Svatko od nas ponekad osjeća stres na poslu, no kada se ta svakodnevna napetost odražava tako da se osjećate anksiozno, uplašeno i depresivno, vrijeme je da se suočite s problemom. Osjećaj napetosti i tjeskobe vezan za posao nije nešto normalno. Ti vaši osjećaju su naučeni odgovor na stres, a na sreću onom čemu ste se naučili možete se i odučiti.
Simptomi stresa i anksioznosti na radnom mjestu
Ako se pitate patite li od stresa na radnom mjestu, zapitajte se imate li slijedeće simptome:
- opsesivno brinete da svi primjećuju da ste nervozni jer rumenite, znojite se, mucate ili pak vam se mozak "zablokira" i ne znate što biste napravili ili rekli.
- osjećate fizičke simptome kao što su ubrzan puls, zadihanost, hladne ruke, probavni problemi – sve to kada vam je najnapetije na poslu.
- već iz navike izbjegavate neke obaveze kao što je držanje prezentacije, govorenje na sastancima, uzvraćanje poziva ili dovršavanje kompliciranih projekata.
Izbjegavanje problema na poslu može dovesti do gubitka posla
Izbjegavanje stvari koje uzrokuju anksioznost je uobičajen način reagiranja koji, u ekstremnim slučajevima, može biti indikator fobije. Ali izbjegavanje ne funkcionira dugotrajno. To vas može zakočiti u napredovanju u poslu ili čak dovesti do toga da izgubite posao.
Prevladajte stres na poslu
Ključ u kontroliranju i prevladavanju tjeskobe na poslu je da postignete balans između različitih poruka koje vam šalje vaš "unutarnji glas". Kad osjetite anksioznost, taj unutarnji glas udara kontru vama samima i govori vam stvari kao što su: "Moraš biti savršena.", "Svi te gledaju, pa nemoj zabrljati.", "Nisi dovoljno dobra za ovaj posao.", "Nemaš pojma što zapravo radiš."...Te negativne poruke samo vas još više uvaljuju u ponor neugode i anksioznosti. Ali, na svu sreći možete ih preokrenuti...
Savjeti kako smanjiti anksioznost na radnom mjestu:
1. Sami sebi budite podrška istim ohrabrujućim riječima koje biste izgovorili nekom svom prijatelju ili kolegi.
"Ti ne moraš biti savršena.", "Već si prije prošla kroz ovo i sve je bio u savršenom redu.", "Oni žele čuti što ti imaš za reći.", "To što radiš ima smisla i dobro radi š svoj posao."...
2. Sami sebi dajte konstruktivnu – a ne destruktivnu – kritiku!
"Vježbaj govoriti, ali nemoj pretjerivati u prezentaciji." "Idući puta to mogu poboljšati ovako i onako." "Moram razmisliti o pitanjima koje bi mi netko od kolega mogao postaviti i pripremiti odgovore."
3. Budite objektivni.
"Ovo je samo još jedan od mnogih zadataka." "Tvoj posao ne ovisi o ovom jednom jedinom zadatku." "Gledaj pozitivno na stvari – sjeti se što sve možeš dobiti od uspješno obavljenog zadatka."
4. Budite otvoreni novim stvarima
"Postavljanje pitanja je dio napredovanja i učenja." "Smisli novi pristup rješavanju problema." "Nauči nešto novo, stekni neka nova iskustva." "Pitaj kolegu ili šefa za pomoć kada je to potrebno."
Koristite izazove na radnom mjestu u svoju prednost
Kada izbalansirate ove različite unutarnje glasove, vidjet ćete da će vam se anksioznost smanjiti ili čak nestati. Jednom kad vaš um uspostavi ravnotežu, možete naučiti prihvatiti (ili čak bolje iskoristiti) nalet adrenalina koji se javlja kada smo suočeni sa napetim, stresnim situacijama. Uskoro ćete taj adrenalin osjećati kao energiju koja vas gura naprijed. Vaši fizički simptomi će se također ublažiti, a vašu opsesivnu brigu zamijenit će nestrpljivo iščekivanje.
S adrenalinom na vašoj strani osjetit ćete novo samopouzdanje i zadovoljstvo sobom koje će se nadograđivati s vremenom – a sve to ostavit će pozitivan dojam na kolege i nadređene.