Razgovarala Nora Fabrio Bene
Najskuplja haljina na Dori, one pjevačice Lee Mijatović, ne prestaje plijeniti pažnju. Iza svečane toalete, vrijedne 20 tisuća kuna stoji upravo Ivan Alduk, jedno od najutjecajnijih lica domaće modne scene. Danas vodi uspješan modni brend koji nose žene i izvan Lijepe naše, ali njegova modna priča krenula je od nule za vrijeme studentskih dana. S Ivanom Aldukom, koji će kroz mjesec dana javnosti predstaviti novu kolekciju, razgovarala sam o njegovom inspirativnom putu do modnog vrha.
Jesi li oduvijek znao da ćeš se baviti modnim dizajnom? Kako te moda počela intrigirati?
Od malih nogu sam kreativac i znao sam da ću završiti u kreativnom zanimanju. Dugo sam mislio da će to biti arhitektura jer sam to i upisao, ali shvatio sam da to nije prva ljubav već druga. Već u gimnazijskim danima sam počeo crtati i nekako je prirodnim slijedom sve došlo na svoje mjesto .
(FOTO: Sarah i Ino)
Kako je reagirala okolina na ideju o bavljenju modnim dizajnom, a ne nekim sigurnijim poslom?
Roditelji su mi dopustili su mi da biram svoj put i sam stvaram i to je najljepša vrijednost koju vam roditelji mogu dati. Dobro je savjetovati, ali na vama je da krojite svoj život. Njima je dugo trebalo da shvate kako bi moj posao trebao izgledati, ali samo to što su bili uz mene je bio poticaj.
Sjećas li se svoje prve modne kreacije ili nacrta?
Sjećam se, bio sam 3. razred gimnazije. To je kreacija koja je doista zaživjela. Imam godinu dana stariju sestru i haljina je bila stvarana i šivana za njezinu maturalnu. Tako da je taj prvi eksperiment ispao super i čini se da u mom slučaju ne vrijedi ona 'prvi mačići se bacaju u vodu.'
Danas si jedan od najistaknutijih hrvatskih modnih dizajnera. Kako je izgledao tvoj put do uspjeha? Ima li neki trenutak na koji možeš pokazati prstom i reći da se tada sve promijenilo?
Ne mogu reći da je samo jedan trenutak, prošlo je 11 godina od prve revije. Svi ti projekti i angažmani su kao puzzle. Jedna po jedna je stvarala široku sliku. Krenuli smo od početne stepenice, radili smo školski, ustrajno s puno ljubavi i odricanja. Dan danas pomičemo kreativne i poslovne granice. Sve to uz moj karakter, koji je uvijek otvoren i pristupačan, učinilo je to da smo kao brend dosta traženi. Biti na pozitivnom glasu kao dizajner koji je pristupačan mi je postalo ključno.
Koja su dva poslovna savjeta koje bi dao nekome tko započinje vlastiti biznis?
Prvi je da se vjeruje u sebe. Na tome se gradi svaka priča - i životna i poslovna. Uvijek treba saslušati okolinu, ali ključno je vjerovati u svoju viziju i znati što imaš ponuditi svijetu. Drugo jest ustrajnost, temeljitost. To da se ne odustaje jer uvijek ima uspona i padova. Imati tvrdoglavost koja vas uvijek gura korak dalje. Uvijek treba htjeti više jer se jedino tako čovjek miče iz komfora i stvara nešto novo.
(FOTO: Decker i Kutić)
Kako danas izgleda tvoj radni dan, a kako je izgledao na početku karijere? Kako izgleda cijeli kreativni proces nastajanja u tvom atelieru?
Svaka etapa karijere donosi druge izazove. Danas je puno lakše je s većim, uhodanim timom koji me podržava. Doista smatram da nikad nije samo jedna osoba iza uspjeha. Svaki moj dan je različit i to je prava ljepota. Svakodnevno se bavimo nabavljanjem novih tkanina, izradom novih krojeva, radom na skicama pa probe te izrade i dorade modela.
Što bi poručio mladim dizajnerima? Što je potrebno imati da se probiješ u svijetu mode?
Osim kreativnosti moraju imati spartansku radnu naviku. Dizajneri su kreativci i ne shvaćaju da se iza svega skriva jako puno rada. Jedini način da se istaknute je da radite nešto više, nešto bolje i drugačije od ostalih – kako u Hrvatskoj tako i drugdje. Mladim dizajnerima je bitno dodatno se obrazovati u polju biznisa. Također, kreativci su uvijek u svom svemiru i misle da je to dovoljno, ali nije – odnos sa suradnicima je presudan. Potrebno je biti cjelokupna ličnost: od kreativnosti do poslovnog i socijalnog brenda.
Ulaziš u drugo desetljeće bavljenja modnim dizajnom. Koliko se tvoja estetika promijenila od početaka?
Moj početni radovi su bili puno buntovniji, bazirani na rock i glam izdanju. Danas sam na tragu toga, ali tu je naglasak na nosivoj, ženstvenoj modi koja nikada nije retro. Ili je u sadašnjosti ili korak u budućnosti. Najbitnije je da dizajn zaživi na cesti – da se klijenti zaljube u njega i da je nosiv.
(FOTO: Jelena Balić)
Modni svijet potresla je vijest o smrti Karla Lagerfelda. Jesi li i ti crpio ideje iz njegovog rada? Imaš li neki modni uzor ili dizajnera koji je nadahnuo tvoje radove?
Karl Lagerfeld je definitivno postao legenda. Njegova moda nije bila revolucionarna, to je moda koja je u damskim granicama. Nije moja estetika jer sam ja agresivniji prema dizajnu, ali ga cijenim. U radu sam shvatio da nemam uzore, već samo ljude čiji se smisao za estetiku poklapa s mojim. Osoba koja me u mladosti zaintrigirala je Alexander McQueen, ali i Tom Ford koji je seksepilnom modom, za vrijeme Gucci ere, ostavio ogroman trag.
Već 6 godina žene svoj poseban dan, vjenčanje, mogu upotpuniti vjenčanicama tvog potpisa. Što je po tebi najvažnije u biranju vjenčanice?
Ideja naših vjenčanica je da su moderne, udobne, lišene kiča tj. za mladenku u 21. stoljeću. Nema pravila. Vodite se vlastitom estetikom – vidite li se u tome ili ne, kako se osjećate u haljini. Treba odabrati model koji je najbliži vašem karakteru. U moru slika na društvenim mrežama čovjek se lako izgubi.
(FOTO: Privatna arhiva)
Iako nije pobijedila, pjevačica Lea Mijatović istaknula se svojom haljinom na Dori koja je postala i najskuplja haljina na natjecanju. Po čemu se ističe svečana toaleta?
Haljina na Dori je posebna jer je utjelovila Leinu estetiku i onu pjesme. Napravili smo sceničnu haljinu koja je estetski jaka. Ručno je rađena 7 dana i utjelovljenje je tehničkog znanja koji smo mi kroz godine stekli. Radili smo inspirirani pjesmom, nastupom i njom samom. Rađena je prema njezinoj građi i ideji kako je sve to zamislila.
Bliži nam se proljeće i topliji dani. Koje odjevne komade ćemo svi imati u ormaru?
One koje će se naći u ponudi high streeta jer oni trenutno diktiraju trendove. Naša kolekcija će biti prava ljetna kolekcija – jako fashion i nadograda na prethodne projekte. Puno puderastih i zemljanih tonova, crvenoroze varijante, pastelne plave i žute. Oslanjamo se na modne trendove, ali u našoj interpretaciji. Poanta je da ne bude očekivano i dosadno jer to nešto najgore u modi