Kako bilo, od povratka u školu ne treba raditi preveliku dramu, no postoji nekoliko sigurnosnih savjeta koje je dobro imati na umu.
Kako im olakšati prvi dan u školi?
- Podsjetite dijete da ono nije jedini učenik koji nevoljko prihvaća početak nove školske godine. Učitelji i profesori znaju da su učenici nemirni prvog dana te će uložiti dodatni trud da se svi osjećaju ugodno. - Naglasite pozitivne strane početka nove školske godine: Bit će zabavno. Vidjet će stare prijatelje i možda upoznati neke nove. - Osvježite pozitivne uspomene na prošle školske dogodovštine. - Pronađite susjeda s kojim dijete može pješačiti u školu ili otići zajedno na autobus. - Ukoliko smatrate da je to prikladno, sami otpratite dijete u školu.
Ruksak ili školska torba ne smije biti opterećenje
- Ukoliko još niste, odaberite školsku torbu sa širokim, podstavljenim naramenicama i podstavljenim zadnjim dijelom koji se naslanja direktno na leđa. - Teške stvari (knjige i udžbenike) spakirajte u sredinu ruksaka. Torba ne bi smjela težiti više od 20% ukupne težine djeteta. Idealno je da ona bude teška 10% djetetove težine. - Torba neka se nosi na oba ramena. Kada visi samo s jednog ramena, djeca nepravilno istežu mišiće i kosti kralješnice. - Dobar izbor je i torba na kotačiće, osobito u hrvatskim školama gdje učenici sve knjige nose kući i imaju natprosječno teške torbe. Ipak, imajte na umu da torbu na kotačiće svejedno treba ručno nositi po stepenicama na katove škole i da ne funkcionira po snježnom vremenu.
Siguran put do škole
Autobusom...
- Upozorite dijete da tijekom vožnje obavezno sjedi na svome mjestu i spusti sigurnosnu ručicu uz prolaz.
- Autobusu neka prilazi, bez naguravanja, tek kada on stane uz rub kolnika.
- Neka ne trči i neka se ne igra oko autobusa.
- Neka sjedne (ukoliko je moguće) što bliže vozaču kako bi ga mogao dozvati u slučaju potrebe.
- Dijete neka uz sebe uvijek ima bočicu vode, vlažne i suhe maramice, osobito kada su vožnje duže od pola sata i ukoliko osjeća mučninu tijekom vožnje.
- Autobus bi djecu trebao uvijek puštati van na službenim stajalištima s laganim pristupom sigurnom kolniku.
- Sve navedeno vrijedi i za one koji putuju vlakom.
Autom...
- Ukoliko sami vozite dijete u školu, vrijede ista pravila kao i kod svake druge vožnje, bez obzira koliko vožnja bila kratka. Obavezno vežite dijete sigurnosnim pojasom.
- Osnovnoškolce vozite na stražnjim sjedalima automobila, jer je sigurnije.
Biciklom... - Bez obzira koliko vožnja bila kratka, dijete neka uvijek ima zaštitnu biciklističku kacigu i štitnike za zglobove. - Bicikl neka vozi po biciklističkim stazama, a ako one nisu označene, upozorite dijete da se u prometu vozi desnom stranom, u istom smjeru kao i automobili. - Upozorite dijete da koristi signaliziranje rukama prilikom skretanja. - Upozorite dijete da poštuje semafore i prometne znakove. - Dijete na sebi mora imati fluorescentnu reflektirajuću oznaku kako bi bilo vidljivije drugim sudionicima prometa.
