Gotovo da nema tvrtke u kojoj se s vremena na vrijeme ne javljaju trzavice, veće ili manje razmirice sa zaposlenicima, koje je potrebno što prije i uspješnije riješiti. Ako imate ulogu nadređene osobe u tvrtki, nemojte zanemarivati konflikte među vašim djelatnicima, bilo da se radi o privatnim ili poslovnim, jer oni vrlo brzo, od gotovo bezazlenih prepiranja mogu prerasti u otvorene konflikte koji mogu štetiti poslu i samom imidžu poduzeća.
Intervenirajte što prije i pokušajte što uspješnije riješiti problem, bez mnogo drame.Tu će vam definitivno pomoći vještine komunikacije i posredništva između dviju strana. Naravno, svaka situacija je drugačija i vjerojatno ćete mnogo toga morati napraviti „po sluhu“, no smjernice koje ćemo vam dati sigurno će vam pomoći.
Što trebate poduzeti kako biste smirili sukob?
Ne izbjegavajte sukob, u nadi da će sam riješiti i nemojte očekivati da će se tako lako riješiti samo do sebe, pa makar se činilo da je sukob nestao. On će isplivati na površinu svaki puta kada se pojave stresne situacije.
Neriješeni konflikti uvijek dođu na površinu u najgorem mogućem trenutku i svaki puta kada se to dogodi mnogo je teže naći rješenje i smanjiti posljedice konflikta. Dakle, odgađanje rješavanja konflikta nije opcija koju uopće trebate razmatrati.
Kako postupiti?
Ne sastajte se pojedinačno s ljudima u konfliktu. Ako dozvolite da svaki pojedinac kaže svoju stranu priče, riskirate da stanete na nečiju stranu. Naravno, da će svaka osoba sebe predstaviti kao stranu koja je u pravu, što će vas staviti u poziciju da budete sudac i porota, što nije pozicija u kojoj se želite naći.
Širenje konflikta
Nemojte niti na trenutak vjerovati da osobe koje su direktno involvirane u sukob su jedine na koje je taj sukob utjecao. Svaki vaš zaposlenik s kojim te osobe komuniciraju na određeni način su pogođene. Primjerice, imate li osjećaj da se kolege oko sukobljenih strana drugačije ponašaju, oko njih „hodaju po jajima“?
Takva atmosfera može samo još više produbiti problem, te do nedavno skladni ured pretvoriti u mjesto u kojem vlada neprijateljsko okruženje. U najgorem slučaju, kolege koje okružuju strane u konfliktu, također mogu zauzeti strane, s čime se sukob još više može produbiti i zakomplicirati.
Kako biti posrednik u rješavanju konflikta?
Sazovite sastanak u kojem će biti prisutne sve strane u sukobu. Dopustite svim „zaračenim“ stranama da ukratko iznesu svoje verzije priče, bez komentara i prekidanja druge strane. Izlaganje treba biti kratko, vi ih pozorno saslušajte i samo intervenirajte ako dođe do verbalnog sukoba. Bilo koji oblik svađanja, prijetnji ili devijantnog ponašanja ne dolazi u obzir.
Nakon što su se svi, uključujući i vas upoznali sa svim stranama i gledištima, upitajte sukobljene strane što bi trebalo učiniti da se spomenuti problem riješi. Ponekad za sve konflikte postoji vrlo jednostavno rješenje, koje može i ne mora odgovarati posvađanim stranama, no zato ste vi tu da pronađete zajedničko rješenje. Ponekad ćete i tom pogledu morati načiniti određene organizacijske promjene.
Ako nije odmah moguće pronaći rješenje za određeni problem, morat ćete dublje prodrijeti u srž problema. Primjerice, možda ćete dodatno morati tražiti obrazloženje svojih sukobljenih djelatnika što bi ona druga strana trebala učiniti, više, bolje, drugačije i sl. kako bi se konflikt riješio. Ponekad možda nećete uspjeti, zbog kompleksnosti problema, odmah riješiti konflikt, nego će to biti proces koji će trajati, danima ili pak tjednima.
Sve sukobljene strane moraju biti spremne pomiriti se i surađivati, te pokušati riješiti konflikt. Djelatnici u konfliktu u tom trenutku trebaju se obavezati da će poštivati radnu etiku, odnosno da će se truditi održati dostojanstvo i poštovanje ne samo jedan prema drugome, nego i cijele tvrtke.
Ne birajte strane
Ono što je vrlo važno da date do znanja da nećete birati strane u sukobu, ma koje bilo vaše osobno mišljenje. Morate biti svjesni da vi vjerojatno ne znate sve detalje o sukobu i što sve stoji iza njega, bez obzira koliko bili upućeni u sam problem.
Od svojih zaposlenika morate očekivati da se ponašaju odraslo i da rješavaju konflikte kao odrasli, što znamo ponekad nije slučaj. Morate im dati do znanja da ukoliko oboje strane neće poraditi na svojem ponašanju i rješavanju sukoba, odnosu prema radu, poštivanju radne etike, da ćete morati poduzeti disciplinske mjere, što u krajnjoj mjeri može značiti i gubitak posla za obje strane.
Na kraju vrlo je važno da date do znanja sukobljenim stranama da imate vjere u njihovu sposobnost da riješe sukob i da nastave s uspješnim radom u tvrtki. Odredite rok ponovnog sastanka kada ćete sagledati do kakvih je promjena došlo tijekom određenog vremena, te je li se promijenio njihov odnos prema poslu i jesu li se općenito poboljšali odnosi sukobljenih strana.
Vruća stolica
Biti osoba koja mora rješavati konflikt među sukobljenih strana, nikada nije bio zahvala posao, no ako se nalazite na određenoj poziciji, to je sigurno nešto s čime ćete se susresti prije ili kasnije. Vi ste osoba koja može uvelike utjecati na radno okruženje u pozitivnom, ali i negativnom smislu, stoga svoju zadaću nemojte shvaćati olako.
(vam)