Naime, u posljednjih 25 godina mame i tate diljem svijeta osmislili su i primjenili više različitih imena no ikada u povijesti, pri čemu veliku pažnju pridaju njihovim značenjima.
"Događa se revolucija imena", kazala je Laura Wattenberg, autorica poznate knjige "The Baby Name Wizard" i kreatorica web stranice BabyNameWizard.com. "Roditelji najviše polažu na različitost imena koje će dati djetetu". Upravo taj trend izmjenio je osnovno značenje i svrhu imena".
Jedinstveno u masi
Kao što gospođa Wattenberg naglašava, 50-tih godina prošlog stoljeća, imali smo top 50 uobičajenih imena koje je dobivalo više od 50 posto novorođenih. Danas su ta imena staromodna i rijetko se koriste. Malotko će danas dati djetetu ime Nevenka, Jadranka ili Biserka.
Da vam danas netko dade 10 pokušaja da pogodite bebino ime, najvjerojatnije nećete, dok je prije 100 godina samo trebalo iznjeti 10 najpopularnijih imena i postojale su velike šanse da biste pogodili.
No s tim promjenama u davanju imena došlo je i do nekih društvenih promjena.
Laura Wattenberg analizirala je imena pomoću tzv. Shannonove entropije, odnosno mjere koja se koristi pri opisivanju informacija koje se nalaze u nekoj poruci. Kad su u pitanju imena, ona je pokušala izmjeriti koje sve informacije određena imena sadrže.
Ukratko rečeno, Laura je otkrila kako ista imena danas imaju puno veće značenje za roditelje no prije 50 godina. Ukoliko se danas djevojčica zove Marija, to vjerojatno im puno veće značenje za roditelje, nego za roditelje neke djevojčice Marije koja je rođena 1950. godine.
Sociologija imena
Imena komuniciraju puno informacija, jer često uključuju i neke vrijednosti i ukus, kao i snove i ambicije roditelja.
Sociolozi vole imena, jer je izbor imena jedina domena u kojoj svjetske kompanije i njihove reklamne kampanje nemaju utjecaja. Ma koliko vas uvjeravali da je Adidas lijepo ime, sigurno ga nećete dati svome djetetu. S druge strane, zanimljivo im je pratiti kako showbusiness (filmovi, glazba, poznati i slavni) te drugi kulturalni trendovi utječu na izbor imena kod roditelja.
I U hrvatskoj često ćete naći imena Vanessa, Kevin, Neo ili Nicol.
Što zapravo imena komuniciraju i na koji način? Pokušajte si zamisliti veliku tvrtku u kojoj postoji pravilo odijevanja koje nalaže da svi nose plava ili siva odijela. Kada biste u takvoj okolini susreli čovjeka s plavim odijelom, malo biste mogli reći o njemu i njegovu karakteru.
Sad zamislite da u takvom okruženju ugledate gospođu u ljubičastom kostimu, s puno srebrnog nakita i crveno obojenom kosom te bijelim psićem u rukama. O njoj ćete brzo imati neko određeno mišljenje ili barem asocijaciju. U svakom slučaju vidite da je snažna individua koja se ne bi dala lako smesti.
Tako je i s imenima. U okruženju u kojem je izbor imena vrlo širok, ono koje ćete na kraju odabrati, imat će nekoliko značenja za vas, ali time i za druge koji će upoznavati vaše dijete kroz njegov život.
Sociolozi općenito smatraju da se pomak trenda prema unikatnim imenima dogodio paralelno s mnogo širim društvenim pomakom prema individualizmu. Danas će roditelji mnogo češće kazati: "Želim da se moje dijete ističe". Najteža stvar je dati ime koje nije previše popularno i poznato, a opet da nije previše čudno.
Laura Wattenberg kaže da roditelji s pravom troše sate i sate na odluku o imenu. To ne znači da su opsesivni, već da su samo realni. Biti jedinstven, a ne popularan, revolucija je koju ne treba zanemariti.
Kako je jedinstveno prevagnulo nad popularnim?
Jedan od uzroka je internet koji omogućuje razgovor s ljudima i pretraživanje imena izvan lokalnih geografskih granica. No i prije internetskog doba, ljudi i čitava društva započeli su zaokret od kolektivnog i zajedničkog, prema individualnom i zasebnom. Smatra se da je cijeli proces započeo u 60-tim i 70-tim godinama prošlog stoljeća.
Ipak, ma koliko željeli biti jedinstveni i drugačiji od drugih, društvena smo bića i želimo negdje pripadati. To je ujedno i objašnjenje za mnoge varijacije istog imena - Lana, Hana, Jana, Janja, Hena, Lena i slično.
(JK; Izvor: LiveScience)