Dječji svijet igre i igrački

Kocka po kockicu...

Dječji svijet igre i igrački

U vrijeme sveprisutnih mobitela, tehnoloških noviteta i stalne potrage za novim modernim komunikacijskim kanalima, pri čemu se od računala i pametnih telefona ne odvajaju ni oni mlađi članovi obitelji, postavlja se pitanje koliko su kockice i slične tradicionalne igračke zadržale važnost u razvoju djeteta, u procesu učenja, usvajanju motoričkih sposobnosti i vještina. Poznato je da je upravo razvoj motorike osnova sveukupnoga djetetovog razvoja. To je važan integracijski mehanizam za povezivanje svih mogućnosti razvoja djeteta, kako fizičkog, tako i intelektualnog, emocionalnog i socijalnog.

Napredak na jednom dijelu razvoja utječe na poboljšanje i ostalih dijelova, odnosno sveukupnog razvoja. Dijete uči kroz igru, a igračke služe kako bi ga privukle dok istovremeno razvija svoje sposobnosti i vještine. Zabava i učenje kroz igru najvažnije je od svih vještina.

Mali istraživači

Osim što igra predstavlja veliku zabavu u djetinjstvu, ona je također i primarni način na koji djeca uče o sebi, drugima i svijetu oko sebe. Kroz igru djeca razvijaju fizičke, mentalne, društvene, socijalne, spoznajne, emocionalne i kreativne vještine koje su im potrebne za život. Postoje fizičke vještine kroz koje djeca u igri uče puzati, hodati, trčati, penjati se, skakati, bacati, hvatati ili balansirati. Fine motoričke vještine su korištenje ruku i prstiju dok u rukama drže igračke. Vještine kritičkog razmišljanja kroz igru potiču maštu i rješavanje problema, te povezuju uzroke i posljedice.

U razvoju motorike mora biti potpuno usvojena jedna faza, da bi se naredna mogla pravilno razvijati. Pokreti ruku slijede motorno prilagođavanje drugih dijelova tijela. Tako, primjerice, gradnja tornja ide od pokušaja do uspješnog stavljanja kocke na kocku s 15 mjeseci, tri kockice s 18 mjeseci i šest-sedam s 24 mjeseca. Toranj se dosta naginje u stranu i kocke nisu baš najbolje složene, ali je djetetova ruka sigurnija nego u dobi od jedne i pol godine.

Prve kockice s godinu dana

Edukacijske igračke mogu pružiti zabavu uz brojne druge funkcije koje su korisne za dijete. Igračke, dakako, pri tome moraju biti prilagođene starosti djeteta. U razdoblju od osam mjeseci do godine dana dijete će pokazivati sve veću sklonost prema interakciji, te je vrijeme za prve slikovnice s velikim slikama životinja i predmeta. U igri se tada mogu početi koristiti i prve kockice. Uoči prvog rođendana dijete voli eksperimentirati s bojama, može crtati prstićima ili raditi otiske dlana. Voli slagati kocke u kutiju. Promatrajući dijete koje se zabavlja slažući utvrdu iz kockica, mogu se uočiti različiti načini na koje dijete koristi, a samim time i razvija, svoje sposobnosti i vještine.

Na samom početku važno je djetetovo osjećanje kako utvrde izgledaju, u kojem aktivira svoje pamćenje, zatim kreativnost u oblikovanju ideja kako sagraditi utvrdu kakvu želi, promišljanje kako ideju provesti u djelo i planiranje koraka kojima će to uspjeti. Tijekom gradnje, djetetu će možda ponestati željenih kockica ili će se susreti s nekim drugim neočekivanim izazovom. Takvi su trenuci prilika da se pokuša dosjetiti što više mogućih rješenja, te iskuša svoju sposobnost fleksibilnog razmišljanja i vještine rješavanja problema.

Image



Igračke za dijete od 1 do 3 godine

Ovo je razdoblje istraživanja, radoznalosti i učenja. Djecu te dobi pokreće radoznalost, te trebaju igračke za razvijanje fizičkih i motoričkih sposobnosti, kao što su hodanje, slaganje većih kockica, trčanje za loptom, guranje predmeta i penjanje. Najdraže su im one koje omogućuju eksperimente i manipuliranje. Za razvoj djeteta važno je dopustiti da istražuje kroz igru. Djeca tog uzrasta vole lopte, igračke i vozila na guranje, vagone, puzzle ili kocke većeg promjera, igračke za slaganje oblika, lutke, igračke za dvorište, gumene igračke za kupanje, umetaljke, kao što je primjerice kocka u kocku ili slaganje kolutova od najvećeg do najmanjeg, krpene ili gumene slikovnice.

Kad uđu u drugu godinu, djeca otkrivaju maštovite igre, koje imaju značenje i svrhu. Uživaju u aktivnoj igri,vole igračke poput guralica, lopti, velikih vozila, tricikala. U ovoj dobnoj skupini djeca su već dobro razvila vještine koordinacije rukama i prstima te ih usavršavaju crtanjem, slaganjem većih kockica u prepoznatljive oblike, slaganjem jednostavnih i većih. Roditelji bi djeci u tom razdoblju trebali dati puzzle/kocke, plastične kocke sa slovima i brojkama, lopte promjera većeg od pet centimetara, likove koji se stavljaju na prste i ruke, tricikle, vagone, kućice za igru, tobogane, romobile, plastične autiće.

(M.G.)