Prije polaska djeteta u vrtić mnogi se roditelji susreću s dvojbom jesu li za djetetev razvoj, učenje i stjecanje socijalnih vještina bolje dobne homogene ili mješovite odgojno-obrazovne skupine. Koje su prednosti mješovitih dobnih skupina, te koji su razlozi za takav način organizacije rada s djecom u sve većem broju vrtića?
Lakša prilagodba na vrtić
Što zapravo znači da su u vrtiću mješovite odgojno - obrazovne skupine? To znači da u njima borave djeca različite dobi, odnosno da u jasličkim skupinama borave djeca od prve do treće godine, a u vrtićkim skupinama su djeca od treće godine života do polaska u školu. Dobno mješovite skupine definiraju se kao grupe u kojima je dobna razlika među djecom veća od jedne godine. U dobno mješovitim skupinama vodi se računa o tome da je udio djece različite dobi takav da ne dovodi do nazadovanja starije djece. To znači da se svako dijete u skupini ima priliku družiti i s djecom svoje dobi, za stjecanje iskustava koje ne može dobiti u igri sa starijom ili mlađom djecom. Iz mnogih istraživanja vidljivi su pozitivni učinci boravka djece u mješovitim skupinama. Posebice se to odnosi na znanje i savladavanje socijalnih vještina jer djeca uče na prirodan, a ne nametnut i šabloniziran način. Djeca su uspješnija u socijalnim vještinama, imaju jače samopouzdanje, te bolji odnos prema vrtiću, a kasnije i školi.
Rad u mješovitim skupinama prilagođen je djeci koja su došla s različitim iskustvom i sposobnostima. Rad se organizira u manjim skupinama, a odgojiteljeva je uloga da planira i priprema aktivnosti djece, te ih potiče na timsko učenje, učenje jednih od drugih, potiče ih na zajednički rad uvažavajući individualnosti svakog od njih. Također, mješovite skupine daju osjećaj obiteljske atmosfere i tako olakšavaju prilagodbu na vrtić.
Važni su i vršnjaci i stariji
U odnosu s vršnjacima, ali i s djecom koja su starija ili mlađa od njih, djeca stječu važna iskustva. Često se zaboravi važnost druženja djeteta i sa starijom i s mlađom djecom, a zbog pretjeranog naglašavanja važnosti druženja s vršnjacima. Nije prirodno za dijete da većinu vremena provodi u dobno jednoličnim grupama gdje nema prilike steći brojna iskustva važna za svakodnevno funkcioniranje. Osim toga, u jednoličnim grupama dolazi do usporedbe djece međusobno i razvija se kompetitivnost, umjesto da se prati djetetov individualni napredak. Također, istraživanja pokazuju da djeca do 8. godine najbolje uče upravo kroz interakciju i iskustvo s mlađom i starijom djecom, te odraslima.
Prednosti mješovitih skupina
Prednosti ovih skupina, za razliku od homogenih, odnosno, dobno ujednačenih, skupina, su višestruke. Dobno mješovite skupine vrlo su prikladan oblik življenja i učenja djece u dječjem vrtiću i nasličnije su obitelji u kojoj se svatko brine o svakome na prirodan način, u kojoj nema ni previše ni premalo brige o pojedincu, nego upravo onoliko koliko je potrebno. U takvim skupinama najčešće nema pojave previše zaštićene djece. Djeca uče na prirodan način sve ono što zajednički način življenja i rada.
U dobno mješovitim skupinama više je socijalnih kontakata među djecom, više pozitivnih izražavanja emocija i mašte, a manje kompetitivnosti i agresivnosti. Također, djeca više međusobno surađuju, pomažu si, dijele i razmjenjuju stvari, starija djeca pomažu mlađoj djeci i uče ih, pri čemu uče preuzimati odgovornost za svoje postupke. Igra mlađe djece postaje sofisticiranija i zrelija nego što bi možda bila u vršnjačkoj skupini, dok starija djeca poboljšavaju svoje socijalne vještine organizirajući igru za mlađe suigrače.
Prednosti mješovitih skupina za mlađu djecu
U mješovitim skupinama mlađa djeca lakše i brže prihvaćaju i sudjeluju, primjerice, u samoposluživanju, lakše se odlučuju za odlazak u druge odgojne skupine i za korištenje prostora cijelog vrtića, te lakše prihvaćaju novog odgojitelja. Mlađa djeca uče od starije djece, imaju mogućnost biranja prijatelja po interesima, a ne samo po dobi, razvijajaju bolje socijalne vještine, uče opažanjem starije djece kako rješavati konflikte, pristojno ponašanje, brigu o sebi. Mješovite skupine imaju i pozitivan utjecaj na razvoj govora.
Zašto su mješovite skupine bolje i za stariju djecu?
Starija djeca lakše dolaze do izražaja, iznose svoje stavove i ideje, brižni su prema mlađima, pomažu im i pokazivanjem onoga što oni mogu učvršćuju svoje samopouzdanje.Kod starije djece mješovite skupine potiču razvoj brige o drugima i pomaganje, sklonija su cijeniti individualnost, a ne dob ili spol, te imaju mogućnost odabira mlađeg prijatelja ako to odgovara njihovim potrebama i interesima.
Foto: Gennadiy Poznyakov - Fotolia