Park vojne povijesti je muzejski turistički centar koji se nalazi u kompleksu stare vojarne u Pivki. Vojarnu je izgradila Kraljevina Italija oko 1930. godine za obranu rapalske granice. Između 1945. i 1991. godine u vojarni je bila smještena Jugoslavenska narodna armija. Od 2004. godine se u kompleksu stare vojarne počeo razvijati Park vojne povijesti koji je postao najveći muzejski kompleks u Republici Sloveniji i jedan od najvećih vojno-povijesnih kompleksa u ovome dijelu Europe.
UTVRDA ALPSKOGA ZIDA NA PRIMOŽU I KRUŽNI PUT VOJNE POVIJESTI
U ponudu Parka vojne povijesti je uključena i utvrda Alpskoga zida na Primožu. Alpski zid je bio sistem obrambenih utvrda, koje je gradila talijanska vojska uzduž kopnenih granica u razdoblju između Prvog i Drugog svjetskog rata. Do utvrde nas vodi uređeni tematski poučni put, koji povezuje Park vojne povijesti, nekadašnji vojni poligon na Koti 110 (613 m) i hrib Primož (718 m). Na Koti 110 su za vrijeme Prvog svjetskog rata izgradili sistem streljačkih jaraka te iskopali kavernu za osposobljavanje jedinica, koje su se pripremale za boj na Soškom frontu.Podzemna topnička utvrda na Primožu je bila zapovjednička utvrda skupine utvrda oko Pivke. Na putu do Alpskoga zida je postavljeno pet većih i pet manjih informativnih tabli o prirodnim, kulturnim i povijesnim znamenitostima oko Pivške kotline. S vodičem možete ući u unutrašnjost podzemne utvrde te pogledati 500 m duge i duboke podzemne rovove, i unutarnje prostorije utvrde. Kružni put vojne povijesti povezuje Park vojne povijesti, talijansku podzemnu utvrdu na Primožu, Šilentabor iznad Zagorja, gdje je krajem srednjeg vijeka bio izgrađen najveći sistem utvrda na Slovenskom, i turističko selo Narin. Cijeli put traje oko četiri sata hoda, ali možete je prilagoditi prema svojim sposobnostima i vremenu.
PAVILJON B
IZLOŽBA PARTIZANSKIH TENKOVSKIH JEDINICA
U Paviljonu B su pretežno izloženi tenkovi i druga oklopna vozila te oružje,+ koje potječe iz razdoblja Drugog svjetskog rata. U prvoj prostoriji su izložena dva tenka Stuart: stariji model tenka s oznakom M3A1 i nekoliko mlađi model tenka s oznakom M3A3. Oba tenka sačuvana su kao dragocjena uspomena na prvu partizansku tenkovsku brigadu, koju su zapadni saveznici trenirali i opremili sa britanskim transportnim vozilima Breen Carrier. Sovjetski tenk T-34/85 je najpoznatiji tenk Istočne fronte. U izložbi simbolizira drugu tenkovsku brigadu, koju su za razliku od prve tenkovske brigade opremili i trenirali u Sovjetskom Savezu.
OKLOP SLOBODE
Izložba nazvana Oklop slobode spaja sva oklopna vozila, oružje i svu opremu, koju je Jugoslavija dobila iz Sjedinjenih Američkih Država u 50-im godinama 20. stoljeća kao vojnu pomoć, nakon sukoba Tito - Staljin, zbog kojeg je Jugoslavija bila isključena iz bloka komunističkih država, koje su bile vezane za Sovjetski Savez. Izložba prikazuje nekoliko najdragocjenijih oklopnih vozila Parka vojne povijesti iz razdoblja Drugog svjetskog rata: tenk s oznakom M4A3 Sherman, samohodni top M36 Jackson, dva oklopna automobila – Scout car i M8 Greyhound, te poslijeratni američki tenk M47 Patton, koji je jedan od najtežih tenkova u zbirci Parka vojne povijesti.
