Zlostavljanje među djevojčicama ima određene karakteristike i može početi već u vrtiću, kaže Michelle Anthony, koautorica knjige "Little Girls Can Be Mean" (Djevojčice znaju biti okrutne).
Dr. Anthony je razvojna psihologinja, a knjigu je napisala zajedno s kolegicom Reynom Lindert. Roditeljima su ponudile učinkovite tehnike, u četiri glavna koraka, pomoću kojih mogu zaštiti svoje djevojčice od zločestih vršnjakinja od najranije dobi.
Kako spominje u intervjuu za časopis Time, dr. Anthony i sama je imala gorkih iskustava kada je njezina starija kćerka već u dobi od šest godina započela dvogodišnju "borbu" s prijateljicom. U prvoj godini nije ni primjetila da se nešto događa, jer njezina usamljena i odbačena kćerkica o tome nije željela govoriti. Pokušavala je reći učiteljici, no dobila je savjet da stisne zube i izdrži. Dijete je to shvatilo na način da je zlostavljanje njezin problem koji mora sama riješiti. No kako je situacija počela sve više utjecati na njezin život, dr. Anthony je shvatila da se s malenom nešto negativno događa.
Kćerka dr. Lindert prošla je slično iskustvo u 5. razredu, kada je usred školske godine odbačena iz kruga prijateljica te je bila prisiljena graditi društveni život i odnose ispočetka.
Općenito se smatra da se problemi među djevojčicama javljaju tek na pragu tinejdžerske dobi, no praksa pokazuje da se neki osnovni oblici zlostavljanja među djevojčicama mogu pojaviti već u predškolskim grupama. Djevojčice se već u vrtiću suočavaju sa društvenim izazovima bez prijašnjeg iskustva, bez određenih mehanizama obrane i bez znanja da imaju podršku odraslih.
Spomenute autorice i psihologinje kažu da nema vrtića ni škole u kojima se djevojčice ne suočavaju s problemima u prijateljstvu i nekim oblikom društvene okrutnosti od strane vršnjakinja. Isto tako, mnoge djevojčice kroz sve prolaze same. Roditelji često kažu "Vidjet ćeš da će sutra sve biti u redu" ili "Pronađi si nove prijateljice" ili "Zašto se uopće želiš družiti s nekim tko je zločest prema tebi", no problem nije tako jednostavan. Ovakvi savjeti zapravo nose poruku - To je tvoj problem, to su dječja posla, sama ćeš već to riješiti, a upravo takva poruka dodatno otuđuje dijete koje postaje još nesigurnije i uplašenije.
Zlostavljanje koje se odnosi na društvenu okrutnost i relacijsku agresiju, češće je među djevojčicama, no to ne znači da se ne događa i među dječacima. Djevojčice češće koriste društvenu snagu kako bi utjecale na vršnjake, dok dječaci češće koriste fizičke prijetnje za postizanje istog cilja. Neki će smatrati da je fizički napad među dječacima akutniji, opasniji i dramatičniji, no tzv. relacijska agresija među djevojčicama uključuje više osoba, traje duže te djeluje razornije na djevojčice koje su uključene.
Kada stvari izmaknu kontroli, djevojčice će se povjeriti roditeljima, a ako to i ne učine, mama i tata će primjetiti da se nešto događa. Obično djevojčice prestanu voljeti stvari koje su prije voljele, počinju se češće žaliti na glavobolju ili mučninu, nevoljko idu u školu jer se tamo zlostavljanje događa. Kod kuće obično u kratkim rečenicama komentiraju kako je bilo u školi (npr. Posvađala sam se s prijateljicama ili Zezale su me) čime zapravo pokušavaju dati signal da se nešto loše događa.
Psiholozi će često savjetovati da se roditelji obrate i učiteljici, jer problemi u društvenim odnosima mogu itekako utjecati na uspjeh u školi. Jednostavno rečeno, djevojčice koje prolaze kroz teško emotivno razdoblje, ne mogu učiti. Isto tako, važno je da roditelji potraže savjete i pomoć dječjeg psihologa, kako bi pomogli svojem djetetu. Rješavanje problema ne svodi se na prokazivanje okrutnih djevojčica i traženje kazne za njihovo ponašanje. Ono što rješava problem je razumijevanje situacije koja je dovela do društvenog izopćenja, zadirkivanja, ogovaranja i drugih oblika zlostavljanja.
Pažnju treba obratiti i na interakciju djece na Internetu. Zlostavljanja je uvijek bilo, no kada smo mi bili mali, sfera utjecaja bila je mnogo manja. Danas zlobna djeca mogu u pet minuta okrenuti vrlo velik broj vršnjaka protiv nekog djeteta putem Interneta. Svatko je potencijalna žrtva i sve je javno.
Zlostavljanje među djevočjicama obično prestaje u završnim razredima srednje škole, jer prijateljstva postaju stabilnija i čvršća. Djevojčice su već djevojke i znaju kako se međusobno podržati i biti si oslonac.
(JK, Izvor: news.yahoo.com)