Dječak (4,5) se ne zna i ne želi sam igrati i ništa ga ne zanima

Poštovani, moj sin ima 4 godine i 3 mjeseca. Moj najveći problem s njime je što se ne zna sam igrati. Nikada to nije znao.

shutterstock_1735801265.jpg
VOYO logo

Dakle, nikada nije imao omiljene igračke, neko polje interesa, ne igra se autićima, kockama, neće crtati, neće raditi ništa od plastelina, nikada mu ne bi palo na pamet da sam vozi bicikl (eventualno ako neko od prijatelja to isto hoće). Dok drugi kopaju u pijesku njemu se ni to ne radi, na moru neće plivati, pa čak mu nije ni zanimljivo igrati se u plićaku. Zimi se neće sanjkati ili da se igra sa snijegom itd.

U stanju se valjati kod kuće po podu i penjati po namještaju cijeli dan jer mu je dosadno, a ništa ga ne zanima. Pokušala sam na sve načine da ga zainteresiram za nešto, ali je kratkog daha, jer u biti ga ne zanima. Važno mi je da Vam napomenem da smo se uvijek igrali s njim, u smislu da smo se uvijek trudili da pokraj svih obaveza odvojimo vrijeme koje će biti posvećeno njemu, ali daleko od toga da smo mu cijeli dan podilazili ili ga tetošili ili mu udovoljavali. I kad se nismo igrali s njim i objašnjavali da imamo neke obaveze, on ne bi nastavio sam, nego bi se ostatak vremena dosađivao.
Sada je već veliki a situacija ista, i sve me to guši. Ne znam da li da se igramo s njim ili da mu kažemo da to radi sam i da ne pokleknemo? u nekoliko navrata sam tako i učinila, a on je bio u stanju cijeli se dan "razvlačiti" kao kakvo tijesto po cijelom stanu. Pomozite, šta da radimo? unaprijed hvala. mama M.

Draga mama,

Prema Vašem opisu, vidim da ste uložili mnogo truda da biste zainteresirali svojeg dječaka za igru. Neka djeca su po temperamentu vrlo društvena tj. imaju veliku potrebu biti stalno u kontaktu s drugima. To donosi da, ako se s njima nitko ne igra, sami se neće igrati, već će se ponašati kao što ste i sami opisali: razvlačiti se po kući, govoriti da mu je dosadno, a ne znati što da sam učini da to promijeni. Takvoj djeci roditelji trebaju na vrlo kreativan način potaknuti njegovu maštu i inicijativu što nije uvijek jednostavno i lako.

Ono što Vam ovako mogu predložiti jest da ga probate uključiti u Vaše kućanske poslove, koristeći igru i zabavu. To bi primjerice moglo značiti da idete kuhati ručak/večeru kao "Gusar" ili "Kapetan broda" koji mora kuhati za svoju posadu - svog sina i supruga. Za to vrijeme sin i suprug mogu pripremati zabavu, stol ili bilo što što bi Vam moglo pasti napamet da bi trebalo učiniti na jednom brodu. Dok kuhate, možete razgovarati sa sinom kako izgleda taj brod, što sve ima na njemu, ima li još tko od članova posade ili ste samo Vi troje i sl. A kada vidite da je dovoljno zainteresiran, potaknite ga da nacrta taj zamišljeni brod ili pak da napravi brod od stolica, stolova, deka i sl. Pronađite na internetu neki gusarski brod, smislite koje blago tražite, protiv koga se borite (moguće je da će Vaš sin imati ideje koje će povezati sa crtićima ako ih gleda), otiđite u muzej sa brodovima, gledajte različite makete brodova, smišljavajte zajedničke priče na tu temu, kupite si maske i odijela. Neka to bude cijeli projekt ali dobro pratite da ne bude previše za Vašeg sina, pratite njegov ritam i interes. Pitajte njega ima li on kakvu ideju?

Ako nema, a vidite da ima dalje interes za cijelu priču, predložite Vi nešto novo. Nije važno što to možda sve skupa nema veze s realnosti. Ono što je važno jest da se Vaš sin uključi u tu igru, a da istovremeno jedan dio toga sam radi i čeka "Kapetana" da završi sa svojim dijelom.

Isprva to možda neće biti tako jednostavno ni lako, ni za Vas ni za Vašeg sina, ali budete li ustrajali u tome i davali mu kratke poticaje tako što ćete se zaista zamisliti i uživiti u ulogu "Kapetana/ice" (a ne da se samo odradi igra), vjerujem da ćete polučiti jako dobre rezultate razvijajući mu maštu, kreativnost, interes, inicijativu, samopouzdanje, bolju sliku o sebi, pažnju i igru.

Centar Proventus pokrenut će program za roditelje i djecu "Vrijeme za nas" 31.01.2012. Cilj tog programa je upravo ovo što ste i sami naveli - kako na kvalitetan način poticati dječji razvoj putem igre, ali i kako uopće potaknuti, na adekvatan način, da se dijete igra. Program je osmišljen da bude individualiziran za svako dijete i svakog roditelja zbog čega će se provodit u malim grupama do 5 roditelja i 5 djece. Program ujedno sadrži i jednomjesečno radioničko predavanje na kojem se mogu dobiti odgovori i na pitanja poput: zašto se moje dijete ponaša kako se ponaša, koje su njegove potrebe, kako ih zadovoljiti i još mnogo toga. Ukoliko ste zainteresirani za program, više možete saznati na stranici: http://terapijaigrom.centarproventus.hr.

Pozdrav,

Tatjana Gjurković,

dipl psiholog, certificirani terapeut igrom

Centar Proventus