Tri neobične, ali učinkovite odgojne metode

Pedagozi i učitelji cijeli život izmišljaju, testiraju i provode razne metode kako bi inspirirali mališane da uče i odgajali ih da izrastu u pozitivne i socijalizirane pojedince.

4aaa4646df330

U Hrvatskoj je još uvijek malo eksperimentiranja, ali škole u nekim razvijenijim zemljama koriste iznimno maštovite metode.

Beba kao učitelj

Roots of Empathy, kanadska neprofitna udruga ima zanimljivu strategiju za smanjivanje nasilja među djecom. Kroz njihov program, djeca diljem zemlje uče empatiju od neobičnog učitelja - bebe!

Kako to funkcionira? Svakom razredu dodijeljena je jedna beba. Beba sa svojom majkom u pravilnim razmacima posjećuje razred. Učenici se emocionalno vežu uz bebu i uče kako se brinuti za dijete i gledaju kako ono raste i kako se razvija kroz školsku godinu. Uz to, djeca uče kako u interakciji s vršnjacima brinuti za nekoga te razvijaju emocionalnu inteligenciju.

Iskustva su pokazala da djeca obično transferiraju privrženost i brigu koju osjećaju prema bebi, na emocionalnu osviještenost usmjerenu prema vršnjicama.  Djeca uče o emocijama i humanosti kroz učenje i odgonetavanje bebinih osjećaja i potreba. Tako razvijaju komunikacijske vještine i iskustvo za identificiranje vlastitih emocija i razumijevanje tuđih emocija.

Nakon druženja s bebom i brige oko njezinih potreba i dobrobiti, djeca se međusobno više emocionalno povezuju te iskazuju brigu i za prijatelje. Kroz druženje s bebom djeca uče čitati emocije iz izraza lica, prepuštati se kontroli odraslih i iskazivati pozitivne emocije prema ljudima oko sebe.


Pas kao školski prijatelj

U nekim učionicama u SAD-u možete zateći psa koji postaje važan pomoćnik u učenju. Posebno trenirani psi pomažu djeci naučiti razne vještine - od toga kako prevladati strah do toga kako biti strpljiv i uporan. Od toga kako se ponašati u interakciji s drugima do toga kako  slijediti upute. Najviše koristi od ove metode imaju djeca s posebnim potrebama.  

Oni brinu o psu, češljaju ga, vode u šetnju i bacaju mu štap u igri, a on djeci pomaže vježbati motoriku i smanjuje stres u razredu. Djeca koja pate od socijalnih fobija, u psu nalaze vjernog prijatelja koji je i velika utjeha i sreća.

Pas ima vrlo umirujući efekt i čudesno je vidjeti kako djeca stvaraju posebnu vezu sa životinjom, kaže Jeanine Konoleski iz udruge Canine Companions for Independence. Njezina se organizacija bavi uzgojem, treniranjem i brigom o psima, ali provodi i edukaciju učitelja koji također uče kako brinuti o psu i najbolje ga koristiti u učionici i na nastavi.


Ukidanje generacijskog jaza

Prije osam godina dr. Peter Whitehouse i njegova supruga Cathy osnovali su Intergenerational School u Clevelandu u američkoj državi Ohio. Škola je nastala na teoriji da je učenje cijeloživotni proces i najbolje funkcinira kada svi u zajednici surađuju. Tako ćete u njihvoj školi vidjeti malu djecu kako uče s odraslima, predškolce s volonterima, koji ih uče pisati, čitati, kreativno se izražavati i dr.

Među volonterima se nalaze ljudi koji pate od Alzheimerove bolesti ili demencije, koji na taj način ostaju društveno aktivni i opće stanje im se poboljšava. U razredima se nalaze i učitelji, ali i djeca različitih godišta. Cathy Whitehouse kaže da njihova škola ruši sve granice, smanjuje generacijski jaz, svatko uči od svakoga i svi se osjećaju korisno. Bez obzira kojoj generaciji pripadaju, svi uče nešto novo i vrijedno.



Izvor: education.com