Domaće zadaće, radni listići, vježbenice, likovni uratci, usmena odgovaranja i pismeni ispiti. Bilo da je riječ o bezazlenom diktatu ili konkretnijem ispitu, dijete se s vremenom mora učiti pripremati za nadolazeće gradivo i provjere znanja.
Neki roditelji tome pristupaju prilično ležerno, tvrdeći kako su svoju školu odavno odradili i dijete se mora samo nositi sa svojim obvezama, dok se drugi previše miješaju u rad učitelja i s djetetom rješavaju svaku zadaću, vježbaju za svaki ispit i ne puštaju ga bez detaljne provjere u školu. Optimalno ponašanje, naravno, negdje je između ova dva ekstrema.
Dijete mora znati koje su njegove obveze
Prvo i osnovno pravilo koje dijete, ali ponekad i roditelji, moraju usvojiti jest da je škola obveza. Nakon šest godina bezbrižnog igranja i potpunog oslanjanja na roditeljsku pomoć, dijete se lako može prestrašiti novonastalom situacijom u kojemu se od njega nešto očekuje, a ako to ne ispuni, biva kažnjen.
Od prvog dana škole, roditelji moraju raditi na tome da djetetu približe pojam obveze i objasne mu kako svaki čovjek na svijetu ima nešto što mora činiti, bez obzira na to želi li to ili ne, ima li taj dan volje ili bi radije bio negdje drugdje.
Paralelu je najbolje povući s vlastitim poslom i djetetu objasniti kako bez posla na koji roditelji svaki dan odlaze ne bi bilo dovoljno novaca da ono svaki dan ima jelo na stolu, odjeću, a kamo li igračke i novac za kino ili kazalište.
Nikako ne valja upadati u zamke i pristajati biti rob vlastitome djetetu pa njegove obveze izvršavati umjesto njega. Ako dijete uporno odbija naučiti gradivo ili napisati zadaću, iako ste ga nekoliko puta na to upozorili, neka jednom ili dvaput na vlastitoj koži osjeti sramotu što će ga učitelj pred cijelim razredom prozvati i kazniti lošom ocjenom ili opomenom.
Odgovornost za vlastito ponašanje dijete mora razviti čim prije pa ako zadaću nije napisalo ili je dobilo lošu ocjenu zbog nedovoljnog učenja, kaznite ga tako da mu odumete odlazak u kino ili na trening i pokažete mu da može činiti što želi, ali da takvo ponašanje donosi itekakve posljedice za sobom.
Pomozite mu da pronađe idealan stil učenja
Iako je primaran cilj dijete učiti samostalnosti i odrađivanju školskih obveza na vrijeme, roditelji ne bi smjeli olako shvaćati djetetove dužnosti. Ako školarac nikako ne uspijeva popratiti gradivo i riješiti svoje zadatke na vrijeme, roditelj svakako treba intervenirati.
Moguće je da se dijete ne snalazi u razredu, da učiteljica govori prebrzo ili ne razjašnjava gradivo na dobar način. Možda je riječ o nezainteresiranosti za konkretni predmet ili neshvaćanju apstraktnosti učenja. Najčešće takve tegobe stvaraju predmeti poput matematike koje djetetu ne nude stvarne informacije već načine za rješavanje problema koje ono nije u stanju prepoznati u svakodnevnom životu.
Razgovarajte sa svojim školarcem i pomozite mu da pronađe svrhu u učenju i pisanju zadaće. Ako mu nije jasno zašto mora vježbati matematiku kad mu ona u životu "nikada neće koristiti" nađite mu stvarne primjere poput izračuna postotaka u kojima se matematika primjenjuje u svakodnevnom životu.
Dijete možda nije nezainteresirano za školu već se teže nosi s učenjem koje zahtjeva trud, vrijeme i koncentraciju. U nižim razredima osnovne škole pomozite mu da pronađe stil učenja koji najbolje odgovara njegovom ritmu i pomalo ga prepuštajte samome sebi. Neka vas potraži ako mu nešto nije jasno, ali proces neka obavlja sam.
Petašima je potrebna veća podrška
Peti razred nerijetko najteže pada i školarcu i djetetu jer se u potpunosti mijenja sustav učenja gradiva. Svaki predmet dobiva zasebnog profesora koji ima vlastita pravila na koja se dijete treba naviknuti. Raspored se nadopunjuje nekim novim i zahtjevnijim predmetima, a tjelesni prelazi u drugu smjenu pa se manjak vremena kod neorganiziranog djeteta brzo osjeti.
Peti razred shvatite kao novi početak i djetetu budite na raspolaganju nešto više nego u četvrtom razredu. Cijelo prvo polugodište, a ponekad i cijeli peti razred, dijete će vas trebati kako biste mu razjasnili ili raščlanili gradivo, pomogli s organizacijom vremena ili jednostavno pružili podršku u pomalo drugačijem okruženju.
Ovisno o djetetovim potrebama i sposobnostima, do kraja školovanja, kako osnovnoškolskog tako i srednjoškolskog, budite mu pri ruci ako vas zatreba no učenje, organizaciju vremena i snalaženje s gradivom, prepustite njemu. Škola je idealan dril za budući život u kojemu poslodavci, obitelj i suradnici neće ponekad imati razumijevanja za djetetov loš dan, prehladu, umor ili nezainteresiranost. Osamostaljenje je u ovom periodu nužno.