
Opsesija

S Penélope Cruz, nominiranom za nagradu Oscar, te Benom Kingsleyem, dobitnikom nagrade Oscar, u glavnim ulogama, i izvanrednim sporednim izvedbama Dennisa Hoppera, Patricie Clarkson i Petera Sarsgaarda, OPSESIJA se temelji na romanu Umiruća životinja, pisca Philipa Rotha, dobitnika Pulitzerove nagrade.
Sažetak filma
Karizmatični profesor David Kepesh ( Ben Kingsley ) poznat je po jurenju za mladim studenticama željnima avanture, ali nijednoj ženi ne dopušta da mu se previše približi. Međutim, kada prekrasna Consuela Castillo ( Penélope Cruz ) uđe u njegovu predavaonicu, njegov se obrambeni mehanizam raspada. Ta očaravajuća ljepotica ga obuzme, a ujedno i uznemiri.
Iako Kepesh proglašava njezino tijelo umjetničkim djelom, Consuela nije samo predmet žudnje. Ona je iznimno pametna i posjeduje emocionalnu napetost koja dovodi u pitanje njegove unaprijed stvorene zaključke. Kepeshova potreba za Consuelom postaje opsesija, ali njegove ljubomorne tlapnje o izdaji u konačnici nju otjeraju.
Slomljen, Kepesh se suočava sa zubom vremena, potpuno se posvećujući poslu i suočavajući se s gubitkom starih prijatelja. Onda, dvije godine kasnije, Consuela se vraća u njegov život- s hitnom, očajnom molbom koja će sve promijeniti.
O produkciji filma
Režirajući OPSESIJU, potvrđena španjolska redateljica Isabel Coixet ( MOJ ŽIVOT BEZ MENE, SKRIVENI ŽIVOT RIJEČI ) postaje prva filmašica koja se prihvaća hvaljenog i kontroverznog rada pisca Philipa Rotha, dobitnika Pulitzerove nagrade u kategoriji fikcije. U taj posao ona unosi intenzivnu koncentraciju na unutarnji život njezinih likova. Film potpuno objektivno i bez osude predstavlja strastveno natjecanje između izvanredne mlade žene- Consuele, koju glumi Penélope Cruz ( VRAĆAM SE, SVE O MOJOJ MAJCI )- i sofisticiranog sveučilišnog profesora- Davida Kepesha, kojeg glumi Ben Kingsley ( GANDHI, POSLJEDNJA PLJAČKA ). Ono što se lako može shvatiti kao muška priča o zavođenju i njegovim posljedicama, postaje oštroumno istraživanje moći ljubavi i njezinih trajnih posljedica- na ljepotu, a ujedno i na njezinog promatrača.
Samosvjesni profesor Kepesh naizgled sve zna, ali, suočen s gorljivom strašću, on još ima puno toga za naučiti. U prvom prizoru filma upoznajemo ga kao pravu slavnu osobu, pojavljuje se u talk show emisiji The Charlie Rose Show kako bi promovirao svoju novu provokativnu knjigu o porijeklu američkog hedonizma. Otvoreni zagovaratelj „ Seksualne sreće,“ Kepesh pronalazi njezine korijene u malo poznatoj kolonijalnoj zajednici „ Merrymounta,“ koju je osnovao pobunjenik Thomas Morton na udaljenosti od samo 48 km od Plymouth Rocka. Kao sklonište za pobunjenike, autsajdere i slobodne mislioce, naseobina je ubrzo nestala. Kepesh tvrdi:
"Jedina stvar koja drži ovaj planet na okupu- cijeli ovaj strašni show- je ljubav"
Što se događa čovjeku kao što je Kepesh- serijskom zavodniku znatnih vještina koji obožava žene, ali ih nikada ne pušta preblizu- kada se suoči s izvanrednom Consuelom Castillo? Žena čija zadivljujuća ljepota probada i transformira, te kćer konzervativnih kubanskih imigranata, opijajuća je mješavina uljudnog i poganskog. Ipak, ona se nikada ne da iskorištavati.
