Dobri prodavači znaju svoj posao. Oni će vam ponuditi stotine stvari koje morate isprobati, pomirisati, opipati, a možda vam i ponuditi mnogo besplatnih uzoraka. Možda će vam ponuditi i besplatno šminkanje ili uređivanje noktiju... I prije nego se i snađete vi morate kupiti taj novi fantastični tekući puder ili revolucionarnu maskaru, posebno zato jer ste uz nju dobili i četiri testera najnovijih parfema.
Kad ste ušli u dućan možda niti niste tražili puder, ali naprosto niste mogli reći ne. Ili još gore, kasnije kod kuće (kad vam se glava razbistri) shvatite da vam ta kupovina uopće nije trebala. A sve ovo se može odnositi i na nove cipele, haljinu, posteljinu, čokolade, novu vrstu salame ili nešto deseto...
Ne brinite, niste vi jedini. Mnogima se teško oduprijeti zovu impulzivne kupovine.
Sjećam se kad sam bila mala kako su nekada postojale trgovine u kojima je postojao pult preko kojeg je prodavačica dodavala samo ono što sam joj rekla da mi treba. A onda su se jednog dana pojavila samoposluživanja i tu je u vodu palo moje "kupit ću samo ono po što sam došla". Uvijek na policama vidim nešto što mi još treba, ili bi moglo zatrebati uskoro, ili jednog dana – i tako u pravilu rijetko kada izađem iz dućana potrošivši manje od 100 kuna.
Svi mi ljudi "programirani" smo tako da radije preferiramo dobre stvari kratkoročno, nego li potrebne stvari dugoročno. Zbog toga kupujemo impulzivno, a i pojedemo još onaj jedan komad kolača koji ne bismo smjeli, i popijemo koju čašu vina previše. Programirani smo razmišljati kratkoročno.
Što će vam pomoći u zauzdavanju impulzivne kupovine?
Vaša najbolja obrana je povratak osnovama – napravite popis. Kad god idete u bilo koji dućan napravite popis stvari koje su vam potrebne. Istraživanja tvrde da su puno manje šanse da ćete tako pasti u napast kupiti još nešto po što zapravo niste otišli u dućan.
Ovo je lako za trgovine s namirnicama, no za drugačije vrste shoppinga, to može biti malo teže...Kad je u pitanju odlazak u drogeriju po makeup – vodite računa o tome da nabavljate samo proizvode koji su vam pri kraju korištenja. Kad morate hodati među policama DM-a, Bipe ili Müllera i padnete u napast – izvadite svoj popis i pobrinite se da kupujete samo ono što je na popisu, a ne nešto suvišno samo zato jer je na sniženju.
Još jedna efikasna strategija jest da sa sobom povedete prijateljicu, prijatelja ili dečka/ supruga. Lakše ćete se oduprijeti zovu suvišnih stvari kad imate uz sebe potporu. Ako vam pogled poleti prema novoj haljini koja vam nije potrebna, vaša prijateljica će vas odvući do onoga po što ste došli. Naravno, morate odabrati razumnu prijateljicu ili prijatelja koji znaju pametno kupovati i trošiti, i prije s njom (ili s njim) dogovorite po što točno idete i koliko novca možete odvojiti za to.
Treća stvar koju možete poduzeti je – odugovlačenje. Impuls za kupovinom je najjači kad nešto vidite i želite odmah reagirati. Kad padnete u napast nešto kupiti, odmaknite se od tog proizvoda. Otiđite negdje drugdje u dućanu, i uzmite sve ostalo što vam treba. Ako je u pitanju dućan s namirnicama – ako vas na kraju kupovine taj proizvod još uvijek veoma privlači i mislite da je dobra ideja kupiti ga, a možete si ga priuštiti, onda ga kupite. Kod odjeće, cipela i drugih većih investicija – dobar odabir je otići iz dućana i barem prespavati noć prije nego se vratite u dućan po tu haljinu ili cipele. Tako ćete donijeti puno razumniju odluku o tome trebate li zaista taj odjevni predmet, obuću ili neki elektronički proizvod, te možete li si ga uopće priuštiti.
Naučite kontrolirati svoju želju za nekontroliranim shoppingom