Upravo ste se zaposlili na novom radnom mjestu ili dobili promaknuće što vas stavlja sasvim jednu novu poziciju. Bilo da ste završili na višem položaju u dosadašnjoj tvrtki ili na novom radnom mjestu u nekoj drugoj tvrtki, sada ste vi odgovorna osoba koja treba sa svojim podređenima obaviti posao kako najbolje zna i umije.
No, tu se mogu javiti problemi s vašim integritetom i poštovanjem kojeg imaju ili nemaju prema vama vaši kolege.
Naravno, ako želite da vaš novi tim funkcionira besprijekorno i izgraditi ili pak zadržati dobre kolegijalne odnose, pred vama nije niti malo lak zadatak. Naravno, da nikome nije cilj biti „baba roga“, ali morat ćete naći mjeru da uz sebe pridobijete i one „najtvrđe orahe“.
Vaš cilj je da dobijete i zadržite poštovanje kolega kojima ste vi nadređeni, ali da u vama vide dobrog rukovoditelja koji im čuva leđa i pomaže prilikom rada.
Jedan na jedan
Zbog složenosti ljudskih odnosa ne postoji jedinstveni magični recept koji možete primijeniti. Morat ćete se sami naučiti plivati u tim vodama, no mi vam možemo dati dobre smjernice koje vi sami možete oblikovati prema vlastitoj procjeni.
Kako biste zadobili poštovanje svojih podređenih, ne smijete dopustiti bilo kakve oblike neuljudnosti upućene vama, jer će svi ispadi pojedinaca ili cijele skupine biti protumačeni kao umanjivanje autoriteta. Posebno je to važno ako se radi o jednoj ili nekoliko osoba koje su odlučile prkositi vašem autoritetu. Naime, kada će drugi vaši podređeni vidjeti da vas je moguće moralno degradirati bez posljedica i oni će se osjećati pozvani da prije ili kasnije potkopaju vaš autoritet.
Kao što smo istaknuli, ovo je problem koji sigurno neće biti riješen preko noći, nego ćete morati raditi na njemu. No, ono što je najbolje je da ako se radi samo o jednoj ili nekoliko osoba da sve svoje razmirice raščistite „jedan na jedan“, te da vaš razgovor bude iskren (barem s vaše strane) i izravan, i naravno da se sve odvija u što smirenijem i civiliziranijem okruženju.
Crno-bijelo
Vrlo je važno da u tim prilikama naučite da svijet nije crno –bijeli, da nitko nije savršen, pa ni vi, te da prestanete razmišljati na način „ili/ili“, odnosno „ja sam u pravu, a ti si u krivu“ (ili obrnuto), te počnete razmišljati na način „i/i“ odnosno da ste možda i vi u pravu, ali i da druga osoba istovremeno može biti u pravu (i obrnuto). Možda vi vidite određenu situaciju s jedne perspektive, a osoba s kojom ste u određenom konfliktu s druge perspektive, no to ne znači da niste oboje u pravu ili krivu – obje perspektive su one prave.
Pokušajte potražiti mišljenje svojih neutralnih kolega, koji vjerojatno vide i vašu perspektivu, ali i perspektivu osobe ili osoba s kojima imate problema i na temelju opažanja i obrazloženja te treće osobe pokušajte razviti dijalog i pronaći rješenje.
Prirodno je da vi mislite da su sve činjenice na vašoj strani. Vi ste nadređena osoba, vi imate moć i ovlasti da činite s osobom koja je vama podređena što vas je volja. No, upravo vaše postavljanje kao nadmoćne osobe koja nema sluha za svoje podređene kolege neće značiti da će taj problem nestati. U najmanju ruku može ostati isti ili se još produbiti. Isto tako, vaše prepoznavanje problema i njegovo naglašavanje, neće dati nikakve rezultate, ako ne potegnete konkretne poteze k rješavanju problema.
Smiren dijalog
Vjerojatno se ne radi samo o jednom problemu, nego nizu problema, koje možete riješiti s više planiranih i neplaniranih razgovora s osobom ili osobama. Primjerice, možete ih potaknuti s rečenicom; „Čini se da vi i ja imamo drugačije prioritete i stekla sam dojam da niste sretni s načinom na koji rukovodim s vama. Što možemo učiniti da se to popravi?“
Nakon toga budite spremni slušati i nemojte započeti braniti se bez jasnog povoda prije nego što se osobe vele sve što žele reći. Neka osoba ili osobe kažu što ih muči, neka iznesu sve svoje strahove, frustracije i negativne emocije.
Nakon toga, budite spremni na smiren dijalog. Ako treba, izađite na nekoliko minuta i recite da morate razmisliti o svemu. Iskoristite to vrijeme da smirite svoje emocije, povrijeđene osjećaje, kako biste hladne glave mogli nastaviti razgovor. U protivnom, mogu se vrlo lako izvući krivi zaključci, što može dovesti do još većeg sukoba.
Zapamtite da vi kao nadređeni imate odgovornost vođenja uspješnog i efikasnog tima, te da morate učiniti sve da nađete ravnotežu između vašeg zadatka i zadovoljstva svih vaših podređenih. Ono s čime se morate pomiriti je da vjerojatno nikada nećete biti najpopularnija, najomiljenija osoba, vjerojatno nećete biti nikada najbolji prijatelji, no morate pokušati zadobiti poštovanje svojih podređenih. Sada, kada ste lopticu prebacili, na njima je da vam uzvrate na primjeren način. Nadamo se da ćete uspjeti.
I još nekoliko savjeta...
Evo još nekoliko praktičnih savjeta kako se ponašati prema podređenim kolegama.
1. Imajte dobru narav – budite optimistični posebno prema poslu i nemojte se bojati tražiti pomoć, što će pokazati da ste spremni na suradnju i da možda drugi znaju nešto više od vas. Govorite pozitivno o drugom osobama, poslu, te pokažite zahvalnost i zadovoljstvo na dobro odrađenom poslu svojih podređenih.
2. Razvijte radnu etiku – radite svoj posao što savjesnije i budite na raspolaganju svojim podređenima ako će im trebati savjet, pomoć i naravno rukovodstvo.
3. Budite iskreni – vrlo je važno da sa svojim podređenima izgradite poslovni odnos koji se temelji na iskrenosti. Budite iskreni i pokažite svoj pravi karakter, bez glumatanja. Izbjegavajte davati nepotpune informacije o nečemu, kako ne biste narušili svoj integritet.
4. Budite profesionalni – Vaša pojava, ponašanje i govor, daju dojam jeste li sposobni ili niste za položaj na kojem se nalazite.
5. Poštujte druge – Budite pristojni i uljudni prema osobama s kojima radite. Respektirajte njihov osobni prostor, stvari koje posjeduju, mišljenja i rad koji obavljaju. Sve ono što biste vi voljeli dobiti od svojih podređenih, morate i vi dati za uzvrat.
(vam)