Kako bi bilo koja osoba mogla naučiti čitati, mora tijekom procesa učenja ovladati sintaksom, semantikom i fonetikom jezika kojeg uči, pa tako nije ništa ni drugačije s djecom predškolske dobi. Naime, u današnje vrijeme nije rijetkost da djeca i prije početka osnovne škole ne samo da znaju slova i brojke, nego i čitaju pojedinačne riječ, pa čak i cijele rečenice.
Sintaksa je dio gramatike koji se bavi suovisnošću riječi u rečenici, suodnosom među rečenicama i odjeljcima. Ona određuje poredak riječi u rečenici, te pravilno pisanje riječi po rodu, broju i padežu.
Semantika određuje suodnos riječi u rečenici, odnosno da one zajedno imaju smisao, odnosno da riječi u rečenici daju pravilno značenje neke pojave, radnje i događaja. Fonetika se pak odnosi na pravilno čitanje, odnosno izgovaranje, zasebnih slova i pravilnog čitanja riječi.
Odgoj čitanja
Ako želite da i vaše dijete predškolske dobi nauči upravo ovu vještinu prije nego što krene u prvi razred osnovne škole, najbolji način je da svaki dan čitate djetetu slikovnice i knjige, te da ga uključite u aktivnosti koje provode knjižnice za predškolski uzrast, te općenito da ga uvodite u svijet čitanja, u kojem će ono samo moći pronaći željene informacije, ali i zabaviti se.
Naravno, vrlo usko vezano uz čitanje, je pisanje i poznavanje slova, ali i mogućnost pisanja riječi, pa tako nemojte zaboraviti ni na taj segment učenja.
Zainteresirajte dijete za čitanje različitih stvari, primjerice čitanje recepata dok slažete omiljeni kolač i slično. No, nemojte zaboraviti da proces učenja za dijete nije lak, pa će vam trebati mnogo strpljenja i ponavljanja.
Struktura knjige i njen sadržaj
Kao što smo rekli za čitanje je potrebno poznavanje sintakse pisanog jezika. Što u biti to znači za vaše dijete? Sintaksa je vještina koja počinje s razumijevanjem strukture same knjige, te riječi i rečenica koje se nalaze u knjizi. Primjerice, kada ste vašem djetetu s godinu dana pokazali prvu slikovnicu, nije shvaćalo što je prva strana knjige, što zadnja, pa čak ni da drži knjigu naopako. Nije shvaćalo da se knjiga čita od prve do zadnje stranice, te da se priča odvija od prve do zadnje stranice. Jednom kada dijete shvati strukturu knjige, počet će shvaćati što se nalazi unutra – riječi, rečenice, odjeljci, poglavlja.
Stručnjaci preporučuju knjige s rimom. Čitajte djetetu tako da svaku riječ pročitate polako i razgovijetno, te da pokazujete s prstom dok čitate. Na kraju svake rečenice stanite, kako bi dijete shvatilo da ste došli do kraja, te da se kraj označava točkom, upitnikom, uskličnikom! Također, pravilno čitajte rečenice koje su označene spomenutim interpunkcijskim znakovima.
S djetetom napišite pismo, stvarnim i nestvarnim osobama. Nakon toga čitajte ga na glas, tako da svaku riječi pratite prstom i naglasite dijelove pisma – uvod, rečenice, odjeljke i završetak.
Radnja knjige
Semantika je vještina koja uključuje mogućnost prepoznavanja i definiranja riječi, ali i predviđanja radnje priče, razumijevanje likova i karaktera u priči, zatim mogućnosti da poslije s djetetom možete razgovarati o jednom poglavlju knjige, ali i cijeloj knjizi nakon što ste ju pročitali. To također, podrazumijeva upoznavanje djeteta s istoznačnim riječima (sinonimima) i riječima koje imaju slično značenje, deminutivima, istim riječima koje imaju različita značenja i tako dalje. Primjerice, kada s djetetom čitate knjigu, tijekom čitanja pričajte o radnji i što ste pročitali, a dijete neka predvidi što će se dogoditi sljedeće ili kako se knjiga završiti.
Kada pak dijete počne samo čitati riječi rečenice na glas uz vašu pomoć, nemojte ga zaustavljati usred rečenice kako biste ga naučili neku tešku riječ koju ne može pročitati. Pročitajte tu riječ, a dijete neka nastavi rečenicu do kraja. Nakon toga objasnite djetetu riječ i nastavite dalje. Tako će dijete razumjeti rečenicu i moći shvatiti nastavak priče.
Čitanje i izgovor riječi
Fonetika je, može se reći, mehanički dio samog procesa čitanja. Radi se o pravilnom izgovoru zvukova i riječi, da se slova „l“ i „j“ kada su jedno pored drugog uvijek čitaju „lj“, da riječi imaju naglaske i tako dalje. Također, fonetika obuhvaća razlikovanje riječi koje slično zvuče, a u biti su različite kao što su „prodati“ i „probati“…
Kada čitate djeci knjige s rimom, naglasite riječi koje se rimuju, te ih objasnite, ako je potrebno. Primjerice, rimuju se „veče“ i „teče“; „dan“ i „san“; „prlja“ i „mrlja“…
Koristite dječje knjige za učenje abecede, te pričajte o riječima koji počinju s određenim slovima abecede. Napišite sva imena u obitelji i prijatelja, te ih pokušajte smjestiti u abecedi prema početnom slovu. Čitajte ih na glas i radite jednostavne rečenice kao što je: „Iva ide u vrtić“, „Marko se igra“ i tako dalje. Neka dijete pročita rečenice i neka objasni što točno znače, ako se netko igra ili ide u vrtić. Slova nemojte imenovati, nego ih izgovarajte zvučno: „a“ je auto, „b“ je banana, „c“ je cipela.
Predstavite svojem djetetu svijet čitanja i knjiga, te se naoružajte sa strpljenjem…