Tete su me upozorile prije njene 3. godine da kasni s govorom, što sam i sama primijetila. Ona je cijelo vrijeme pričala ali nekakav svoj jezik koji nitko nije razumio pa ni ja, a u vrtiću je većinom šutjela. Sa 3 godine je krenula logopedu. Vidi se veći napredak ali mene sada zanima koliko je njeno stanje zabrinjavajuće. Što se tiče svega ona je sasvim normalno dijete, bila je jako stidljiva ali od kad ide u vrtić to se promijenilo, igra se, ima svoje prijatelje, voli sve što i djeca njene dobi, s 2,5 godine je slagala puzzle za djecu od 4 godine, tete su mi govorile da je jako pametna, ima izvrsno pamćenje, razumje oba jezika, ali ih miješa kad priča. Kad priča to još gramatički nije sve kako treba, još neka slova nije svladala, i npr. zna reći deka, ali neku drugu riječ koja počinje na d. Npr. na njemačkom doch, ona kaže koch. I još poneke riječi ju ne mogu razumjeti. Koje je Vaše mišljenje? Mislite li da do škole može imati normalno razvijen govor kao njeni vršnjaci? Po Vama da li tu postoji kakav veći problem? Da li se trebam brinuti ili je to kod neke djece normalno i riješi se bez većih komplikacija? Da li može uzrok tome svemu biti iznenadno preseljenje, drugi jezik, vrtić i sl..? Hvala Vam puno!!!
Poštovana,
prilikom preseljenja u novo govorno područje nije nimalo neobično da dijete u početku miješa dva jezika te da radi nesustavne pogreške. Sama činjenica da na jednom jeziku glas izgovara pravilno, a na drugom ne pokazatelj je da glas može dobro izgovoriti, samo je nesigurna u njegovu uporabu i to je sasvim normalno.
Manja je vjerojatnost da su njezine teškoće u uporabi jezika i izgovoru uzrokovane preseljenjem. Ako i postoje nekakve jezične teškoće one su uklonjive pravodobnim logopedskim tretmanom i do škole Vaše dijete može imati pravilno razvijen govor i jezik.
Stella Rožman, prof. logoped Kabinet Korneo