Frugal šik: Kreativni otpor recesiji

Jeftino, a šik” je lajtmotiv onih koji nastoje ne pretjerivati s troškovima, ne ugrožavajući stil i način života

Frugal šik: Kreativni otpor recesiji

Vrijeme je za revoluciju u svakodnevnim običajima! “Ono što je jučer bilo must have, danas postaje površno”, može se često čuti. Srećom, u ovim virtualnim upozorenjima ima kreativnih, ironičnih i zabavnih rasprava o tome kako prebroditi krizu ne izgubivši pritom glavu. “Jeftino, a šik” (frugal, but chic) je lajtmotiv onih koji nastoje ne pretjerivati s troškovima, ne ugrožavajući stil i način života.

Savjeta je pregršt jer se frugalisti neće zadovoljiti dijeleći s vama informacije o tome gdje da pronađete superjeftine i dobre stvari, njima je na pameti istinska revolucija običaja i navika a namijenjena je onima koji drže do vrijednosti kao što su kvaliteta, ekologija i dobrobit na jeftin način.

Bakin stil – moda uštede

Takozvani bakin stil je jedan od osnovnih izvora inspiracije. Otkrivaju se starinski recepti: vintage moda, domaći kruh, pletenje kao hobi, izleti na biciklima ili se razmjenjuju savjeti za korištenje kupona s popustima… “Ne bojimo se da ćemo izgledati demode, jer mi stvaramo novu modu, modu uštede”, kažu djevojke s internet stranice Blogging Away Debt.

Nesigurni periodi, sigurne vrijednosti

Uvijek kada neka zemlja uđe u rat ili fazu depresije, ljudi reagiraju tražeći ponovo sigurne vrijednosti iz prošlosti. Zbog toga je najvažnije da velike i male kompanije pokažu da znaju izaći u susret novim zahtjevima potrošača. Lako je reći, ali kako to učiniti? John A. Quilch, profesor marketinga na Business Harvard School, kaže da postoji “scenarij za nuždu” koji klijenti instinktivno koriste svakog puta kada se nađu u krizi.

Točka jedan: sigurnost i tradicionalne vrijednosti. Potrošači se orijentiraju prema onim proizvodima koje prepoznaju kao sigurne i od povjerenja, koje su najvjerojatnije koristili kao djeca.

Točka dva: porodica i osjećaji. U ekonomski turbulentnim periodima, čvrstina afektivnih veza ima ključnu ulogu. Zbog toga je u reklamnim kampanjama sve više spotova sa scenama iz kuće, a znatno manje onih s avanturističkom temom.

Točka tri: ponuda i obaviještenost. Naravno da su ponude tipa kupiš tri proizvoda u vrijednosti dva, besplatni uzorci i slično sada veoma popularni. Mnogo smo spremniji kupiti neki novi proizvod ako ga prethodno dobijemo i isprobamo. Quilchov spisak je veoma dug, ali u osnovi, savjeti trgovačkim poduzećima su da povjerenje kupaca osvoje pouzdanošću i transparentnošću.

Probe kupovine

Ali, što se dogodi kada ekonomska kriza (čitaj: stvarnost) zadesi kozmetički sektor (čitaj: san)? Kreme i parfemi su načini bijega. Za mnoge žene ulazak u parfumeriju znači odmak od svakodnevice, kao i odvajanje vremena za sebe u kojem će uživati u svojoj ženstvenosti. Zbog toga zaposleni u luksuznim parfumerijama nastoje da se ženama posvete maksimalno, kako bi osjećale da su u centru pažnje. Žene mogu isprobati nove proizvode, urediti nokte, prepustiti se stručnim rukama šminkera… Tako u lancu parfumerija Sephora postoje prezentacije proizvoda odabranih prema “koeficijentu sreće za suprotstavljanje krizama na veseo način”. Linija Love Care namijenjena je parovima jer kada se partneri nađu u teškim trenucima potrebna je i osjetilna komunikacija. Tako i jedna mirisna svijeća uz masažu može biti početna točka…

Siromašniji od tebe

Ako želite započeti živjeti na novi način i opredijelite se za frugal chic, na Wikipediji odnedavno postoji FruWiki sekcija. Savjeti i trikovi su u njihovom stilu, dakle – svima dostupni i svakodnevno se dopunjavaju. Sajt zasad sadrži savjete za šoping, putovanja, slobodno vrijeme, kuhanje i blagostanje. U stalnom su porastu i specijalizirani blogovi. Poorer Than You (Siromašniji od tebe), naprimjer, ima zanimljiv podnaslov: “Razgovor o novcu koji nije dosadan.” Mnogo prostora zauzimaju i sajtovi koji nude besplatne ili snižene proizvode: poklanjaju uzorke pjene za kupanje i testere krema za njegu ruku ili proizvode poznatih kuća s povoljnim popustom. Stalnim korisnicima Hot Coupon Worlda (hotcouponworld.com) je, naprimjer, nezamislivo da plaćaju zubnu pastu ili dezodorans. Ekonomski hakeri kućne ekonomije, zapravo, poznaju sve tajne povoljne prodaje i dostave na kućnu adresu. Na potpuno legalan način, naravno.

Image



Asketski štediše i militantni ekolozi

I u Europi počinje organiziranje posebnih oblika kreativnog otpora recesiji. U Francuskoj su to Metropuritains koji se definiraju militantnim ekolozima i asketskim štedišama. Za njih kriza predstavlja priliku za upražnjavanjem vježbi na otvorenom, bez odricanja, uz učenje kako upravljati potrošnjom na inteligentan način. Za isprobavanje metoda Metropuritainsa, dovoljno se prisjetiti da je ono što manje košta obično i ekološko. Npr?! Vožnja biciklom, vege prehrana, odabir bliže okoline za odmor, grupna kupovina, razmjena predmeta koje više ne trebamo…Ideja je da nas skup život može stimulirati da razmislimo o vlastitim pogrešnim navikama i poboljšamo način života, krenuvši od malih stvari. Korisnih za planetu i naše džepove.

