Više od 140 godina na tronu

'Ma daj obuci Levisice': Mala povijest kultnih traperica

Prve Levi's 501 traperice napravljene su za rudare, osamdesetih godina bile su simbol pobune mladih, a danas su kultni komad koji nose sve trendseterice

levis501.jpg
Foto: Instagram

Traperice su jedan od onih odjevnih predmeta kojih nikada ne možemo imati dovoljno i koji idu na apsolutno sve, a jedne među njima stekle su kultni status i obožavamo ih već gotovo 140 godina - popularne Levi's 501. Njima nije potreban nikakav uvod, jer gotovo svi prilično dobro znaju kako izgledaju ove kultne traperice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Ne znaš što bi na traperice? Evo 7 odličnih ideja za casual odjevne varijante

No, mnogi ni ne znaju fascinantnu povijest koja stoji iza ovog brenda i kako je postao obiteljsko ime, kao ni tko je sve zaslužan za to da ova marka postane ono što je danas. Kako su uopće Levi's 501 postale traperice bez kojih ne možemo u svojoj garderobi?

Od hlača za rudare do simbola pobune mladih

Povijest iza najpoznatijih hlača na svijetu započela je kada je američki poduzetnik Levi Strauss odlučio krenuti na zapad tražeći sreću u Kaliforniji tijekom zlatne groznice sredinom 1800-ih. Supruga rudara poželjela je trajnije hlače za svog supruga i zamolila lokalnog krojača Jacoba Davisa da joj pomogne - on je stvorio prvi par 'plavih traperica' s bakrenim zakovicama na mjestima naprezanja za čvrstoću i trajnost. Zatim je otišao kod svog dobavljača trapera Levija Straussa kako bi potražio financijsku potporu za dobivanje patenta 1983. godine, a njih su dvoje zajedno započeli posao i osnovali tvrtku pod nazivom LS&Co.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako bismo mogli pomisliti da je ime 501 sinonim za Levi's traperice, tek su 1890-ih uvedeni brojevi i tada je rođen model 501. No prema Levi'su, zbog potresa u San Franciscu koji se dogodio 1906. godine, Levi's je izgubio mnogo povijesnih podataka o svojoj tvrtki, pa je nepoznato zašto je ovaj model traperica nazvan 501.

Iako su stvorene krajem 1800-ih, traperice su tek desetljećima kasnije, u šezdesetim godinama prošlog stoljeća, postale popularni predmet koji su ostale i do danas. A sve je bilo na hollywoodskim zvijezdama koje su nosile popularne "Levisice" - krenulo je od Jamesa Deana u filmu "Buntovnik bez razloga". Iako Dean u filmu nije nosio Levi's traperice, već neke najobičnije, zahvaljujući ovom filmu, traperice i rada odjeća postale su simbol pobune mladih.

Levi's 501 nosio je i Marlon Brando u filmu "Divljak", a ovaj novi look koji su popularizirale mlade zvijezde lijepo se podudarao s pojavom "tinejdžera", pojma skovanog kasnih četrdesetih godina, da bi se pokazalo kako mladi ljudi imaju svoj vlastiti način života i pravila odijevanja koja se razlikuju od odraslih.

To je bio i prvi put nakon rata da su mladi ljudi imali raspoloživ dohodak, što znači da su mogli više odlučivati o tome što žele odjenuti. A upravo su traperice uistinu definirale tinejdžere tog doba.

Reklame i rast popularnosti u devedesetima

Iako je pojava kulture mladih napravila da brend postane popularan sredinom 1900-ih, do sredine osamdesetih prodaja je počela opadati. Međutim, Levi's je zatražio pomoć oglašivača Johna Hegartyja i Barbare Noakes, koji su stvorili poznatu reklamu za pranje rublja 1985. godine kako bi privukli mnoštvo obožavatelja MTV-a. Ipak, krajem devedesetih Levi's je dosegao vrhunac s prodajom od 6,2 milijarde funti zahvaljujući svojim kampanjama usmjerenima na mlade, uključujući i onu s tada nepoznatim Bradom Pittom.

I poznati obožavaju "Levisice"

Konačno odobrenje za marku često dolazi od poznatih zvijezda koje ju nose, a nisu samo James Dean i Marlon Brando doprinijeli popularnosti traperica - nosila ih je i Marilyn Monroe na setu filma "Neprilagođeni".

Nosili su ih i Bruce Springsteen, na čijem je albumu "Born in the USA" predstavljen par "Levisica", kao i Steve Jobs, koji je nosio samo model 501. Obožava ih i Alexa Chung, koja je jednom prilikom za britanski Vogue rekla da su Levi's "jedini prihvatljivi stil traperica", kao i da je "marka Levi's bila toliko u kontaktu s kulturom mladih da je bilo teško povjerovati da nije stvorena u laboratoriju kolektiva modnih blogera".

Potražnja za vintage komadima

Iako je prodaja Levi's traperica počela padati početkom dvijetisućitih zahvaljujući konkurentnijem tržištu trapera, velika je potražnja za 501 modelima u vintage stilu. Brend je čak 2017. godine lansirao novu liniju pod nazivom Levi's Authorized Vintage, a kolekciju traperica iz sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih prikupio je Jeff Fuller, koji je još 1985. uočio potražnju za vintage "levisicama".

Levi's sada ponovno osmišljava tržište trapera za one koji su opsjednuti vintage izgledom, a bez obzira na sve, jasno je da će Levi's zauvijek ostati jedna od najpopularnijih marki trapera u svijetu. Mi smo izdvojile nekoliko Levisica koje možeš kupiti već danas i nositi ih još godinama.

1/6