Svaki roditelj želi da njegovo dijete bude uspješno, ali riječ "uspjeh" različitim ljudima može značiti različite stvari. Općenito, odnosi se na ostvarivanje uspjeha i postizanje pozitivnih rezultata u onome što radimo. Uspjeh svake osobe ovisi o različitim faktorima i okolnostima. Ipak, istraživanja sugeriraju da rano djetinjstvo uspješnih ljudi ima neke zajedničke faktore.
Stručnjaci i znanstvenici već desetljećima rade različita istraživanja i došli su do određenih zaključaka koji mogu pomoći roditeljima u odgoju djece, ali i da djeca pronađu ono u čemu će kasnije uživati u život te biti zadovoljni i uspješni. Ovaj popis nema puno točaka, ali može biti dobro polazište za svakog roditelja.
Nježan i odgovoran roditelj koji prihvaća
Sveučilište Harvard davne 1938. započelo je istraživanje kako bi pronašao tajne odgoja uspješnih ljudi. U prvoj takvoj studiji tijekom sljedećih sedamdeset godina praćeno je 268 muškarca koji su bili studenti na ovom Sveučilištu, uključujući John F. Kennedyja. Zabilježeno je njihovo fizičko i emocionalno zdravlje i analizirani su njihovi uspjesi ili izostanak istih. Istraživači su došli do jednog jasnog zaključka: Odnosi su tajna sretnog i uspješnog života. Imati djetinjstvo u kojem se dijete osjeća prihvaćeno i njegovano jedan su od najboljih prediktora uspjeha, dobrobiti i životnog zadovoljstva u odrasloj dobi.
Uz to, ljudski mozak jako ovisi o iskustvu. Arhitektura mozga oblikovana je životnim iskustvima i interakcijama. Život s toplim i zainteresiranim roditeljima postavlja temelje budućem mentalnom zdravlju. Sjećanja na sretno djetinjstvo izvor su snage za cijeli život. Stoga je najbolji način odgoja uspješne djece postati topao, odgovoran roditelj koji prihvaća dijete te njegovati blizak odnos.
Upravljanje emocijama
Prepoznavanje i upravljanje vlastitim emocijama presudno je za postizanje uspjeha i sreće na ovom svijetu. Upravljanje emocijama nije vještina s kojom smo rođeni. Za roditelje je ključno naučiti svoju djecu kako prepoznati i kontrolirati osjećaje.
No, ovo nije jednostavno kao što je igranje i vježbanje. Djeca se nauče regulirati emocije prvenstveno promatrajući roditelje i gledajući kako oni reagiraju. Ako smo uzrujani i vičemo na svoju djecu svaki put kada se loše ponašaju, ne možemo očekivati da će naša djeca moći ostati mirna kad se uznemire. Mnogi od nas su odgajani uz prijekore ili vikanje ako smo učinili nešto loše, a onda kontroliranje emocija nije nešto u čemu smo dobri. Dakle, ako želimo da dijete bude uspješno u životu, prije svega je važno da nauči regulirati svoje emocije jer roditelji trebaju biti uzor. Tada će dijete znati kako se radi.
Djeca trebaju naučiti donositi odluke
Svaki roditelj želi zaštititi svoju djecu, ali kontroliranje ili 'helikopter roditeljstvo' može loše utjecati na djetetov razvoj. Donošenje zdravih odluka zahtijeva praksu koja može proizaći samo iz iskustva.
Roditelji trebaju djeci dati mogućnost izbora kada se radi o različitim stvarima kako bi naučila birati. Umjesto da ih prisiljavamo da nešto čine, trebamo ih voditi. No, ako djeca uporno žele naučiti nešto na svoj način, neka trpe posljedice. Iskustvo je najučinkovitiji način da naučimo donosimo odluke. Autonomija također djetetu omogućuje stjecanje samopouzdanja.
Također osoba ne može uspjeti bez obzira na to koliko je dobro opremljena ako ne želi uspjeti. Osobu treba motivirati da postigne više u onome što radi. Osim učenja kako dobro izabrati, sloboda izbora također je presudan motivator, posebno u školi. Ako djeca ne smiju sama donositi odluke, izgubit će motivaciju. Sposobnost djeteta da se sam motivira za učenje i postizanje cilja oslanja se na mogućnosti izbora.
Izazovi su važni za razvoj djeteta
Djeca su motivirana da teže ciljevima koje mogu postići. Potreban je napor da bi se održala motivacija, ali važno je znati da je uspjeh moguć.
Zadatak će djetetu postati nezanimljiv kada je prelagan, ali i pretežak. Važno je djeci ponuditi izazove u okviru trenutnih mogućnosti i važno im je pružiti brzu povratnu informaciju kako bi nastavili dalje raditi.
U slučaju da im je škola prelagana, možeš im pomoći da pronađu dodatne materijale za učenje. Ako su školski zadaci previše izazovni za trenutnu razinu djeteta, surađuj sa školom ili potraži nastavnika koji će mu pomoći.
Djecu trebaju motivirati kroz vrijednosti
Nije svaka motivacija ista, a nagrade i kazne samo stvaraju vanjsku motivaciju, što nije dobro dugoročno rješenje. Možda ćemo uspjeti prisiliti djecu da rade ono što želimo dok su mala koristeći nagrade i kazne. Ali ako im se ne sviđa učenje ili škola, na kraju će prestati raditi ili će u tome biti loši. Da bismo djeci pomogli da razviju unutarnju motivaciju, objasni svoje vrijednosti i zašto je učenje važno. Odlazak u školu i učenje ne bi trebalo biti samo dobivanje dobrih ocjena. Riječ je o stjecanju znanja i odrastanju.
Samo ako djeca uživaju u učenju, bit će im motivirana za uspjeh i uživanje u tome. Stoga nastoj motivirati svoje dijete da uči i da uživa u učenju.