
Odjeća koja je revolucionarizirala svijet: Kontroverzni fashion trendovi koji su promijenili povijest odijevanja 20. stoljeća

Čak i oni koji nisu pretjerano zainteresirani za povijest mode i odijevanja moraju priznati da su se trendovi kada je riječ o odjeći i obući u posljednjih stotinjak godina itekako promijenili – i to na bolje. Osim što žene više nisu sputane korzetima i ogromnim nepraktičnim haljinama koje romantično izgledaju samo na filmovima, sada možemo nositi i hlače, imamo širok odabir udobne obuće poput tenisica, a ne izazivamo ni sablazan ako prošećemo u mini haljini ili bikiniju.
Žene su 20-ih godina prošlog stoljeća postale umorne od viktorijanskog shvaćanja morala i stalnog skrivanja i zatomljavanja svoje seksualnosti, pa su izmislile slavni model haljine koji danas nazivamo flapper. Bile su to kratke haljine bez rukava, ukrašene mnogim detaljima poput resica, vezova i kristala, a slavile su seksepil i svojevremeno bile smatrane vrlo kontroverznima.
Od početka 20. stoljeća do danas grudnjaci su doživjeli doista brojne transformacije. Isprva nisu ni postojali, jer su njihovu ulogu obavljali čvrsti korzeti, no kada su malo po malo žene počele odbacivati korzete i oslobađati ih se, pojavila se potreba za ugodnijim modelom koji će pružati podršku grudima i oblikovati ih, a bez da oštećuje rebra i leđa. Prvi grudnjaci su tako bili platneni i meki, da bi sredinom stoljeća počeli biti dopunjavani žicama.
Iako su prvi komadi odjeće koji podsjećaju na današnje bikinije pronađeni u iskopinama starim više od 5000 godina, današnja verzija bikinija kao kopletića za plažu u kojima je teško sakriti bilo kakve tjelesne mane stvorena je sredinom 20. stoljeća i isprva je izazvala sablazan.
Najlonke su nastale 1920-ih kada su zahvaljujući prije spomenutim flapper haljinicama žene počele pokazivati svoje gole noge. Kako bi ih zaštitile od hladnoće, a ostavile ih jednako seksepilnima, izmišljene su najlonke - čarape od gotovo prozirne tkanine u boji kože koje su postale simbol seksepila.
Mala crna haljinica definitivno je odjevni predmet koji je promijenio shvaćanje mode i odijevanja 20. stoljeća, a do danas ostaje jednako popularna kao i kada ju je prvi puta lansirala na tržište poznata modna kreatorica i revolucionarka Coco Chanel. Sudeći po riječima velikog Karla Lagerfelda - "Osoba ne može biti ni pretjerano ni premalo dotjerana kada nosi malu crnu haljinu" - modni je svijet prihavtio diktat elegantnih crnih haljinica kao sinonim za decentni glamur i bezvremensku ženstvenost.
Danas su visoke potpetice sinonim ženstvenosti i elegancije, no povijesno gledajući - prvo su ih nosili muškarci. Već od 10. stoljeća postoje povijesni zapisi kako su plemići i aristokrati nosili povišene potpetice, a koristili su ih i konjanici kako bi si olakšali dugotrajno jahanje. U francuskoj su u 17. stoljeću na kraljevskom dvoru dizajneri počeli kreirati prve cipele s potpeticama za plemiće kako bi dodatno naglasili njhovo bogatstvo i utjecaj.
Ako si ikada prošetala ulicom u mini suknji ili mini haljinici to možeš zahvaliti britanskoj dizajnerici Mary Quant koja je 1960-ih pokrenula fashion revoluciju svojim prvim modelima ovih dana tako popularnih kratkih haljina. Ženstvene, seksi i zavodljive, mini haljine postale su simbol ženskog bunta i snage 1960-ih te odmicanja od starih normi i morala.
Malo je fashion trendova koji su odoljeli testu vremena onoliko uspješno kao što je to slučaj s kožnim jaknama. Uvijek moderne, motorističke ili pak elegantne, kožne jakne s vremenom su postale bezvremenski trend koji se može uklopiti u svačiji stil. Proslavili su ih Steve McQueen, Marlon Brando i Ramones, a sada gotovo svaka žena na svijetu ima malu crnu kožnu jaknicu koju može nositi u svakoj prilici.
Kada su stvorene, traperice su bile prvenstveno namijenjene radnicima i kaubojima kao hlače od otporne, čvrste tkanine koja se neće lako oštetiti, no s vremenom su postale trend i za žene i za muškarce koji sada već desetljećima ne izlazi iz mode. Prvi puta su skrojene krajem 19. stoljeća, a sredinom 1950-ih ulaze u širu upotrebu kod oba spola i počinju se nositi u svakodnevnim prilikama.
Prije nešto više od 40 godina dizajnerica Diane Von Furstenberg po prvi je puta stvorila wrap haljinu, haljinu na preklop, ne bi li omogućila ženama radnicama da se istovremeno osjećaju lijepo, ali i udobno. Ove praktične haljine skrojene tako da laskaju svakoj građi tijela postale su pravi hit i dozvolile ženama da odlaze na posao i osjećaju se zavodljivo i ženstveno.