Za razliku od trendova, koji se svake godine mijenjaju, megatrendovi su dogoročni i mogu trajati i desetljećima, a afektiraju se na sva područja našeg života. Megatrendove današnjice možemo povezati sa ekologijom i zdravljem, novim znanjima, urbanizacijom, individualizacijom, ali i globalizacijom.
Svrha megatrendova je stvoriti red u svijetu i životu i pojednostavniti ga. Način na koji ljudi žive znatno utječe na oblikovanje njihovih domova pa se u skladu s tim i događaju određene promjene.
Visoke cijene najamnina i kriza su doveli do smanjenja životnog prostora. Posljedično se sve više razvija višefunkcionalni namještaj i smanjuju mu se dimenzije. Ipak, naši domovi postaju i sve „zdraviji“. Povećana je upotreba ekoloških materijala, grijanje i rasvjeta postaju energetski učinkoviti, a ergonomija u namještaju postaje sve važnija. Podesive radne plohe kuhinje, stolovi, kreveti i sofe su sve traženije, a uvođenje sportskih aktivnosti u sami dom znatno doprinosti povećanju zdravlja.
Pametnim uređajima se već regulira i kvaliteta kuhanja, a javljaju se i urbani vrtovi za sadnju povrća.
Žene imaju značajnu ulogu u mijenjanju stambenog prostora. Kuhinja je sastavni dio dnevnog trakta, ali nije više odjeljen prostor. Pripremanje hrane postaje obiteljski događaj, a nije rezerviran samo za ženu. Ženski zahtjevi su utjecali i na stvaranje walk in garderoba, umjesto klasičnih ormara te veću fleksibilnost sofa.
Nostalgija za prošlim vremenima koja ulijevaju sigurnost je uvela i retro dizajn u modu. U vremenu brzog razvitka i promjena, retro dizajn je onaj koji nas smiruje, opušta i usporava brzi ritam života. Bit će izrazito moderni elementi namještaja iz razdoblja 40-60ih godina prošlog stoljeća, a sami komadi će biti manji od prethodnih zbog teženje ka smanjenju troškova.
Težnja je da se što kvalitetnije koriste vanjski prostori-vrtovi, balkoni, terase. Oprema ovih dijelova doma je sve sličnija dnevnom boravku, uključujući i rasvjetu i dekorativne elemente. Gubi se granica vanjskog i unutarnjeg.
Kuhinja i kupaonica postaju sve sličnije. Udobnost, kvalitetamaterijala, ergonomija u korištenju i ljepota su im poveznice. Energetska učinkovitost u oba ova prostora je neizbježna. Kupaonica sve češće postaje i welness oaza.
Dječje sobe su manje i jasna je podjela između zone rada i odmora. Ono što je karakteristično je pojava elemenata namještaja koji svojom fleksibilnošću i dizajnom rastu zajedno sa djetetom.
Tkanine imaju vrlo važnu ulogu u domu. Individualizacija je omogućila širok spektar uzoraka i tkanina kojima se može izraziti prostor. Pruge, cvjetni uzorci, apstraktni prikazi, ornamenti, glatke ili hrapave površine.. Sve se može međusobno kombinirati. Sve su češće i 3d površine koje se koriste na svim dijelovima namještaja.
Blagovanica je prostor u kome se sve duže boravi. U skaldu s tim se mijenja i dizajn i ergonomija ovog prostora pa je izbor stolica raznolik. Kod blagovaonskih stolova se javljaju dva trena: sve veća upotreba masiva i nova rješenja za noge stola. Ploče stola su najčešće od hrastovine ili oraha, ali se bojaju u različite boje, mjenjajući izvornost samog drveta. Noge su različitih oblika, izvedene od stakla, metala ili drveta u zanimljivim formama.
Potražnja za policama je i dalje velika. Uvode se fleksibilne police koje su prilagodljive svim prostorima i različitim funkcijama.
Dizajn je internacionalan, bez granica. Ne može se odrediti porijeklo samog dizajna, kao što je to prije bilo moguće. Globalizacija je stvorila trendove bez granica. Uz funkcionalnost i ljepotu dizajna sve ostalo postaje manje bitno!
Autor: Izabela Galović Ninić, dipl. ing. arh.
Preuzeto s: Interijernet.hr