Poštovana,
jezično-govorni razvoj novorođenčeta u prvih godinu dana je usmjeren na učenje intencijske komunikacije i igranje govornim organima. Ono na što ste Vi usmjereni u pitanju je povezano s igrom u koju su uključene glasnice, velum, meko nepce, obrazi, jezik i usne. Novorođenčad se igra sa zračnom strujom koju moduliraju stvaranjem prepreka u usnoj šupljini te varirajući promjenom visine glasa. Pri tome nastaju zvukovi koji su veoma slični glasovima govora, no po svojoj fonološkoj strukturi to još nisu. Nakon 6. mjeseca života djeca postaju osjetljiva samo na glasove govora iz jezika okoline koja ga okružuje te počinju proizvoditi raznolike glasove i slogove te ih međusobno kombinirati (npr. ba-ba-ma-ga i sl.). Djeca koja imaju poteškoće sa sluhom ili su hipotona (mišići tijela su im jako slabi) mogu producirati jednolične slogove bez promijene u intonaciji (npr. ga-ga-ga, ma-ma-ma i sl.) ili samo vokalizirati (npr. aaaa, uuuu i sl.). Kod djeteta starog 9 mjeseci očekujemo raznoliko slogovno brbljanje, socijalni smiješak, usmjerenost na okolinu s kvalitetnim kontaktom očima prema ukućanima, sposobnost da se usmjeri s roditeljem na neki treći predmet iz bliže okoline (tzv. „trijadička“ komunikacija) i sl. Ukoliko Vaš pedijatar nije primijetio da motorički razvoj djeteta na neki način odstupa od razvojnih normi, preporučujem da se posavjetujete sa stručnjakom (psiholog, logoped, rehabilitator, senzorno-integracijski pedagog) koji ima iskustva u ranoj intervenciji kako bi se riješili svih mogućih nedoumica svezi psihomotornog razvoja Vašeg djeteta.
Diana Plantak, mag. logoped