Moj sin sve živo razumije i zna kao i taj vršnjak, ali svaka riječ mu ima samo prvi slog, osim mama, baba, deda, tata, duda. Svi pričamo s njim, potičemo ga... Malo sam zabrinuta pa sam vas odlučila pitati je li on samo malo lijen ili bi trebalo posjetiti našeg pedijatra?
Poštovana mama,
kad su sposobnosti djeteta da razumije govor ili samo da govori ispod očekivane razine s obzirom na dob govorimo o kašnjenju u jezično-govornom razvoju. Ovo kašnjenje može biti individualna razvojna karakteristika, ali i ukazivati na moguće postojanje teškoća. Među djecom postoje velike razlike u tempu i načinu na koji se razvija njihov jezik i govor. Dijete usvaja jezik ovisno o svojim fizičkim i psihičkim sposobnosti i potrebama.
Jezične vještine, pored same govorne produkcije, podrazumijevaju i motoričko planiranje i koordinaciju mišića govornog aparata, slušnu percepciju i diskriminaciju, vještine pamćenja i zadržavanja pažnje. Da bi dijete moglo proizvest glas, slog, riječ ili iskaz ono prvo mora imati svijest da se osobe, predmeti i aktivnosti u njegovoj okolini mogu imenovati, zatim ono pohranjuje usvojene nazive i stvara vlastiti mentalni rječnik. Tako kažemo da jezično razumijevanje uvije prethodi jezičnoj proizvodnji. Kada dijete ima usvojenu riječ, ono treba moći motorički isplanirati i proizvesti riječ u kontekstu koji je prikladan. Glasovi koji su razvojno najjednostavniji za izgovor i prvi se javljaju su samoglasnici i suglasnici p,b,m,t,d,n. To objašnjava zašto Vaše dijete izgovara upravo riječi koje sadrže ove glasove (mama, baba, deda,..). Izgovor riječi upotrebom prvih slogova riječi može biti uslijed slabije razvijene oralne motorike i/ili slušne percepcije.
Osim jezičnog izražavanja važna komponenta jezično - govornog razvoja je razumijevanje. U Vašem slučaju jako pozitivna i dobra stvar je to što je djetetovo jezično razumijevanje dobro. Također je bitno i kako i koliko dijete uspijeva smanjenu verbalnu ekspresiju nadopuniti upotrebom gesti neverbalnim sredstvima komunikacije (geste, facijalna ekspresija, pokreti tijela) i jasno prenijeti svoju poruku.
Svakako nastavite dalje poticati djetetov jezik. Ako niste sigurni u načine kako poticati djetetov jezično-govorni razvoj preporučam da se obratite logopedu kako bi dobili upute o primjerenim strategijama poticanja.
Asja Dubravčićmag. rehab. educ., mag. logoped