Govor se razvijao "po kalendaru" do druge godine, gdje izostaje rečenica. Sada ima rečenicu (do 5 riječi), većinom je to neka moja rečenica, ali ih koristi u pravu svrhu i prikladno situaciji. Ne znam kako, ali s 3 godine je već znala pročitati par riječi i znala skoro cijelu abecedu. Danas čita bez problema, broji do 100, raspoznaje boje, zna mjesece u godini, dane u tjednu, fond riječi joj je ogroman i jako brzo pamti i uči. Razumijevanje je dobro, izvršava naloge, imenuje svakodnevne situacije i pojave. Voli djecu i raduje im se, iako se baš i ne zna igrati s njima (jedinica je, najviše vremena provodi s odraslima). Motorički je iznimno spretna, penje se, skače, trči, vozi bicikl, drži olovku, malo crta itd., ne nosi pelene već godinu i pol, nema problema s noćnim mokrenjem. Mene brine jednim dijelom njeno ponašanje, jer za sve što joj nije po volji se strašno rasplače, baš glasno i jako. Također, užasava se zvuka usisivača i motorne pile, dovoljno je da ih vidi i već brizne u plač. Također me zabrinjava što je jako malo komunikacije jedan na jedan, tj, neće nikada doći da kaže nešto, strogo komunikacija pitanje - odgovor, i kada joj treba nešto, tipa sok, idemo se igrati, hajdemo vani itd. Toliko me to zabrinjava da čak sumnjam i na autizam, jer je to plakanje i odsustvo recimo "ozbiljnije" komunikacije sve upadljivije. Što mogu učiniti dok čekam da se stručnjaci koje sam kontaktirala vrate s godišnjih odmora? Unaprijed hvala.
Poštovana,
iako vrlo iscrpno opisujete sposobnosti i znanja svoje djevojčice, vrlo je teško odgovoriti na vaše pitanje i sumnju. Stoga svakako predlažemo da učinite procjenu koja će dati odgovore na sva vaša pitanja. Očito je da se kod Vaše djevojčice neki segmenti razvoja razvijaju uredno. Uzrok navedenih ponašanja koja Vas brinu mogu biti zbog emocionalne nezrelosti, komunikacijskih teškoća, jezičnih teškoća pa i teškoća vezanih uz pervazivne poremećaje (autizam).
Kad smo kod autizma treba naglasiti da se javlja na spektru jer razlike među djecom mogu biti jako velike (od neverbalnog niskofunkcionirajućeg autizma do verbalne visokofunkcionirajuće djece). No svima je zajedničko da imaju problem s ostvarivanjem i zadržavanjem socijalne interakcije i komunikacije s drugim ljudima.
Jedini priznati i važeći dijagnostički instrument za postavljanje dijagnoza iz spektra autizma je ADOS mjerni instrument, te se takva i ostala dijagnostika može obaviti u Kabinetu Korneo.
Nataša Čičin-Šain, prof. defektologKabinet Korneo