Dijete ima gotovo tri godine i još ne govori. Je li samo lijen ili trebamo pomoć?

Dijete bi u ovoj dobi trebalo imati razvijen govor koji je razumljiv okolini i isto tako razumijevati verbalne upute. Poštovani, naše dijete ima 2 godine i 8 mjeseci.

shutterstock_1735801265.jpg

Poštovani, naše dijete ima 2 godine i 8 mjeseci Problem je u tome što on još ne govori. Izgovara riječi na "svojem" jeziku. Bili smo kod neurologa na pregledu, ali nam je rečeno da je s njim sve u redu, da je samo lijen. Kao dijete je dosta napredan, sve zna, što čemu služi, kako nešto napraviti i sl. ali ne izgovara riječi. Što se tiče ponašanja jako je aktivan, možda i hiperaktivan i oglušuje se na sve naše upute, primjedbe, čak i pohvale. Npr. kad mu kažemo da nešto ne smije raditi on baš to namjerno uradi. Ima i dosta ispada "bijesa", ne znamo da li je to zbog toga što se ne može izraziti ili zbog nečega drugoga. Ide u vrtić ali tamo je isto tako. Tete ga pokušavaju animirati ali on ništa. Ne želi sjediti za stolom dok sjede druga djeca, ne želi sudjelovati u zajedničkim aktvnostima i najgore ako nije nešto po njegovom on grize drugu djecu. Tu naviku imao je kad je bio mala beba ali smo to odmah riješili tako da doma ne grize, ali u vrtiću je situacija drugačija. Ne znamo da li je sve to povezano sa govorom, pa Vas molim savjet. Ističem da dosta mrmlja na svojem jeziku i broji do pet, ali to je sve. Ne izgovara ni mama, tata, baka, teta.. Mama_rak

Poštovana mama,

smatram da je Vaš razlog za zabrinutost opravdan jer razvoj Vašeg djeteta odstupa od prosječnog razvoja, posebice u području komunikacije, socio-emocionalnog razvoja i usmjeravanja pažnje. Dijete bi u ovoj dobi trebalo imati razvijen govor koji je razumljiv okolini i isto tako razumijevati verbalne upute.

Uzrok nepoželjnih oblika ponašanja, u ovom slučaju griženja druge djece svakako može biti zbog poteškoća u komunikaciji jer dijete ne zna izraziti svoje želje što dovodi do frustracije. Na nama je da pokažemo djetetu na koji način može reći da nešto ne želi primjerice mahati prstom „ne,ne“ drugom djetetu umjesto da ga grize. Isto tako, kad se verbalno obraćate djetetu obratite pozornost da usmjerite njegovu pažnju na Vas i da svoju verbalnu uputu potkrijepite gestama i afektom kako bi unaprijedili djetetovo razumijevanje govora i pridobili njegovu pozornost. Važno je obratiti pozornost i kakva je djetetova neverbalna komunikacija, da li koristi geste kako bi prenio poruku (pokazuje li prstom, pruža li ruku za „daj“, odmahuje glavom za „ne“ i sl.). Obratite pozornost da li Vam dijete donosi igračke kako bi Vam ih pokazalo i da li u tim situacijama provjerava Vaše reakcije.

Iz Vašeg opisa ne vidim da li se Vaše dijete i kod kuće preferira igrati samo. Ali u svakom slučaju, nastojte se pridružiti djetetovoj igri na način da slijedite njegov interes, a ne da namećete svoja pravila. Koristite sve aktivnosti koje Vaše dijete voli i na taj način potičite interakciju. Na isti način predložite tetama da potiču interakciju u grupi. Svakako nastavite pratiti situaciju u vrtiću i konzultirajte se sa stručnim timom.

Nikako se ne slažem s mišljenjem neurologa da je Vaše dijete lijeno i preporučam Vam da se naručite na procjenu i savjetovanje kod defektologa/edukatora-rehabilitatora i logopeda.

Alma Džanović, mag.rehab.educ.Kabinet Korneo