Obožavamo otkrivati nove dizajnerske hrvatske brendove, a nedavno nam je na Instagramu za oko zapeo i brend Selene Gazda, kostimografkinje iz Zagreba koja je pokrenula vlastiti brend pletenih odjevnih komada, a koji su nam se svidjeli na prvi pogled. S obzirom da volimo podržavati male, lokalne dizajnere i upoznavati te s njima, razgovarale smo sa Selenom o njezinom dizajnerskom putu, kreativnosti i rukotvorinama kojima se najviše ponosi.
Naime, njezin rad karakteriziraju divna, unikatna, ručno rađena pletiva raznih stilova i boja, a ako ti se sviđa ideja nošenja pletenih ljetnih haljinica ili pak tražiš još jedan lagani kardigan u koji možeš investirati, u Seleninoj kreativnoj radionici zacijelo ćeš pronaći pravu stvar za sebe. Naime, ona je nakon završetka studija kostimografije odlučila učiti još neke nove vještine, pa je tako završila i edukaciju za upravljanje projektnim ciklusom, tečajeve za obradu fotografija, crtanje i 3D dizajn koji su u tom trenutku bili besplatni. Osim toga, počela je i krojiti i šivati, većinom za samu sebe – no ubrzo se njezin hobi pretvorio u poslovnu ideju.
Obiteljska tradicija
„Nakon nekog vremena počela sam plesti, a moja obitelj i prijatelji podržali su me jednako na društvenim mrežama kao i kroz novčanik, kupnjom proizvoda. Moj mini-biznis lagano se širio i uz povremene kostimografske projekte, bilo je logično legalizirati prodaju pa sam iskoristila tadašnji HZZ-ov poticaj za samozapošljavanje“, započinje nam Selena pričati svoju dizajnersku priču koja je tako službeno započela 2017. godine.
„U početnoj fazi moj se brend razvijao više zahvaljujući preporukama nego društvenim mrežama i reklami, a čini se da se to ponovno događa upravo sad kad nas je pandemija malo pustila da odmorimo. I dalje se bavim kostimografijom koliko god je to moguće - ona je moja velika strast, naravno, uz dizajn pletiva. Svaki projekt je donio divna poznanstva i nove suradnje, a svaki novi instagram-prijatelj još nekolicinu novih. Tako se i dogodilo da sam sada član sjajnog kolektiva ArtiZanat koji će gradu Zagrebu pružiti mogućnost upoznavanja raznovrsnih stvaralaca zajedno s njihovim znanjima i vještinama, predavanjima i radionicama. Taj će projekt obogatiti lokalnu zajednicu i osnažiti hrvatsku proizvodnju te približiti javnosti vrijednost ručnog rada kao i važnost ciklusa održive proizvodnje i potrošnje unutar naše zemlje“, objašnjava nam te dodaje kako ju je u pletenje uvela njezina baka Dana. Ona je Selenu naučila na strpljiv i nježan način kako plesti te u njoj pobudila ljubav prema pletenju, a koju ona danas prenosi kroz svoje radove zadovoljnim kupcima.
„Pletenje je, nekako, sasvim prirodna stvar u našoj obitelji, pa je vjerojatno i meni to naprosto zapisano u genima. Isto je tako prirodno da ću ga zauvijek zadržati kao medij izražavanja koji najviše volim“, govori Selena.
U svom radu i dizajnu tako najčešće koristi prirodne materijale poput vune, pamuka, aplake, mohera, svile i bambusa, a trudi se izbjegavati mješavine materijala – ali tvrdi da one nisu uvijek isključivo loše.
„Težim tome da moji proizvodi ostavljaju pozitivan trag na Zemlju i ljude, pa se trudim istražiti pređe koje koristim. Koji je omjer prirodnog i umjetnog materijala, gdje su i kako proizvedene, je li u proces proizvodnje uključeno bilo kakvo zanemarivanje radne snage ili životinjskog svijeta, na koji način se pređe dostavljaju? Nije uvijek lako doći do tih informacija, zbog toga bih rado da se više proizvodi kod nas, a posebno zbog toga što tolike količine vune propadaju i zagađuju okoliš upravo u našoj neposrednoj blizini. Žašto je naša vuna najbolja? Jer je najbliža, dakle, najlakše je saznati porijeklo, posjetiti farmu, ispitati kvalitetu. Najmanji je tzv. ugljični otisak, a nemjerljivo će manje savršeno kvalitetne, ali iz nekog razloga otpadne vune završiti u krajoliku ako je usmjerimo u naše domove, naš namještaj i prekrivače, ako je ponosno nosimo na sebi i oko sebe. Najzad, želim otići u trgovinu s pređama i u njoj vidjeti domaću vunu kao većinu ponude“, objašnjava nam Selena svoj složeni odabir materijala s kojima radi.
Osim iznimne pažnje koju poklanja detaljima i materijalu koji koristi, ono što također izdavaja Seleninu ponudu iz mase je i činjenica da ona kreira i plete tek nekoliko komada koji služe kao uzorak za kreiranje, a svaku novu narudžbu isplete zasebno. Zbog toga je rok čekanja na isporuku modnog komada nešto duži, ali i posebniji, jer svaki kupac može biti siguran da ova mlada dizajnerica baš za njega kreira pravo malo fashion remek-djelo.
„Moji se komadi mogu naručiti direktnom porukom preko Facebooka i Instagrama ili telefonski. Raspon cijena je prilično širok, a ovisi o vrsti i skupoći pređa koje koristim te zahtjevnosti i dugotrajnosti proizvodnje određenog modela. Manji komadi kao kape i šalovi su uglavnom od 300 do 700 kn, dok su puloveri i kardigani puno skuplji. Ne spuštam cijene jer proizvodi s vremenom ne gube vrijednost, posebno ako ih se čuva i održava na ispravan način. Naposlijetku, u njih je upleteno puno znanja, planiranja, radnih sati, truda i ljubavi, stoga želim da kupci budu svjesni njihove vrijednosti. Na sreću, u većini slučajeva i jesu“, govori nam te dodaje kako su u njezin proces stvaranja svakog pojedinog komada uvijek upleteni osjećaji.
„Volim znati za koga radim, a poučena iskustvom mogu reći da su tako i nastali najbolji komadi. Moji su kupci vrlo različiti, ali povezuje ih jedno: svi cijene ručno rađeni proizvod, ready-to-wear ili po narudžbi, i vole nositi kvalitetnu odjeću koja je stvorena samo za njih“, objašnjava.
Selena smatra da je njezin najveći uspjeh to što ima široku zajednicu umjetnika, kreativaca i dizajnera s kojima surađuje ili je surađivala. Ta joj zajednica ulijeva hrabrost i tjera ju na dodatnu kreativnost, a iz mnogih poznanstava stvorila su se i čvrsta prijateljstva. Trenutno se Selena bavi istraživanjem tekstura - usklađivanjem prozirnih i neprozirnih dijelova, glatkih i “čupavih”, nježnih i grubljih površina. Tako i nastaje nova, mini-kolekcija koju jedva čekamo vidjeti.
Do tad, posjeti Selenin Instagram profil i razgledaj njezine komade pletiva - pronaći ćeš sve od badića pa do kardigana i debelih pulovera.