Burnout sindrom ili sindrom izgaranja posebna je vrsta stresa. To je stanje fizičke i emocionalne iscrpljenosti koje prati smanjena produktivnost i gubitak osobnog identiteta. Iako ga Svjetska zdravstvena organizacija ne karakterizira kao bolest, prošle je godine burnout sindrom priznala kao fenomen koji se često javlja na radnom mjestu.
Burnout proizlazi iz stresa s kojim se ne obračunavamo na vrijeme. Nagomilavanje stresa može prouzročiti ozbiljne zdravstvene probleme poput problema sa srcem, visokog krvnog tlaka i dijabetesa tipa 2.
Kako prepoznati da se radi o burnout sindromu?
Postavi si ova pitanja:
Jesam li postala cinična i kritična na poslu?
Imam li problema s buđenjem za posao i odgađam polazak?
Imam li kroničan nedostatak energije?
Teško se koncentriram?
Nakon obavljanja zadatka se ne osjećam zadovoljno?
Koristim li hranu, alkohol ili lijekove da bi se osjećala bolje?
Jesu li se moje navike spavanja promijenile?
Muče li me neobjašnjive glavobolje, problemi s probavom ili neki drugi fizički problemi?
Ako si na nekoliko pitanja odgovorila da, moguće je da patiš od burnout sindroma.
(Foto: Pexels)
Mogući uzroci burnout sindroma
Manjak kontrole
Stres na poslu može ti uzrokovati manjak kontrole nad vlastitim radnim vremenom, zadacima koje trebaš obaviti, ali i nedostatkom resursa koji su ti potrebni da kvalitetno odradiš posao.
Nejasno je što se od tebe očekuje
Ako nisi sigurna koliko autoriteta imaš te što nadređeni i ostali kolege od tebe očekuju, teško je opustiti se na poslu.
Disfunkcionalno radno mjesto
Možda te netko od kolega konstantno maltretira ili imaš osjećaj da svi u uredu smatraju da si manje vrijedna. Upravo je to jedan od čestih razloga koji izazivaju stres na poslu.
Neravnoteža između poslovnog i privatnog života
Ako ti posao oduzima toliko vremena i truda da ne stigneš provoditi vrijeme s obitelji i prijateljima, vrlo brzo ćeš doživjeti burnout.
Kako izbjeći burnout na poslu?
1. Jasno iznesi svoje potrebe na radnom mjestu
Bilo da se radi o potrebi o radu od doma, slobodnom danu ili većoj plaći, važno je da svoje potrebe jasno objasniš. Takve stvari često znamo prešutjeti zato što smo naučene da se jednostavno trebamo osjećati zadovoljne što smo uopće dobile priliku raditi posao koji radimo. Najbolji način kako pričati o svojim potrebama na radnom mjestu je iznošenjem činjenica, a ne osjećaja. Na taj način ćeš sa šefom lakše doći do zajedničkih rješenja.
2. Zaboravi na savršenstvo
Posebice u mlađim generacijama, perfekcionizam je zavladao poslovnim svijetom. Važno je zapamtiti da ne mora sve što radiš biti 100% savršeno. Trebala bi se riješiti te nezdrave navike koja ti u poslovnom svijetu može donijeti više štete nego koristi. Bitno je da daš sve od sebe, a konstantan osjećaj da ono što radiš nije dovoljno svršeno ostavi iza sebe.
3. Nauči se reći ne
Svoje vrijeme i zdravlje uvijek stavi na prvo mjesto. Nije bezobrazno niti uvrjedljivo odbiti novi projekt ili reći ne obavezama za koje jednostavno nemaš vremena. Isto bi trebala napraviti i u privatnom životu. Koliko god je to moguće, poslovne obaveze bi trebale ostati na poslu i ne bi ih trebala sa sobom nositi kući.
4. Razgovaraj s bližnjima
O problemima na poslu razgovaraj sa svojom obitelji i prijateljicama. Neka te osjećaj da ih opterećuješ svojim problemima ne muči jer su oni upravo zbog toga tu za nas. Ponekad ćeš rješenje za svoje probleme pronaći u razgovoru o njima. Još jedna stvar koju bi mogla napraviti da smanjiš stres na poslu je druženje s kolegama. Kada je vrijeme za pauzu, umjesto da surfaš internetom, popričaj s kolegama.
(Foto: Pexels)