Radeći po scenariju za Oscara nominiranog Nicholasa Meyera ( THE SEVEN-PER-CENT SOLUTION, SOMMERSBY ), Coixet je uključila cijeli svoj kreativni tim u pustolovinu prenošenja intimne priče ovo dvoje ljudi u fascinantno vizualno pripovijedanje i senzualnu filmsku dramu. Ben Kingsley vidi srž ove suradnje kao:
Glumeći izvana samopouzdanog čovjeka koji je potajno usamljen i uznemiren, Kingsley unosi zadivljujuću vještinu i preciznost u ulogu, kao i nepredvidljivost. Cruz kaže:
Redateljica Coixet opisuje posebni emotivni učinak Kingsleyeve izvedbe:
Za Penélope Cruz, prihvaćanje uloge Consuelo ispunjava njezinu želju koju gaji već pet godina, još otkada joj je producent Tom Rosenberg dao knjigu na čitanje. Penélope kaže: „
Nicholas Meyer kaže:
Zabrinut da je njegov prijatelj u opasnosti zbog svoje fiksacije Consuelom te da bi trebao
Još od zloglasnog prizora masturbacije koja je njegov roman Portnoyeva boljka učinila skandaloznim bestselerom 1969. godine, Philip Roth je hvaljen i napadan zbog svojih grozničavih, često skandaloznih kronika o tome kako seksualna želja pokreće i uzburkava živote američkih muškaraca. Stvarajući Consuelu, ovaj provokativni autor prelazi granicu ljepote i dolazi do prave osobe unutar te savršene slike. Način na koji je lik vizualno opisan u filmu iznimno je važan za postizanje toga na platnu.
Budući da Coixet sama rukuje svojom kamerom ( s dugogodišnjim suradnikom Jeanom-Claudeom Larrieuom, direktorom fotografije ), Ben Kingsley kaže:
Uzmite u obzir Carolyn koju glumi za Oscara nominirana glumica Patricia Clarkson ( PRAZNICI S APRIL, LAKU NOĆ I SRETNO ). Ova moćna poslovna žena i Kepesh već su dvadeset godina u seksualnoj vezi bez komplikacija. Carolyn ( koja je, kao Consuela, nekoć bila Kepeshova studentica i ljubavnica ) upoznajemo u zanosnoj izvedbi u spavaćoj sobi koju Coixet naziva „ prekrasnim striptizom,“ sa senzualnom radošću i stručnošću žene u četrdesetima. Redateljica kaže:
Dennis Hopper ( PLAVI BARŠUN, APOKALIPSA DANAS ) isti taj profesionalizam ( i njegovu osobnu karizmu ) unosi u lik Georgea O'Hearna, velikog, vragolastog pjesnika koji upozorava svog starog prijatelja i kolegu ženskara Kepesha da „ razdvaja “ između sfere seksualne avanture i one stvarnog života. Hopper se šali na račun prizora iznenađujuće prisnosti s Kingsleyem:
George je naizgled slavan čovjek koji potpuno kontrolira svoju sudbinu. Pa ipak, kada se mora suočiti s krajnjim izazovima, očajno srce Hopperovog lika otvara se sa zapanjujućom izravnosti. Prizori između Kingsleya i Hoppera koji se mogu činiti pomalo cinični i samozadovoljni poprimaju potpuno novo značenje. Šaljive rutine kojima su se ova dva čovjeka igrala desetljećima postanu smrtno ozbiljne, pune odjeka. Georgeova sudbina je lekcija, a ujedno i upozorenje za Kepesha budući da je ovog raskalašenog, samozaštićenog čovjeka život skinuo do gola, te se on ponovno zbližava sa svojom ispaćenom suprugom koju glumi Deborah Harry ( MOJ ŽIVOT BEZ MENE ), proslavljena pjevačica kultne pop grupe „ Blondie.“
Na kraju, u sebe sigurni George O'Hearn ide sam protiv svog ciničnog savjeta. Ben Kingsley hvali glumu Dennisa Hoppera zbog njegove raznovrsnosti u umjetničkom izražavanju:
Za izazovan lik Kennya Kepesha, odraslog sina koji ocu duboko zamjera njegove serijske nevjere, Coixet je bila oduševljena Peterom Sarsgaardom ( LAŽLJIVI GLASS, KINSEY ) jer, kako kaže:
Ipak, postoji nešto u Kennyevom srcu što ga nagoni da uništi vlastiti brak i onda to prizna ocu. Sarsgaard vidi paradoks u sinovoj natjecateljskoj potrebi za pažnjom. Govoreći kao svoj lik on kaže: „
Za Davida Kepesha, Consuela postaje opsesija; ljubomora je njegov stalni pratitelj. Kepesh je siguran da će mu je oteti mlađi muškarac zato što bi u prošlosti on bio taj mlađi muškarac. Ne može živjeti bez Consuele, a ipak se boji neizbježnog- njegovog opadanja i njezinog odlaska. On ispituje sve o njezinim bivšim ljubavnicima i umišlja izdaju na svakom koraku.