PAVILJON C
Paviljon C je posvećen artiljeriji, koju su nekada nazivali kraljicom bojišta. U zbirku je uključeno nekoliko primjeraka atraktivnog artiljerijskog oružja. U prvoj prostoriji nalaze se dva topa Bofors 40 mm. Jedan je bio licenčno proizveden u Britaniji, a drugi u Americi za vrijeme Drugog svjetskog rata. Protuzrakoplovne topove predstavljaju tri različite verzije jugoslavenskih topova M55 20/3 20 mm i dva njemačka topa s oznakom Flak 30 i Flak 38. Najpoznatiji u toj kategoriji je svakako legendarni njemački Flak 88, koji je jedan od najboljih artiljerijskih oružja iz razdoblja Drugog svjetskog rata.
Sovjetski SU-100 je dragocjen primjerak »lovca na tenkove«, a tešku artiljeriju predstavlja američka haubica 155 mm Long Tom.
Na izložbi je moguće pogledati i dva američka vučna vozila, polugusjeničara s oznakom M5/M5A1 i vučni traktor s oznakom M5 HST. Sovjetsku artiljeriju iz razdoblja Drugog svjetskog rata predstavlja haubica ML-20 152 mm i znameniti ZiS-3 76,2 mm, a jugoslavensko topništvo predstavlja gorski top M-48 B1 76,2 mm te jugoslavenski višecijevni lanser raketa s oznakom M-63 Plamen 128 mm.
Na kraju paviljona C je izložen jugoslavenski školski avion SOKO 522, proizveden u tvornici Soko u Mostaru i zbirka zrakoplovnih bombi.
KOMANDA
Pred ulazom u objekt Komanda stoji spomenik koji obilježava događaj zbog kojeg se ova vojarna upisala u nacionalnu vojnu povijest. 26. lipnja 1991. godine, na tzv. »Dan prije«, su iz ove vojarne na ceste izašli prvi tenkovi Jugoslavenske armije i time započeli agresiju na tek osamostaljenu Republiku Sloveniju.
Komanda je nekadašnji zapovjednički objekt vojarne. Danas se u prizemlju tog objekta nalazi informacijski centar Parka vojne povijesti, Turističko informativni centar Pivka, muzejska trgovina i muzejski restoran Kantina. Stubište krasi izložba fotografija o nacionalnoj vojnoj povijesti, a u gornjem dijelu objekta nalaze se prostorije namijenjene izložbi Regio Carsica Militaris, koja prikazuje vojnu povijest šireg područja Postojnskih vrata, kako strateški najvažnijeg prijelaza iz Srednje u Južnu Europu. U Komandi možete također pronaći privremene i gostujuće izložbe.
PAVILJON A
PUT U SAMOSTALNOST
Izložba Put u samostalnost prikazuje proces osamostaljenja Republike Slovenije s naglaskom na Desetodnevnome ratu iz 1991. godine. Izložba omogućuje posjetiteljima da kroz neke brlo važne eksponate iz razdoblja osamostaljenja obnove svoja sjećanja na burno vojno događanje iz prošlosti. Tako je u izložen prizor, koji prikazuje posjetiteljima muzeja prodor jugoslavenske vojske, uključen zrakoplov MiG-21, tenk M-84 i oklopno vozilo BVP te BTR. Posebna važnost pridaje se i nekim drugim »relikvijama« iz ratnog razdoblja 1991. godine: helikopteru Gazela s oznakom Velenje TO-001 koji je prvi uspjeo pobjeći iz jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva i tenku s oznakom T-55 koji je pripadao tenkovskoj jedinici, koja je upravo iz vojarne u Pivki prva započela agresiju jugoslavenske vojske. Među atraktivnijim oklopnim vozilima vrijedno je spomenuti seriju vozila BOV koja su se proizvodila u tvornici TAM u Mariboru i koja su učestvovala u različitim sukobima, tenk PT-76 i zapovjedničko vozilo MT-LBu. Važnu ulogu milicije simbolično predstavlja vozilo Specijalne jedinice milicije BOV M-86, a na slovenske vatrogasce nas podsjeća operativno vatrogasno vozilo iz Mokronog.
