Zašto djeca brkaju slovo "b" i "d" kada uče čitati?

Čak i najnapredniji mališani koji vrlo rano počnu sricati riječi i učiti čitati, najčešće imaju problema s prepoznavanjem i raspoznavanjem slova "b" i "d".

4c3ae4aa341b6

Nova studija otkrila je zašto se to događa s ovim slovima koja imaju tzv. efekt ogledala. Francuski stručnjak Stanislas Dehaene, s Nacionalnog istraživačkog instituta u Saclayju, tvrdi da se ovaj fenomen događa zato što djeca "recikliraju" u području mozga koje je odgovorno za prepoznavanje oblika.

Što se događa tijekom aktivnosti čitanja i pisanja? Događa se niz iznimno složenih procesa u kojima sudjeluje više međusobno povezanih sustava. Tako u čitanju sudjeluju vizualni dijelovi kore velikog mozga u kojima se odvija vizualno-prostorna analiza slova i njihovih kombinacija. Tu se prepoznaju nizovi simbola, obrađuju točno određenim redoslijedom, razumijevaju i pohranjuju u radnoj memoriji, koja je poput lako dostupnog skladišta gdje pohranjujemo sve ono što trenutno čitamo.

Dr. Dehaene kaže da vizualni dijelovi mozga reagiraju od prvog dana života na sve slike tj. vizualne informacije iz okoline, uključujući normalne i one s efektom ogledala. No kada počnemo učiti čitati i pisati, mozak počinje "reciklirati", tj. na neki način odbacivati slike koje su odraz u ogledalu kao "iskrivljene". Do odrasle dobi, naš mozak više ne reagira na efekt ogledala, jer je naučen da su to "iskrivljene" i obrnute vizualne informacije. Kako mozak istovremeno uči tu razliku, ali i uči čitati, djeca ponekad imaju poteškoće prepoznati koji simbol, "b" ili "d" pripada kojem glasu.

Kako pomoći djetetu da razlikuje "b" i "d"?

Na slici možete vidjeti primjer jednostvnog crteža s brodom. Kod kuće nacrtajte na većem komadu papira ovu sliku i pokažite je djetetu. Zamolite dijete da ispred sebe ispruži ruke formirajući prstićima (palcem i kažiprstom) ove oblike: I_ i _I. Na taj nčin dijete oponaša orijentaciju slova "b" i slova "d". Potom zajedno izgovarajte riječ "brod" te zajedno utvrdite kako početno slovo "b" ima uspravnu crtu s lijeve strane, a slovo "d" ima crtu s desne strane.

Kombinacijom gledanja slike, slušanja glasova u riječi "brod" i formiranja oblika slova te zamišljanja broda između tih slova, možda možete pomoći mališanu da napokon svlada i ovu sitnu prepreku u čudesnom procesu učenja čitanja.

(JK, Izvor: ANI)