Kako pametno kupovati odjeću

Iako nam je odjeća neophodna za svakodnevni život, činjenica je da veliki broj nas uvelike pretjeruje kod kupovine odjeće i često punimo ormare odjećom koju ćemo rijetko ili nikada nositi. Istraživanja pokazuju da većina ljudi redovito nosi samo 25% svoje garderobe, što znači da se bez onih 75% komotno može živjeti, a time i uštedjeti. Donosimo nekoliko savjeta koji vam mogu pomoći da uštedite na odjeći ako i vi spadate u one koji često nekontrolirano pune svoje ormare.

Velika inventura ormara

Prije svega, napravite reviziju svoje garderobe, iznesite svu svoju odjeću i sortirajte je – dobro razmislite koji segment garderobe zaista trebate obnoviti, a koji je sasvim dobro opskrbljen. Također, razmislite o novim kombinacijama za odjeću koja je izašla iz mode – upotpunite li ju nekim modnim detaljem, možete je ponovo učiniti trendovskom.

Odjeću koju niste nosili u zadnjih godinu dana ponudite na prodaju ili poklonite. Potom odredite mjesečni ili godišnji budžet za odjeću i držite ga se. Imajući na umu stvarni uvid u vašu garderobu, možete se uputiti u šoping – no, prije nego krenete prema blagajni s novim komadom odjeće, razmotrite još jednom treba li vam on zaista.

Stil i kvaliteta su ipak najvažniji

Uvijek nastojite kupovati odjeću koja se može kombinirati za različite prilike, držite se klasičnih linija, boja i materijala koji neće brzo izaći iz mode te prednost dajte prirodnim materijalima koji su kvalitetniji, ugodniji za nošenje i dugovječniji.

Internet

Ako ste vični korištenju interneta, svakako utrošite nešto vremena pretražujući internet trgovine kako biste dobili uvid u online ponudu, koja često zna biti jeftinija od one u trgovinama.

Čekajte rasprodaju

Na kraju sezone butici se trebaju riješiti stare robe kako bi napravili mjesta za novu, te snižavaju cijene od 10 do 70 posto. Kupovanje odjeće koju odmah ne možete nositi možda i nije tako zabavno, no kupovinom na rasprodaji uštedjet ćete malo bogatstvo. Pretražite police s kratkim rukavima u studenom, veste u travnju, a bikinije u rujnu.

Kupujte u outlet centrima

Odjeća koju biste u običnom dućanu možda platili punu cijenu u outlet centrima može koštati duplo jeftinije. Planirate li obnoviti svoju garderobu, a želite li uštedjeti koju kunu, dogovorite s prijateljima posjet nekom outlet centru.

Second hand odjeća

Kupovanje u second hand dućanima nije samo za siromašne ljude. U razvijenim zemljama to je postala uobičajena praksa. Tako se možete riješiti stare odjeće koju ne nosite i zamijeniti je (gotovo) novom garderobom. Osim što ćete proći jeftinije u takvim dućanima naći ćete odjeću koje nema u običnim dućanima. Skriveno blago može se naći na najneuobičajenijim mjestima!

Image



Sprijateljite se

…s prodavačima koji rade u vašem omiljenoj dućanu (ne morate biti prijatelji na Facebooku). Samo uložite malo truda i pozdravite se s njima kada kupujete, tražite mišljenje o stvarima koje isprobavate itd. Budite uvijek prijateljski raspoloženi a oni će vam možda obratiti pažnju na to što je na sniženju ili vas čak i nazvati kada bude rasprodaja (nema goreg osjećaja nego kad saznate da je vaš najomiljeniji komad odjeće snižen dan nakon što ste ga vi kupili…). Prije nego što provučete svoje kreditne kartice pri kupnji, pitajte da li možda to što ste htjeli kupiti ide uskoro na sniženje. Prodavač vam može a i ne mora dat informaciju o tome hoće li se cijena sniziti.

Vodite brigu o vašoj odjeći

Nosite odjeću na kemijsko čišćenje ako tako piše na etiketi ili ju perite ručno. Vaši omiljeni predmeti će trajati puno duže ako se brinete o njima i nećete ih morati zamijeniti ni nakon nekoliko godina. To vrijedi i za cipele. 20 kuna za popravak peta na vašem omiljenom paru cipela dat će im da izdrže još nekoliko mjeseci dok ste vi u potrazi za novim cipelama.

Koristite pogodnosti

Iskoristite pogodnosti poput „jedan kupiš-drugi dobiješ“ ili slične popuste – ne kupujte sve što možete nositi iz trgovine. Ako vi i vaš prijatelj/ica oboje želite novi par zimskih čizmi otiđite zajedno na rasprodaju i iskoristite posebne pogodnosti.

Organizirajte druženje sa zamjenom odjeće

Osim što ćete se dobro zabaviti, ovakvom razmjenom nove odjeće izbjeći ćete nepotrebnu kupovinu. Nemate istu veličinu haljine ili cipela? Razmijenite accessories – nove marame, trake za kosu, torbe i nakit su sjajan način da osvježiti svaki stil.

Preuzeto s: Atma.hr
Foto: © detailblick - Fotolia.com
kandyjaxx / Foter.com / CC BY-NC-ND