Istraživanjem ovog negativnog emocionalno-psihičkog stanja među djecom stručnjaci se bave već godinama, no malo je studija posvećeno pojavi depresije kod djece mlađe od šest godina. Ipak, i kod njih je depresija prisutna, iako nam je teško zamisliti predškolca s ovakvom dijagnozom.
Ona istraživanja koja su provedena među mališanima mlađim od šest godina, sada su sakupljena u jednu studiju, a s ciljem ranog otkrivanja depresije i rane intervencije. Studija je objavljena u stručnom časopisu Directions in Psychological Science, a autorica studije i psihijatrica Joan Luby u njemu napominje kako depresija kod malene djece najčešće uopće ne nalikuje depresiji kod odraslih ljudi.
Možda je i to jedan od razloga zbog kojeg depresija kod predškolaca često nije na vrijeme dijagnosticirana. Dr. Luby dala je konkretan primjer: kod depresivnih odraslih pojedinaca često se javlja anhedonija (nemogućnost uživanja u stvarima koje se inače smatraju ugodnima) i to u formi smanjenog libida. Kod malene djece, anhedonija se može pojaviti kao nemogućnost uživanja u igri.
Roditelji ponekad ne uviđaju da dijete pokazuje simptome depresije jer oni nisu burni i ne remete svakodnevicu. Ponekad djeca nisu naočigled tužna, poput odraslih koji pate od depresije, te imaju periode "normalnog" funkcioniranja tijekom dana.
Ono što je pridonijelo ranoj detekciji depresije kod predškolaca su psihijatrijski testovi i intervjui prikladni za dob djece kojoj su namijenjeni. Oni su pokazali da predškolci pokazuju tipične simptome depresije kao što su smanjeni osjećaj veselja i uživanja, osjećaj krivnje i poteškoće sa spavanjem.
Spomenuta studija upozorava da se najvjerojatnije ne radi o privremenoj pojavi, već o ranoj manifestaciji iste kronične bolesti koja se može ponoviti i kasnije u životu. Upravo to su dokazala i istraživanja. Predškolci koji pokazuju znakove depresije pod puno su većim rizikom obolijevanja od iste bolesti u odrasloj dobi, nego njihovi "zdravi" vršnjaci.
Upravo zbog potencijalno dugoročnih negativnih posljedica, rana dijagnoza i intervencija iznimno su važne. Mozak malene djece vrlo je "plastičan", odnosno vrlo se brzo prilagođava i mijenja uslijed novih iskustava i događanja. Upravo ta "plastičnost" daje objašnjenje zašto su razvojne intervencije učinkovitije ukoliko s njima započnemo dovoljno rano.
Ono što struka još mora razviti su razvojni tretmani za depresiju kod predškolaca. Dr. Luby kaže kako antidepresivi mogu biti učinkoviti kod starije djece, ali kod predškolaca mogu izazvati neželjene nuspojave i nisu preporučljivi.
Tretman koji je još u fazi ispitivanja ali pokazuje dobre rezultate je tzv. terapija interakcije između roditelja i djeteta, a djeluje na emocionalni razvoj mališana.
(Jk, Izvor: Association for Psychological Science)