradnju, slaganja dizajna i mustri do ostalih aktivnosti razvoja branda te nastanka imena Ru'o (Ruho)“, objašnjava nam Ines te dodaje kako je i inspiraciju za proizvode koje će imati u svojoj ponudi crpila iz tradicije i narodnih običaja.
„Ruho, dota ili miraz je imovina koju žena unosi u brak kao svoj doprinos obitelji. Pokazatelj je bogatstva kuće iz koje dolazi. Djevojačko vrijeme do vjenčanja za djevojku je značilo spremanje miraza ili dote, sastavni dio je činilo ruho, odnosno tekstilna oprema poput posteljina, stolnjaka, ručnika i odjeće. Proizvodi su bili djelo mladenkinog vlastitog ručnog rada te onog što je naslijedila od majke, čiji je ujedno i zadatak spremanje djevojke za udaju. Posteljina kao jedan od elemenata miraza i bogatstva kuće, pokazivala se u prilikama kada su se u kuću primali gosti i kada su se sobe spremale u posebno ruho. U tom smislu i mi kao temelj svoje priče uzimamo posteljine“, govori nam ova poduzetnica te dodaje kako je tradicijsko rukotvorstvo u Slavoniji već godinama dosta ograničeno te da nema lako dostupne ponude posteljina i ruha, pa je odatle došla i ideja da Ru'o kupcima ponudi upravo te proizvode.
„Mi u svojoj ponudi imamo posteljine, spavaćice i kućne ogrtače te miljetiće i stolnjake, koji nisu nužno rezervirani samo za elemente u spavaćoj sobi“, govori Ines koja napominje da se kroz rad njezinog brenda spajaju moderno i tradicijsko. Naime, tradicijski proizvodi ono su za što je Ru'o specijaliziran, ali brend komunicira s kupcima novim kanalima društvenih mreža, a pazi se i na to da finalni proizvodi budu lako uklopljivi u moderan dizajn.
„Očuvanje tradicijskih i kulturnih dobara je od velike važnosti za svaku zemlju te tu vidimo svoj doprinos kroz stvaralaštvo i poduzetništvo. Ono što uistinu želimo postići je vidljivo u našim sloganima „Stara tradicija u novom ruhu“ „Slavonski doživljaj – Hrvatska kvaliteta“. Ono što nas čini posebnima je unikatni proizvod svaki sa svojim potpisom ručnog rada“, objašnjava Ines.
Zanimljivo je kako proizvode ovog brenda ručnim radom stvaraju žene u udrugama tradicionalnog rukotvorstva, a za šivanje posteljina se koriste usluge malih obrta i krojačkih salona u Slavoniji. Na taj način zajednica jača svoje veze i dobre poslovne odnose, a obrtnici se međusobno pomažu.
„Najveću ulogu u dizajnu ima naša mama Ana, koja je profesionalac u tom smislu te krije u svojoj kolekciji prava blaga. Platno od kojih su izrađene posteljine je čisti pamuk, visoke kvalitete tkanja, satenskog izgleda. Zadržani su svi standardi dosadašnjeg rada s kvalitetom i kakvoćom platna. Mustre koje koristimo za dizajn su stare mustre čuvane u selima županjske Posavine koje su se davno koristile za ukrašavanje jastuka i lancuna. Priprema platna i ocrtavanje mustri se također radi na tradicionalni način koji se izvorno zove „fodrukovanje“, sam proces šlinganja se radi u obručima i na mašinama te kao takav danas spada u tradicionalni ručni rad i na tim kriterijima ćemo izrađivati sve proizvode. Šivanje i dizajn posteljina radi se na moderan način spram današnjih potreba s jako malim odmakom od starog dizajna, te je kvaliteta rada vrlo važan standard“, govori nam Ines te dodaje kako je šlinga ili richelieu tradicionalni vez prepoznat u svijetu, pa se u dizajniranju nastoje zadovoljiti kriteriji publike i kupaca diljem svijeta.
