Postojanje waldorfske pedagogije u hrvatskom obrazovnom sustavu važna je činjenica obzirom da je waldorfska pedagogija jedinstvena metoda obrazovanja. Odgojni pristup u čijem je fokusu dijete sa sva tri aspekta svoga bića (tijelo, osjećaji i um) omogućuje mu razvijanje samosvjesti i emotivne inteligencije, volje i interesa te radnih navika.
U ovo turbulentno doba, iako je kriza dotakla sve pore društva, interes za waldorfskim pristupom u obrazovanju djece ne izostaje. O Waldorfskoj školi više informacija nam donosi Ivana Vukelić Bonifačić, Poslovna ravnateljica Waldorfske škole u Zagrebu.
Opišite nam ukratko waldorfsku školu i po čemu se razlikuje od klasične škole?
Waldorfska škola u Zagrebu je osnovna škola koja već 20 godina postoji u Novom Zagrebu i koja radi prema waldorfskom kurikulumu i to je osnovna razlika u odnosu na redovne škole koje rade po nacionalnom kurikulumu.
Smatramo da pružamo cjeloviti pristup obrazovanju, koje je neodjeljivo od odgoja pa zato smatramo i da odgajamo djecu. Prema djetetu - učeniku pokazujemo veliko poštovanje njegujući njegove emotivne i obrazovne potrebe, što rezultira visokim samopoštovanjem kod djece. Waldorfski kurikulum koji je priznat od MZOS-a uključuje, osim onih uobičajnih i svima znanih predmeta i one poput crtanja formi, ručnog rada, rada u drvu, vrtlarstva, euritmije, zbora i orkestra. Također u sklopu nastave određenih predmeta pojavljuju se epohe, neubičajne za redovne škole, poput, glagoljice, botanike, gradnje, zemljoradnje, astronomije, zoologije, minerologije, prostoručne geometrije i dr.
Nastava se održava u epohama koje traju do 4 tjedna tijekom kojih se održava nastava istog predmeta svakoga dana od 8 do 10 sati, nakon čega se po rasporedu održavaju ostali predmeti.
Koje su prednosti waldorfske pedagogije? Kakav je pristup učenicima?
Osnovna je prednost pravovremenost u prenošenju nastavnog sadržaja, koji je prilagođen svim potrebama djeteta – zato imamo umjetničke i praktične predmete, a ne samo obrazovne. Zatim - budući da u Školi nemamo ocijene sve do 7. razreda, kada ih uvodimo zbog postupka upisa u srednju školu, kod nas se učenje događa isključivo zbog znanja, znatiželje i volje da se nešto novo sazna. Važna je i drugačija metodika prenošenja znanja – kroz iskustvo, što daje dugoročne rezultate za cijeli život, a ne kratkoročne radi dobivanja ocjene i koje se vrlo brzo zaboravi.
• Djeca razvijaju unutarnju želju za učenjem i znanjem (unutarnja motivacija, a ne vanjska, kao što su ocijene)
• Kreativnost u svim aspektima života
• Razvija se spretnost u radu i vještine izrade različitih uporabnih predmeta od vune, tkanine, drva.
• Razvija se snalažljivost i prilagodljivost u rješavanju prepreka i u životnim situacijama, općenito.
• Razvijaju se brojne tzv. "soft-skills", kao što su prezentacijske vještine, komunikacijske vještine i dr.
• Razvijaju se organizacijske vještine i timski rad
• Razvijaju se umjetnički talenti i sposobnosti kod sve djece
• Ostvaruje se prednost u stranim jezicima, jer djeca već od prvog razreda uče dva strana jezika – njemački i engleski, i to na interaktivan, praktičan način
• Razvijaju se zdrave životne navike uključujući povezanost s prirodom
• Razvija se pozitivan pristup životu
• Razvija se empatija prema mlađima i drugačijima te poštovanje prema starijima
Koliko waldorfskih škola i vrtića ima u Hrvatskoj?
Dvije su waldorfske škole u Hrvatskoj – naša u Zagrebu i ona u Rijeci. Waldorfska pedagogija u predškolskom se sustavu provodi što kroz državne vrtiće pa tako u Zagrebu imamo waldorfske grupe u vrtićima u Gračanima (D.V. Vjeverica) i Dubravi (D.V. Poletarac) ili u privatnoj organizaciji, poput Male Vile na Zelengaju i Šumske vile u Mlinovima. Waldorfski vrtići postoje u Samoboru, Rijeci i Splitu, a u sklopu držvanih vrtića waldorfska je grupa u Čakovcu.
Tko se može upisati u waldorfsku školu? Moraju li djeca ispunjavati neke posebne uvjete?
Nema posebnih uvjeta za upis djece u našu Školu, osim testiranja koje provodimo pri upisu u 1. razred, a za sve više razrede, zaključno s 5. razredom učenici moraju proći jedan radni tjedan hispitacija u nastavi tijekom kojih promatramo kako se dijete snašlo, kako ga je razred primio, ima li kakvih teškoća u usvajanju gradiva na način kako se to kod nas radi te na kraju zaključujemo je li naša Škola sredina koja će tom djetetu omogućiti ono što mu je potrebno. Važno je napomenuti da nismo u mogućnosti primiti djecu s posebnim potrebama jer nemamo stručni tim zaposlen u Školi pa zbog toga nismo uvijek najbolje rješenje za određene vrste teškoća.
Koliko učenika godišnje upisujete? Koliko je učenika u jednom razredu?