PODMORNIČARSTVO JUGOSLAVIJE I PODMORNICA P-913 ZETA
19 metara duga i 76 tona teška podmornica P-913 Zeta spada među tzv. džepne podmornice odnosno diverzantske podmornice koje pripadaju razredu Una. U 80-im godinama su u ratnoj mornarici SFRJ došli do zaključka da veće podmornice nisu primjerne za izvođenje pojedinih zadataka u Jadranskom moru zbog njegovih specifičnih uvjeta, a ujedno su tragali za mogućnostima povećanja
podmorničke flote na ekonomičan način. Do 1989. godine je bilo u Splitu izrađenih šest džepnih podmornica koje su bile nazvane po rijekama iz pojedinih republika bivše SFRJ. Izložena podmornica koja je zaronila u morske dubine uz svu podršku crnogorske općine Nikšić nazvana je po crnogorskoj rijeci zvanoj Zeta. Odjednom je mogla ponijeti do deset ljudi – četiri člana glavne posade i šest podmorničkih diverzanata. Podmornica P-913 Zeta, u čijoj su izgradnji sudjelovali i slovenski stručnjaci te slovenska industrija, predstavlja izuzetan primjer vojno-tehničke baštine. Osim toga, podmornica predstavlja i spomenik posvećen svim generacijama slovenskih podmorničara, koji su bili u Jugoslavenskoj ratnoj mornarici iznadprosječno zastupljeni. Nakon velikog truda članova društva Podmorničar, koje udružuje nekadašnje slovenske podmorničare, podmornica je u Park vojne povijesti pristigla 2011. godine kao poklon Crne Gore. Postavljena izložba koja okružuje podmornicu prikazuje život i rad podmorničara. Izložba sa zanimljivim eksponatima, fotografijama i pričama podmorničara predstavlja povijest podmorničke djelatnosti na istočnoj obali Jadrana te razotkriva posjetiteljima dosad nepoznate detalje iz podmorničkog života. Izložbu je pripremio Pomorski muzej Sergej Mašera iz Pirana.
ZBIRKA VOZILA
Treća izložba koja je postavljena u paviljonu A je zbirka različitih vrsta i tipova vojnih vozila koja je upotrebljavala Jugoslavenska narodna armija. Vojna vozila su bila uvijek odraz najvećih tehničkih dostignuća u svoje doba, pa su zato uvijek pobuđivala zanimanje mnogih, ali i strahopoštovanje. U zbirku su uključena dva američka presretača, Thunderjet i Sabre, koja su u Jugoslaviju došla uz pomoć američke vojske u 50-im godinama 20. stoljeća.
U zbirku su uključena i dva tenka, sovjetski borbeni tenk T-72 i borbeni tenk M-84, koji je razvijen na osnovi T-72 te predstavlja simbol najvećeg uspjeha jugoslavenske vojne industrije. Sovjetska samohodna haubica 2S1 Gvozdika je najuspješniji primjer
samohodnog artiljerijskog sistema iz razdoblja hladnog rata.
Samovozna protuzrakoplovna artiljerija je u zbirci predstavljena sa sovjetskim sistemom ZSU-57 57 mm i sa čehoslovačkim sistemom Praga M53/59 30 mm, koji je više poznat pod nazivom »Ješterka«. Borbeno vozilo pješadije BVP-M80A se još uvijek koristi u svim državama nekadašnje Jugoslavije. Koriste ga i pripadnici Slovenske vojske, ali u ograničenom opsegu.
U izloženoj zbirci je posebno istican sovjetski rovokopač BTM-3 i tenkovski simulator na osnovi T-55, koji posjetiteljima muzeja omogućuje pogled u samu unutrašnjost tenka te pogled na radno mjesto posade.