Kako se bliži završetak školske godine, sve je više ispita i kontrolnih zadaća koji su za neke učenike prigoda da potvrde odlično znanje koje su pokazali tijekom obaju polugodišta, dok su pak za neke posljednja prilika da poprave loše ocjene iz jednog predmeta ili čak više njih. No, i za jedne i za druge, kraj nastave naporan je i stresan. Zato roditelji trebaju pomoći djetetu da lakše svlada ispite i školske obveze koje ga očekuju u tako kratkom roku prije zaključivanja ocjena. Loše ocjene najčešće su rezultat neučenja tijekom cijele školske godine, pa je dakako problem kako to nadoknaditi u preostalim danima nastave. Kako te frustracije i strah nadvladati, kako pomoći djetetu u ponavljanju opsežnog gradiva i ispravljanju loših ocjena u zadnji čas?
Nije sve izgubljeno
Loše ocjene za mnoge su učenike (pre)velik problem s kojim se ne mogu sami nositi nego im je potrebna pomoć i potpora roditelja. Stres ponajprije izaziva činjenica da je ostalo premalo vremena da se isprave ocjene i da to zahtijeva izniman napor i koncentraciju u učenju. Djeca različito reagiraju na loše ocjene. To ovisi o njihovoj dobi, osobnosti, prošlim iskustvima, te reakciji okoline. Neka djeca loše ocjene doživljavaju tragično, pa su sklona depresiji, povlačenju u sebe, gubitku samopoštovanja, i njima je iznimno važna roditeljska podrška u takvim situacijama. Druga djeca znaju reagirati još većim otporom prema učenju, zauzimajući prema vanjskom svijetu stav kao da ih uopće nije briga za ocjene, što je varka i problem koji je samo privremeno potisnut.
Svatko može dobiti lošu ocjenu
Nema učenika koji nije dobio lošu ocjenu, odnosno ocjenu koja je niža od one koju je očekivao. Zapravo, i kod samih učenika percepcija i osobni doživljaj što je loša ocjena mogu biti vrlo različiti. Za odlikaša neuspjeh može predstavljati ocjena četiri, za nekog drugog učenika loša ocjena je samo ona manja od tri. Negativna ocjena za svakog je definitivno loša. Očekivanja roditelja u pravilu su puno zahtjevnija, pogotovo u današnje vrijeme kad su ocjene postale jako važne, jer utječu na daljnje obrazovanje, od izbora srednje škole do upisa na željeni fakultet.
Razlozi školskog neuspjeha
Zašto su u imeniku završile loše ocjene? Razlozi mogu biti brojni. Najčešće se gradivo ne svlada kako treba zbog gubitka motivacije, smetnji pažnje i koncentracije, nedostatka radnih navika ili manjka predznanja, straha od ispitivanja pa do neučinkovite metode učenja ili pak neodgovarajuće metode poučavanja određenoga gradiva. Uzroci školskog neuspjeha razlikuju se u nižim i višim razredima osnovne škole. Od prvog do četvrtog razreda uključuju teškoće pažnje i koncentracije, smanjene sposobnosti i emocionalnu nezrelost. Teškoće u školi mogu se javljati i zbog smetnji različitih specifičnih sposobnosti kao što su pisanje, računanje, čitanje. Bitno ih je što prije prepoznati kako bi se na vrijeme pomoglo djetetu te mu se omogućilo svladavanje gradiva na odgovarajući način.
Pomognite djetetu
Kao roditelj najvažnije je da kod djeteta stvorite stav da svatko može dobiti lošu ocjenu, ali i da istodobno razvijete kod njega osjećaj da je sposobno ispraviti lošu ocjenu. Najveća je pogreška kada roditelji na lošu djetetovu ocjenu reagiraju kritiziranjem i prijetnjama jer tada djetetu treba razumijevanje i podrška uz nastojanje da se pronađe način kako ocjene promijeniti na bolje. Roditelji mogu pomoći djetetu u organizaciji i primjeni novog, učinkovitijeg načina učenja. Naučiti ga da rasporedi gradivo na manje cjeline, koje će prolaziti svakoga dana. Svake večeri ispitajte dijete što je toga dana naučilo. Tako će se dijete samo uvjeriti kako napreduje, steći volju i samopouzdanje, a to je za ispravljanje loših ocjena najvažnije. Naučite dijete da ne odgađa svoje obveze, da stekne dobre radne navike, a za to mu je ponajprije potreban vremenski plan, odnosno, raspored učenja, ponavljanja gradiva.
Foto: © Jamie Hooper - fotolia