S njim u školu ide jedan mali, maltretira ga, udara, govori da će ga ubiti itd. Ponekad kod kuće ima živčane ispade, trese se, plače i uvijek ga spominje. Nedavno sam mu kupila Lego Ninjago, nije ih mogao složiti i “puknuo” je. Svašta mi je ružnog rekao, sav histeričan i živčan rekao mi je da se ubijem, odselim, da sam glupača i đubre. Zanima me, iskaljuje li se on na meni jer se ne zna suočiti s problemom ili je to povezano s tim malim koji ga izaziva i govori da će ga ubiti? Bila sam i kod učiteljice, ništa nisam riješila.
Draga čitateljice,
žao mi je čuti kako Vaš dječak ima neugodna iskustva u razredu te da ste primijetili poteškoće kod dječaka vezane za načine na koje se on nosi s frustracijom. Svakako je očekivano da dječak njegove dobi neće uvijek moći u potpunosti kontrolirati svoje ponašanje kada se suoči s frustracijom. Djeca tek razvijaju svoje kapacitete za nošenje s frustracijom te uče načine kako ju mogu prihvatljivo izraziti.
Simptomi koje Vaš dječak pokazuje kroz ponašanje govore o tome da na njega jako loše utječe zlostavljanje od strane tog dječaka. Na to je važno reagirati uporno i ozbiljno. Iako razgovor kod učiteljice nije riješio stvar važno je da zaštitite svoje dijete – možete otići kod stručnog suradnika, ravnatelja, itd. sve dok netko to ne shvati dovoljno ozbiljno da se zaustavi ponašanje djeteta koje maltretira Vašeg dječaka. Tom djetetu je također potrebna pomoć ako ima takva ponašanja. No, na Vama, kao mami, je da zaštitite svoje dijete jer je Vašem dječaku ogroman stres ići svakodnevno u školu gdje proživljava ogroman strah i nelagodnu. Nije neobično ni ako su mu ocjene niže jer zbog straha se može i teže fokusirati na gradivo.
Vjerujem da Vam je bilo teško slušati da Vam dječak govori ružne riječi i vidjeti da nema kontrolu nad svojim ponašanjem i super je da vidite mogućnost da on to nije namjerno radio kako bi Vas povrijedio već je bio jako frustriran i to je bio način na koji je izrazio svoju frustraciju. Teško je točno znati u kojoj mjeri je frustracija koju je tada osjećao i izrazio posljedica neuspjeha pri slaganju Lega ili problematičnog odnosa kojeg ima s dječakom u školi. Moguće je da je ta frustracija kombinacija više različitih događaja koji su bili izazovni za Vašeg dječaka taj dan ili nekoliko zadnjih dana. Situacije koje opisujete da Vaš dječak proživljava u školi od njega zahtijevaju samoregulaciju kako bi se nosio s njima (npr. kako se ne bi potukao s dječakom koji ste napisali da ga uznemirava). Svi mi imamo ograničene količine samoregulacije i jednostavno kada nam se nagomilaju situacije koje nam troše naše kapacitete samoregulacije reagiramo burnije. Kako odrasta njegova tolerancija na frustraciju kao i kapaciteti za samoregulacijom će se povećavati. Kako bi olakšali Vašem dječaku da proradi i izbaci frustraciju koja mu očito ostane u tijelu nakon škole i izazova koje tamo doživi možete mu ponuditi nakon škole aktivnosti u kojima bi trebao biti fizički aktivniji (npr. igra u parku, vožnja bicikla itd.). Kako bi mu dodatno olakšali razvoj samoregulacije dobro je da mu pomognete da osvijesti što se u njemu zapravo događa ili kako se osjeća. Kada primijetite da je Vaš dječak nemirniji ili napet izgovorite to naglas: „Baš te nešto smeta!“ ili „Nešto te je uznemirilo.“ Važno je da te rečenice kažete u skladu s njegovim osjećajima – empatično i s razumijevanjem. Tako će Vaš dječak s vremenom moći prepoznati ono što osjeća u sebi, a to je prvi korak kako bi se onda mogao i nositi s time, odnosno kako bi to mogao izraziti. Ono što je svakako pozitivno je da Vaš dječak kada je i suočen s frustracijom reagira na društveno prihvatljive načine. U situaciji kada je Vaš dječak već povišeno frustriran i pokazuje jasno ljutnju bitno je da Vi ostanete smireni kako biste i njemu mogli pomoći da se smiri.
Ako se učestalost i intenzitet ispada koje Vaš dječak doživljava ne smanje bilo bi dobro da se javite dječjem psihologu kako bi pomogli Vašem dječaku. Možete se javiti i nama u Centar Proventus u kojem provodimo Terapiju igrom koja je posebno prilagođena baš djeci kojima je potrebna pomoć u proradi nekih situacija i jačanju dječjih kapaciteta.
Sretno!