Iako su najčešći kupci ovog brenda žene svih generacija, Ines nam napominje kako je na njezino veliko oduševljenje prvu Ru'o posteljinu kupio upravo muškarac. S obzirom na to koliko je proces izrade i plasiranja ovih luksuznih proizvoda složen, ni cijena im nije niska, ali s obzirom na ljepotu, detalje i priču koja stoji iz Ru'o brenda rekli bismo da se svaka uložena lipa isplati.
„Ruho je nekad bio statusni simbol i pokazatelj bogatstva kuće, te je taj stav održan do danas. Samim time proizvod spada u luksuz i kao takav je i cijenjen i danas i osim što je jako atraktivan zadržao je visoku cijenu rada kroz sva desetljeća, što je dokaz kvalitete i zadržanog visokog standarda rada. U tom smislu od početka smo bili svjesni da će proizvodnja biti skupa te da će i finalni proizvod biti visokog cjenovnog ranga. Jako je teško bilo odrediti cijenu, obzirom da je to jedan od najosjetljivijih elemenata, te smo nastojali doći do što niže cijene kako bi bilo prihvatljivo i lokalnim tržištima, a ujedno da pokrijemo vrlo visoke troškove proizvodnje“, priča nam Ines te dodaje kako je trenutno promijenjena ekonomska situacija zbog pandemije korona virusa vrlo izazovna za mnoge male poduzetnike, pa tako i za ovaj brend.
„Kako smo bili u procesu samozapošljavanja putem državnih potpora te smo u fazi izrade web shop-a, svakako je ova situacija usporila sam proces, što se osjeti u odluci klijenta o kupnji koja je znatno teža bez web shopa u današnjim „digitalnim“ vremenima“, govori nam.
Trenutno se za Ru'o sva prodaja i dogovaranje s klijentima vrši putem društvenih mreža, a unatoč neizvjesnoj situaciji i ekonomsoj krizi koju stručnjaci najavljuju – upita ima mnogo.
„Dimenzije i cijene su nešto što kupce najviše zanima u kreiranju proizvoda za sebe, te često pitaju za mogućnosti nekih personaliziranih komada“, objašnjava ova poduzetnica s bogatim iskustvom rada u struci. S obzirom na to da je odrasla u poduzetničkoj obitelji te cijeli život radila, učila i istraživala poduzetništvo, Ines opravdano smatra da je poduzetništvo u Hrvatskoj dosta zapostavljeno u kontekstu razumijevanja i potpore državnih institucija malim i srednjim poduzetnicima.
Kao i mnogi drugi u ovoj branši, i ova kreativka smatra da bi manja davanja državi i jednostavniji birokratski procesi uvelike pomogli ljudima da se ohrabre krenuti na put otvaranja vlastitih firmi ili obrta što bi dugoročno bilo dobro za domaću ekonomiju.
Unatoč svim izazovima i situaciji koja je daleko od idealne, Ines napominje kako se trudi uvijek biti pozitivnog stava i s nadom gledati na budućnost.
„Sva vremena nose neko svoje breme i na to treba biti spreman. Sa svakim izazovom postajemo snažniji i bogatiji za nova iskustva koja često jako puno znače baš u novonastalim izvanrednim situacijama. Mi smo u Slavoniji za vrijeme rata bili u dugoj izolaciji, pa u tom smislu ovo možda nije prva, ali definitivno je nova i nije jednostavna za tržište. Meni osobno je ovo vrijeme dobro došlo da malo zastanem i promislim o svemu, da se posvetim nekim kreativnim stvarima u poslovanju za koje se ne nađe uvijek vremena. U svemu imam veliku podršku obitelji te mi je to svakako olakšavajuća okolnost“, zaključuje naša sugovornica.
Sigurni smo da će Ru'o nastaviti jednako uspješno poslovati i u ovim neobičnim vremenima, jer kupci diljem svijeta pa tako i u Hrvatskoj sve više i više cijene ručni rad, unikate i tradiciju, a ovaj brend sve to spaja u jedno.