Godišnje upisujemo po jedan razred s oko 15-tak učenika. Posljednjih godina u razredima imamo prosječno 12-15 učenika. U godinama prije recesije ili u vremenima kada su školarine bile niže, imali smo i do 25 učenika po razredu. Upravo smo zbog toga i za sljedeću školsku godinu 2014./2015. snizili školarine za 25% te ona sada iznosi 10.800,00 kn godišnje, odnosno 900,00 kn mjesečno. Nadamo se da ćemo time pomoći onim roditeljima koji isključivo zbog financijskih razloga ne upisuju djecu u našu Školu, a željeli bi im omogućiti školovanje prema waldorfskom kurikulumu.
Možete li nam reći nešto više o predavačima u waldorfskoj školi?
U Školi su zaposleni učitelji ili profesori koji uz svoju osnovnu naobrazbu imaju završeno i obrazovanje za waldorfskog učitelja. Takvo se obrazovanje može steći u Hrvatskoj ili u inozemstvu. Naši učitelji svake godine pohađaju tijekom ljetnih mejseci usavršavanja u drugim waldorfskim školama, odlaze redovito na međunarodne waldorfske konferencije, a usavršavaju se i na redovnim pedagoškim konferencijama svakoga četvrtka u našoj Školi. Waldorfski učitelj treba imati vrlo široku opću naobrazbu kako bi mogao predavati različite predmete što je specifikum naše pedagogije. Dakle, razredni učitelj bi trebao voditi jedan razred od 1. do 8. razreda i predavati glavne predmete tijekom svih 8 godina u svom razredu. Naši učitelji moraju biti umjetnici u podučavanju kako bi uvijek iznova mogli zainteresirati učenike za učenje i razumijevanje neke nove teme.
Kako je koncipirana nastava?
Ovisno o razredu boravak učenika u Školi može trajati od 8.00 do 12.00, ili najdulje do 17.00 sati. Niži razredi nakon završetka nastave mogu biti u dvorištu Škole, na 14.000 m2 zelenila gdje su im omogućeni različiti sadržaji – od sportskih aktivnosti na malom nogometnom igralištu, izgradnje „baza“ od grana, šipražja i sl., penjanja u kućici na drvetu, radovima u školskom povrtnjaku i cvjetnjacima, izgradnji tunela za autiće ili tek bezposlenog sjedenja na nekim od brojnih klupica ili pak štrikanja u hladovini lipa. Tijekom svih odmora učenici izlaze na školsko dvorište kako bi doživjeli predah od rada u učionicama. Nastava primjerice u 1. razredu je potpuno drugačija jer imamo pokretnu učionicu (bez pravih školskih klupa) i većina nastave se izvodi u pokretu i kroz ritam. Ovakva specifičnost važna je zbog prilagodbe djetetu te dobi...Glavna nastava se provodi svaki dan u svim razredima od 8.00 – 10.00 sati nakon čega se izmjenjuju ostali predmeti. Primjenjuje se i načelo udaha-izdaha, odnosno, naizmjenično se redaju predmeti gdje je veća potreba za misaono - kognitivnim radom, odnosno, emotivno – umjetničkim. I na taj način se omogućuje ravnoteža, odnosno, ritam dana, što je važno kod djece u svakoj dobi.
Koliko se razlikuje nastavni program waldorfske od klasične škole?
Naš se kurikulum bazira na kvaliteti, a ne kavntiteti ponuđenih informacija i to je osnovna razlika. Naši će se učenici puno više i na razne načine udubiti u određenu temu koje će se ispreplesti kroz mnogo predmeta. Primjerice, u 5. razredu kada se radi Grčka iz povijesti, učenici će se pripremati na tjelesnom kroz starogrčke discipline za odlazak na Olimpijadu starih sportova u prijateljskoj školi u Austriji. Istovremeno će na glazbenom pripremati grčku skladbu, a iz likovnog slikati starogrčke motive i izraditi, primjerice, zastavu izabranog polisa.
Jeste li povezani s drugim waldorfskim školama?
Sve su waldorfske škole u svijetu povezane i udružene u saveze i udruženja. Naša je Škola članica ECSWE (Europian Council for Steiner Waldor Education) i Freunde der Erziehungskunst (krovna svjetska waldorfska organizacija). Njegujemo prijateljstvo s nekoliko škola, onom iz Rijeke, Ljubljane, Beča, Reggio Emilie, Conegliana i Nurttingena te naši učenici odlaze u sklopu različitih projekata u te škole, u posjete ili razmjene.
Kakve su povratne informacije vaših bivših učenika o njihovom daljnjem uspjehu? Upisuju li željene srednje škole i kako se snalaze u daljnjem školovanju?
Naši se učenici upisuju u sve zagrebačke škole - od MIOC-a i tehničkih škola, gimnazije, i umjetničkih škola do strukovnih. Veliko nam je zadovoljstvo što velika većina naših učenika tiekom školovanja u našoj Školi otkrije svoje talente i afinitete te s lakoćom izabire srednju školu i fakultet. Iskustva su različita – naši učenici tijekom daljnjeg školovanja postižu i vrhunske rezultate i one prosječne, ali zajedničko im je svima da su sretni ljudi, visoke razine samopoštovanja te da odgovorno i hrabro kroče kroz život.
Kakvi su vam planovi za budućnost i planirate li se širiti?
U planu nam je obnova stare škole u kojoj se nalazimo ili preseljenje na novu lokaciju, s obzirom da se nalazimo u vrlo staroj zgradi koja traži ozbiljnu rekostrukciji – obje varijante imaju za cilj širenje naših kapaciteta za potrebe vrtića i srednje škole na istoj lokaciji. U razgovorima smo s predstavnicima gradskih odjela zaduženih za te teme i nadamo se uskoro rješenju i konkretnom planu.