3D - znanstvena fantastika postaje stvarnost

O najnovijim trendovima u 3D tehnologiji razgovarali smo sa vodećim stručnjakom Jamesom Stewartom.

3D - znanstvena fantastika postaje stvarnost

Tehnologija je iskustvo gledanja filmova učinila zabavnijim, zanimljivijim i dinamičnijim nego ikada prije. Publika sudjeluje i uživa u promjenama. Filmski hit "Avatar" je prvi ozbiljniji primjer tehnologije koja će uskoro postati svakodnevnica. Nova revolucija u tehnologiji je započela, a o najnovijim promjenama razgovarali smo sa Jamesom Stewartom, osnivačem i direktorom Geneva Film Company koja se bavi snimanjem 3D projekata. Na Cannes Lions Festivalu održao je radionicu u predavanje na temu korištenja 3D tehnologije u reklamnoj industriji. On je među prvima počeo korsititi 3D tehnologiju,  a sa nama je podijelio svoja iskustva.

Kad ste počeli snimati 3D filmove i kako ste počeli?
Počeli smo 2004.g.  -  radili smo projekt za Toyotu. To nas je vrlo rano uključilo u ovakav novi način snimanja. U tom trenutku nitko još nije napravio ništa slično. James Cameron se igrao malo s  kamerama, radio je i neke podvodne snimke, ali nije bilo ozbiljnijih pokušaja bavljenja 3D snimanjem. Počeli smo raditi sa Cobaltom, firmom koja se bavila digitalnim 3D snimanjem. Oni su krenuli s nama u  razvoj ove tehnologije i napravili su kamere s kojima je snimljen koncert U2 u 3D tehnologiji. Uživo su snimani pokreti i akcije u digitalnoj 3D tehnologiji. Glazba, sport i reklame su se do najviše snimali u 3D tehnologiji. Od tada smo napravili dvanaest 3D projekata.

Koji su najveći problemi s kojima se susrećete u 3D tehnologiji?
Najveći problem je to što radite sa dvije kamere i morate ih uskladiti. Moraju biti sinhronizirane, moraju biti koloristički podešene, moraju odgovarati leće, filteri i čipovi svake kamere, inače se pri snimanju javljaju distorzije koje oči moraju ispravljati. Dakle najveći je izazov snimiti jedan pokret iz dva kuta tako da se savršeno poklapa kako bi publika imala dojam trodimenzionalnosti.

Koji vam je najzahtjevniji koji ste napravili do sada?
Najzahtjevniji je sljedeći projekt koji me očekuje. Svaki je projekt drugačiji. Do sad smo radili stvarne pokrete, animaciju, konverziju filma u 3D, i svaki je drugačiji i zahtjevan na svoj način.

Image



Sudjelujete li i u razvoju 3D tehnologije?
Sudjelujemo, ali tako da tjeramo poduzeća koja se bave izradom kamera da razvijaju tehnologiju koju ćemo lakše i bolje iskoristiti. Na svakom projektu se trudimo razviti novi sustav kamera, namijenjen upravo tome što želimo napraviti. Mi sami ne razvijamo tehnologiju, ali potičemo proizvođače opreme da rade bolju, laganiju i kompaktniju opremu,  da prateća oprema za kamere bude stabilnija, a same kamere da snimaju u boljoj rezoluciji i da budu manje. Tako svaki put kad radimo na projektu koristimo drugačiji i bolji sustav snimanja.

Radite i na 4D tehnologiji. Napravili ste 4D cinema experience za Ontario paviljon na Olimpijskim igrama u Vancouveru 2010 nazvan "There’s No Place Like This". Kakva je razlika između 4D i 3D?
Razlika je u tome što 4D sadrži još nekakvo ekstradimenzionalno iskustvo. Gledate trodimenzionalni film, a uživo možete osjetiti još nešto, poput mirisa, mjehurića od sapunice ili pahuljica u dvorani. Ponekad se sjedala u kojima sjedite u dvorani pomiču. Ovakve projekcije možete naći u zabavnim parkovima, a djeca ih obožavaju.