Majstor manipulacije našao se u zamci vlastite mašte. Kepesh sebe vidi objektiviziranog kao starog muškarca s mladom ženom, i to mu se nimalo ne sviđa. Kada ga Consuela pozove na obiteljsku zabavu kako bi proslavili njezinu diplomu, Kepesh izmišlja kvar na automobilu samo kako bi ostao po strani. Bijesna zbog njegovog ponašanja, Consuela prekida vezu. Kepesh je očajan i potpuno se posvećuje poslu. Njezina moć nad njim posebno je jaka u njezinoj odsutnosti.
Onda, nakon dvije godine samoće, prima neočekivani telefonski poziv na Staru godinu. Consuela ga hitno mora vidjeti te dolazi u njegov stan te iste večeri. Vijesti koje donosi preokrenu mu svijet. Kao čovjek koji je uvijek računao na to da u svakom trenutku može ustuknuti, Kepesh se sada suočava s izazovom da se mora vezati pod svaku cijenu. Čak i ako rizici svojstveni žudnji ostavljaju dubok trag, Kepesh otkriva da rizici ljubavi ostavljaju još dublji.
Za Oscara nominirani scenarist Nicholas Meyer unosi znatno iskustvo u posao adaptiranja Rothovog kratkog romana za producente kompanije Lakeshore Entertainment ( Tom Rosenberg, Gary Lucchesi, Andre Lamal ). Meyer kaže:
Meyer također hvali producente Toma Rosenberga i Garya Lucchesia zbog toga što vole izazovne materijale: „
U pripremama za snimanje filma OPSESIJA, Coixet i ključni članovi njezinog kreativnog tima, uključujući dizajnera produkcije Claudea Paréa i kostimografkinju Katiu Stano, morali su se nositi s brojnim izazovima kako bi filmu dali specifičan osjećaj i vizualnu suvislost. Paré ( čiji je zadatak odmah nakon OPSESIJE bio rad na spektakularnoj komediji NOĆ U MUZEJU ) kaže da je ključ za stvaranje Manhattana na limitiranom budžetu bio taj da se stan Davida Kepesha napravi kao muzej čovjekovih izbora i iskustava koji bi bio sličan „ kutiji za nakit.“ Umjetnine koje profesor pokazuje Consueli odražene su načinom na koji je film fantastično snimao direktor fotografije Jean Claude Larrieu, a posebno paletom boja te korištenjem ogledala i stakla.
Paré se s ponosom sjeća trenutka kada je Ben Kingsley prvi put vidio set koji je predstavljao stan u kojem David Kepesh živi već desetljećima: „
Katia Stano radila je s Isabel Coixet na filmu MOJ ŽIVOT BEZ MENE i bila je oduševljena što će opet raditi s redateljicom. Ona je htjela da odjeća svakog glumca pomaže u definiranju unutarnjeg života njihovog lika. Prisjeća se detaljnih razgovora s Kingsleyem o tome kako zakopčavanje ili otkopčavanje samo jednog dugmeta na jakni može dodati autentičnost dramatičnom trenutku, otkrivajući kako bi iskusni zavodnik korigirao svoj izgled da postigne pravi učinak.
Za Consuelinu garderobu Stano je radila s Penélope Cruz kako bi naglasila „ vrlo elegantne, čiste klasične linije,“ koje odražavaju ponos njezinih imigrantskih roditelja zbog toga što su uspjeli u ovoj novoj zemlji. Svaki detalj, sve do izbora rublja za Carolyn Patricie Clarkson ( „ funkcionalan...ali vrlo sofisticiran “ ), fokusiran je na oživljavanje trenutka i davanje povijesti, težine i specifičnosti likovima.
Originalni naslov: Elegy
Redateljica: Isabel Coixet (The Secret Life of Words, Paris, je t'aime)
Scenarij: Nicholas Meyer (The Human Stain, Orpheus, Sommersby)
Producenti: Andre Lamal (The Exorcism of Emily Rose, The Covenant, The Last Kiss)
Uloge: Penélope Cruz (Head in the Clouds, Manolete, The Good Night)
Žanr: romansa


Mentalni trening: Kako križaljke i igre za mozak čuvaju kognitivno zdravlje

Brzi i ukusni recepti za tjesteninu s umakom od rajčice
