Unatoč tome, potrošnja brze hrane i dalje raste, pa je taj problem tema ovogodišnjeg Svjetskog dana prava potrošača.
Velik novac izdvaja se i za reklamiranje, za razliku od udruga koje se bavi educiranjem ljudi o zdravoj prehrani, koji raspolažu skromnim sredstvima i ne mogu konkurirati televizijskim reklamama s omiljenom tinejdžerskom zvijezdom.
Taktika smanjenja pretilosti počinje otkrivanjem i napadanjem njezina korijena, prije nego što se razvije u odraslih, a to se postiže informiranjem o pravilnoj prehrani već u predškolskoj i školskoj dobi. Tada je primjena preporuka jednostavnija, jer teško je kod odraslih mijenjati ustaljene principe prehrane. Obroci pripravljeni u restoranima brze prehrane na bazi su životinjskih bjelančevina i sadrže visok udio masti i nizak udio dijetalnih vlakana. Najveći su izazov djeca koja su cijeli život okružena reklamama za fast food i junk food. Treba educirati i roditelje, naglasak staviti upravo na smanjenje unosa masnih i rafiniranih (prerađene) namirnica te postupno unošenje nutritivno bogatih.
Za industriju hrane imperativ je ostvarenje profita i nije važno zarađuje li proizvodnjom zdrave ili nezdrave hrane. Ako bi javnost povećala profitabilnost industrije kupnjom više zdrave hrane, industrija bi vjerojatno pozitivno odgovorila. Nije baš vjerojatno da će želja za brzom hranom brzo splasnuti ili nestati. Stoga je valja učiniti zdravom, a da se ne izgubi specifičan okus u kojem uživaju i djeca i odrasli. Važno je javnost educirati o cjelovitoj, izvornoj hrani. Jer populacija koja se hrani odgovarajućom, nutritivno bogatijom hranom živjet će dulje i kvalitetnije.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
15. ožujka - Svjetski dan potrošača
Svjetski dan prava potrošača svoje porijeklo ima u "Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača" koju je donio američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. Prvi je puta Svjetski dan prava potrošača obilježen 15. ožujka 1983.godine.
Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga:
- pravo na sigurnost roba i usluga,
- pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju,
- pravo na izbor roba i usluga,
- pravo potrošača da se čuje njihov glas.
2004. godine Europska unija je 8 univerzalnih prava potrošača redefinirala u 10 praktičnijih i tržišno provodljivijih temeljnih načela politike zaštite potrošača:
1. Kupujte što želite i gdje želite,
2. Ako proizvod nije ispravan, vratite ga,
3. Visoki sigurnosni standardi za prehrambene artikle i ostale proizvode,
4. Znati što jedete,
5. Ugovori moraju biti nediskriminirajući i transparentni za potrošača,
6. Ponekada potrošač može promijeniti svoje mišljenje,
7. Stvoriti uvjete kako bi potrošač mogao usporediti cijene i ostvariti pravo na izbor,
8. Potrošač ne smije biti prevaren i zavaran,
9. Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili putovanjima (u zemlji i inozemstvu),
10. Učinkovita naknada štete u prekograničnim sporovima (kršenja prava potrošača).
Izvor: www.skole.hr