Kada očekujete masovno širenje 3D sadržaja i kada će prosječna osoba moći koristiti 3D tehnologiju?
Masovno širenje počinje već sad. Svjetsko prvenstvo u nogometu je bilo snimano u 3D tehnologiji, televizijske kuće su ga emitirale u 3D, ljudi kupuju 3D televizije, vidimo da proizvodi poput iPhonea i iPada podržavaju 3D, kao i laptopi. Dakle, počelo se koristiti, a kad će biti u rukama većeg broja ljudi, teško je za reći. Pretpostavljam da će prvo veće širenje krenuti sa početkom sezone rugbyja u Americi, pa prodajom Avatara u 3D-u na blue ray disku. Nakon toga očekujem veću kupnju oko Božića, pa poslije, za vrijeme Superbowla. Smatram da će u skoroj budućnosti sve televizijske kuće prijeći na emitiranje 3D programa, pa ljudi neće imati izbora i morat će kupiti 3D televiziju žele li i dalje pratiti program.

Koliko televizijskih kuća sada može snimati emisije u 3D?
Trenutno ih ima oko 12-tak. To je SKY u Velikoj Britaniji, Discovery i ESPN u SAD-u, Korea Digital Satellite Broadcasting u Koreji, Canal+ u Francuskoj, kabelske televizije također emitiraju program u 3D tehnologiji...
3D se sve više širi, pa produkcijske kuće poput naše imaju sve više posla, pokušavajući zadovoljiti potražnju za snimanjem reklama, spotova ili sporta u 3D tehnologiji.

Image



Što mislite kako će 3D utjecati na daljnji razvoj zabavne industrije i oglašavanja?
Mislim da je 3D otvorio novo tržište za oglašavanje na televiziji. Mi smo vrlo zauzeti snimanjem reklama u 3D tehnologiji, prvenstveno za kina, ali sve više i za televiziju. Svjetsko nogometno prvenstvo je prvo otvorilo vrata snimanju 3D reklama i za televiziju. Sada snimamo 3D reklame za kino, televiziju i internet. Svakim se danom otvaraju nova tržišta i vrlo je uzbudljivo.

Da li se reklame snimljene u 3D isplate oglašivačima, s obzirom da je snimanje 3D reklame skuplje od standardnog snimanja?
Mislim da se itekako isplate jakim brandovima jer je to novi i uzbudljiv medij, putem kojeg proizvod možete staviti direktno pred publiku. Svakako se isplati u vizualnom smislu, jer publika uživa gledajući ovakve reklame. Kao i sve novo i drugačije, ovo privlači pažnju ljudi i medija, a to pomaže brandu da ojača i da se nametne publici.

Koliko poduzeća koristi 3D oglašavanje?
Do sada je napravljeno 12 reklama u 3D tehnologiji u čitavom svijetu. Mi smo napravili 5 od tih 12. Iz mjeseca u mjesec će ih biti sve više, što je prilično uzbudljivo jer smo na početku ere 3D oglašavanja. Do Božića će vjerojatno biti nekoliko stotina 3D reklama, jer se sve jako brzo razvija.

Znači postoji interes za ovakvim oglašavanjem.
Da, postoji ogroman interes zbog pojave 3D televizija. Prije su se radile reklame samo za kino, a pojavom televizora koji podržavaju trodimenzionalnu tehnologiju, sve više smisla ima raditi reklame u 3D-u, tim više što 3D tehnologiju podržavaju iPhone i internet.

Za što se sve sada može koristiti 3D tehnologija?
Kinematografija je trenutno najčišći i najupečatljiviji medij za 3D snimke. Industrija koja izrađuje računalne igrice je itekako zainteresirana za ovu tehnologiju. YouTube ima 3D kanal, a 3D televizija je postala realnost. 3D oglašavanje koje je bilo namijenjeno samo za kino, sada se seli i na televiziju, na iPhone, na YouTube.

Da li znate koja je sljedeća velika tehnološka promjena?
Smatram da je 3D sljedeći veliki korak u tehnološkom razvoju. Vrlo je uzbudljivo sve što se događa, tehnologija će postajati sve zanimljivija, 3D će biti razvijeniji, više će se raditi i na sound surround sistemima, a 3D televizija će s vremenom ući u svaki dom. Uskoro vjerojatno nećemo ni imati televizije već ćemo sve projecirati. Javljat će se zanimljivi i napredni mediji.

Što mislite kako će to utjecati na realnost? Hoće li ljudi početi živjeti u svojim fantazijama?
Mislim da hoće. Sad sve trodimenzionalno promatramo preko 3D naočala, a s vremenom ćemo se riješiti naočala i imat ćemo virtualnije iskustvo sa sadržajem i na način kako sada doživljavamo stvarni svijet.

Petra Novosel