Nažalost, od samog početka 2020. svjetska zdravstvena i epidemiološka situacija nije bila naklonjena pasioniranim putnicima. Zatvarale su se granice, aviokompanije su propadale, letovi su otkazivani, nismo mogli ni iz jedne županije u drugu, a kamoli na drugi kraj svijeta! Predviđa se da će dolazak cjepiva za Covid-19 ove godine omogućiti svima onima koji su se jako zaželjeli putovanja da u 2021. ostvare svoje avanturističke snove i ponovno istražuju razne kutke svijeta. No, iako ćemo se moći slobodnije kretati među državama, neće se sve vratiti na staro - korona je donijela neke nove trendove u turizmu koji će obilježiti ovu godinu.
Što nas očekuje?
Za početak, očekuje se da će ove godine privatni smještaj biti znatno traženiji od onog hotelskog. Prošlo ljeto je privatni smještaj ostvario najveći broj noćenja. Kod nas to nije čudo jer privatni smještaj ima najveći udio u ukupnoj ponudi smještaja. Međutim, diljem svijeta najbrže su se oporavile nekretnine za najam u privatnom vlasništvu i mali obiteljski hoteli. USA Travel Today je objavila podatke prema kojima je, od lipnja 2019. naovamo, popunjenost hotelskog smještaja na 27 tržišta diljem svijeta pala za 77,3%, dok privatni smještaj bilježi značajno manji pad, 45,1%. Tri su osnovna razloga zbog kojih turisti sve češće biraju privatni smještaj, a taj trend će se nastaviti i u 2021. godini:
- lakše je održavati socijalnu distancu
- opremljenost apartmana i kuća za odmor
- u ruralnim destinacijama prevladava privatni smještaj, a ruralne destinacije su popularnije zbog bijega iz urbanih sredina gdje je teže održavati distancu
Sveukupno gledano, iako se svi nadamo da će pandemija biti iza nas ili barem koliko-toliko pod kontrolom, sigurnost i zdravlje i dalje će biti na prvom mjestu. Više će se cijeniti iznimno čisti i uredni smještajni objekti. Također, u ovim okolnostima je nemoguće planirati idući vikend, a kamoli putovanje mjesecima unaprijed. Last minute smještaj je u trendu već nekoliko godina, u 2021. će biti standard. Pri tome će sve češća biti bukiranja smještaja manje od tjedan dana unaprijed.
Jedan od većih trendova će biti i putovanje unutar vlastite domovine. Kriza je samo pojačala želju za putovanjima, a ograničenja konzumacije sadržaja u svakodnevnom životu (kazališta, kina, restorani) doveli su do toga da češće planiramo kratka vikend putovanja unutar svoje domovine. Sve su popularniji parkovi prirode, nacionalni parkovi i ruralne sredine zanimljivog krajobraza i kulturne baštine – i u 2021. će se nastaviti ovaj trend koji za posljedicu ima i manje naglašenu sezonalnost, što je za Hrvatsku svakako dobra vijest.
"Sporo putovanje"
Još jedan veliki trend u svijetu putovanja ove godine bit će i dugotrajan boravak u nekoj zemlji. U 2021. godini će se zato "putovati sporo". Upravo zbog popularnosti privatnog smještaja u kojem je noćenje najčešće povoljnije, nego u hotelskom, i zbog rizika koje nosi često mijenjanje odredišta, gosti će u jednom mjestu ostajati dulje. Zračni promet će se oporavljati sporo, a kontrole na terminalima će biti rigotozne. Zbog toga će putovanja privatnim vozilima biti najpopularnija, a stručnjaci predviđaju i veliki povratak putovanja željezničkim prijevozom. Vlakovi s ograničenim kapacitetom u kupeima i brzi vlakovi s visokim higijenskim standardima prevest će brojne turiste u 2021. godini.
Grupna putovanja postaju stvar daleke prošlosti
Grupna putovanja pripadaju onim davnim vremenima prije pandemije. Gomila neznanaca na istom letu, brodu ili u istom autobusu – zvuči kao fantastično iskustvo kroz upoznavanje novih osoba i njihove kulture, ali, nažalost, rizično. Teško je očekivati da će ovo doba nepovjerenja tek tako nestati u novoj godini pa da ćemo lako svoje povjerenje pokloniti suputniku čije navike i ponašanje ne poznajemo. Turisti će radije putovati s obitelji i prijateljima, obilježavati godišnjice i rođendane sastancima s najmilijima u malim smještajnim objektima. Agencije koje su organizirale grupna putovanja, okrenut će se ka personaliziranim turama koje će obuhvaćati manje skupine ljudi koje se međusobno poznaju i prema čijim željama će biti skrojen doživljaj putovanja.
Očekuje se i potražnja za destinacijama koje obiluju aktivnostima na otvorenom. Tako će popularna odredišta biti ona koja znaju dobro promovirati svoje vrijednosti u prirodi i pod vedrim nebom – cikloturizam, planinarenje, alpinizam, skijanje, kampiranje i slični doživljaju privlačit će turiste kojima je ionako dosta boravka u zatvorenom i gradova.
Putovati se mora!
Najvažniji trend će svakako biti taj da se putovati mora. Sad, više no ikad. Svi ti lockdowni natjerali su nas da shvatimo koliko trebamo biti zahvalni za slobodu kretanja koja nam je u 2020. bila oduzeta. Mnoge je upravo stalan boravak kod kuće natjerao da odluči sljedeće godine putovati koliko god i kad god može, jer nikad ne možemo biti sigurni kada će nas ponovno pogoditi neka kriza, bolest ili tko zna što još zbog čega ćemo biti onemogućeni putovati. Vrijeme i priliku moramo iskoristiti odmah!