Voljeli ili ne poslovne ručkove, večere ili bilo koje druge oblike sastanka u koje je uključeno jelo, mnogi ih moraju „obavljati“, kao dio poslovne kulture. Na žalost, isto tako mnogi se ne znaju ponašati za vrijeme poslovnih ručkova te ih nikakva skupocjena odjela ne mogu spasiti neprimjerenih manira.
Ako niste sigurni u svoje ponašanje za stolom, koje nije nimalo slično domaćem okruženju, te može značiti sklapanje određenog posla ili ne, donosimo vam savjete kako se ponašati upravo u ovakvim prilikama. Naravno, svaka situacija je drugačija i morate joj se prilagoditi u punom smislu riječi.
Nakon što pročitate vodič o ponašanju, vjerujemo da ćete neke od savjeta primijeniti u budućnosti, ako ih do sada već niste.
- Poslovne torbe, aktovke, kompjutere, mobitele nemojte stavljati na stol i spremite ih na mjesto gdje neće smetati niti pogledu, niti komforu osoba s kojima ste.
- Hranu jedite zatvorenih ustiju, pazite da ne mljackate, glasno srčete, udarate priborom za jelo u tanjur ili druge predmete.
- Sol i papar, ulje i ocat, i slične dodatke jelima dodajte osobama za stolom zajedno na pripadajućem pladnju ili stalku.
- Ukoliko morate otići od stola, ispričajte se gostima, uredno složite ubrus, nakon što se dignete stavite ga na stolac, a stolac pogurnite na mjesto prije nego što napustite stol.
- Kušajte jelo, prije nego što počnete dodavati određene začine jelima. Tek nakon toga dodajte sve što vam je potrebno.
- Postoje različiti načini kako osobe drže čaše na stalku, no u bilo kojem slučaju nećete pogriješiti ako gornji dio čaše primite s palcem i dva prednja prsta, dok s naprsnjakom i malim prstom lagano dodirujte držak čaše.
- Prilikom naručivanja jela kada ste vi gost i bojite se da ne naručite preskupo jelo, pitajte konobara postoje li kakvi specijaliteti kuće. Oni će sigurno imati razumnu cijenu.
- Prilikom jela držite podjednak ritam jedenja s osobama s kojima ste u društvu. Ako prebrzo jedete, usporite i obrnuto.
- Pobrinite se da ne ostavljate tragove ruža i sjajila na čašama. Prije ručka, ruž obrišite s usnica ako je potrebno.
- Ako vam se dogodi nezgoda za vrijeme jela, primjerice padne pribor za jelo, prolije čaša i sl. spomenite problem domaćinu i neka on pozove konobara jer to je njegov zadatak.
- Platneni ubrus uvijek stavite u krilo, nikako pod bradu i sl. Kada ste gotovi s jelom, ubrus uredno stavite s lijeve strane tanjura, nikako na tanjur ili neka druga mjesta.
- Ukoliko ste vi domaćin, zadnji naručite jelo i pobrinite se da prilikom naručivanja vašim gostima bude ugodno. Ukoliko ste već bili u restoranu i upoznati ste s menijem, slobodno im preporučite predjelo, kako bi stekli dojam da ga smiju naručiti. Jednako je s aperitivima, koktelima i sl. bez obzira pijete li vi što ili ne.
- Za sve one koji se bore s odabirom pribora za jelo, započnite s onim koji je najdalje od tanjura. Obično se radi o manjoj vilici i nožu ili pak žlici ili sličnoj kombinaciji. Za glavno jelo uvijek se koristi najveći postavljen pribor. Pribor za desert nalazi se ispred tanjura.
- Suzdržite se od navike diranja lica, kose, češkanja i sl.
- Nikako nemojte započeti jesti prije vaših gostiju, a ako ste gost nemojte početi jesti prije nego su svi posluženi. Naravno, ako se radi o velikom okupljanju ili je usluga posluživanja spora, sami prosudite trebate li početi jesti ili ne.
- Sjednite, gdje vam je domaćin predložio, nemojte samo juriti kako biste zauzeli najbolju poziciju. Ako ste pak domaćin, isplanirajte gdje će tko sjediti.
- Koristite čačkalice vrlo diskretno i samo ako je neophodno.
- Pribor za jelo za vrijeme jela nemojte stavljati na stol. Ono mora biti naslonjen na tanjur.
- Nemojte prigovarati na hranu i poslugu bez obzira jeste li domaćin ili gost. Ako ste domaćin, riješite to s osobljem tako da ga pozovete „na stranu“ ili pak sljedeći dan.
- Ako ste u restoran stigli prije drugih osoba, na stolu nemojte ništa dirati. Nemojte naručivati piće, dirati ubrus, jesti... Kada stignu ostali, stol mora biti uredan i čist.
- Očekujte od domaćina na plati račun. Nikako nemojte potezati pitanje plaćanja računa.
- Nemojte pričati za vrijeme jela, niti nemojte piti piće punih usta.
- Nikad, ali nikad, nemojte prigovarati na jelo, piće ili bilo što drugo ako ste gost. Nasmiješite se i pretrpite.
- Svaki otkaz poslovnog ručka obavite sami. Nemojte taj zadatak povjeravati tajnici, asistentu ili drugom poslovnom partneru. Na taj način, odmah možete dogovoriti novi termin poslovnog ručka, ako je potrebno.
- Ukoliko se radi o strogoj poslovnoj atmosferi za ručkom, nemojte si dopustiti da previše popijete. Morate znati svoju granicu podnošljivosti alkohola ili u protivnom pijte bezalkoholno piće.
Dobri maniri za stolom znače dobar odgoj, ali i poslovnu kulturu, koja može biti ključna za sklapanje određenog posla. Nikako si nemojte dopustiti za se ljudi zgražavaju nad vašim lošim manirama i da ne sklopite posao upravo zbog njih.
(vam)