Pješke... - Dijete neka do škole pješači najsigurnijom rutom. - Procjenite je li vaše dijete dovoljno veliko da samo pješači do škole. Malena djeca šesto su impulzivna i manje oprezna u prometu, pa je bolje da ih netko prati do škole. Organizirajte se s drugim roditeljima, bakama i djedovima u susjedstvu i prvašiće pratite do škole. - Djecu odjenite u što svjetlije, jarke boje, kako bi bili vidljiviji vozačima. Nije na odmet i male pješake označiti reflektirajućim fluorescentnim trakama. - Ponovite s djetetom sva prometna pravila važna za pješake, kao što je poštivanje znaka stop, hodanje po nogostupu, ne prelaženje ceste kada je na semaforu crveno i žuto, obavezno prelaženje ceste preko zebre i slično...
Što će jesti?
- Većina škola ima školsku kuhinju tj. organiziranu prehranu za osnovnoškolce. No djetetu uvijek možete spakirati nešto zdravo i svježe, kao što su komad voća, energetski prutić ili jogurt u bočici.
- Dijete neka uvijek uz sebe ima bočicu s vodom.
Zadirkivanje i zlostavljanje
Zlostavljanje je oblik agresivnog ponašanja koje traje duže vrijeme, ponavlja se i usmjereno je na istu osobu. Ono može biti fizičko, verbalno ili društveno. Može se događati u školi, na igralištu, u autobusu ili vlaku, u susjedstvu ili na Internetu.
Kada je vaše dijete žrtva
- Pomognite djetetu na način da ga naučite:
1. Da zlostavljača gleda u oči.
2. Stoji uspravno i ostane smireno u teškim trenucima.
3. Okrene se i ode bez reakcije.
- Naučite dijete da verbalizira osjećaje kroz nekoliko jednostavnih rečenica:
1. "Ne sviđa mi se i ne volim to što radiš".
2. "Molim te ne razgovaraj tako sa mnom".
3. "Zašto to govoriš?".
- Naučite dijete kako i kada tražiti pomoć.
- Ohrabrite dijete da se sprijatelji s drugom djecom koja su ljubazna prema njemu.
- Podržite dijete u aktivnostima koje ga zanimaju i vesele.
- Upozorite učiteljicu i školsku psihologinju o problemu i pokušajte zajedno pronaći rješenje.
- Zamolite učiteljicu da pripazi na vaše dijete i ima ga više na oku.
Kada je vaše dijete onaj koji zlostavlja ili zadirkuje - Jasno i glasno mu prenesite poruku da zlostavljanje nikada i nikako nije OK. - Utvrdite stroge i konzistentne granice ponašanja koje se ne smiju prijeći. - Budite pozitivan uzor. Pokažite djetetu da može dobiti ono što želi bez zadirkivanja, prijetnji ili vrijeđanja. - Koristite učinkovitu tehniku discipliniranja poput oduzimanja nekih privilegija, ali nikada i nikako ne koristite fizičko kažnjavanje. - Razvijte praktična rješenja zajedno sa ravnateljicom, učiteljicama, psiholozima i roditeljima djece koja su zlostavljana.
Kada je vaše dijete promatrač zlostavljanja - Razgovarajte s djetetom i upozorite ga da nikada ne navija ili na bilo koji drugi način podržava zlostavljanje. Čak i tiho promatranje može značiti podršku zlostavljaču. - Ukoliko svjedoči ponavljanom zlostavljanju, ohrabrite dijete da kaže odraslima. - Potaknite dijete da pomogne onima koji su zlostavljani i koje se vrijeđa i zadirkuje. Najlakši način je da pozove vršnjaka i uključi ga u neke aktivnosti. - Ohrabrite dijete da oko sebe okupi one koji također smatraju da zadirkivanje nije u redu.
Briga za dijete prije i nakon škole
- Osnovnoškolci bi trebali biti pod nadzorom odraslih prije i nakon škole, stoga pokušajte organizirati odraslu osobu koju dijete poznaje, da ga pričuva dok se ne vratite s posla.
- Ukoliko je to nemoguće, organzirajte raspored po kojem će se dijete ravnati. Odredite kada se očekuje da je kod kuće nakon škole, kada vam se treba javiti, što će raditi samo doma dok vas nema i slično. Zamolite susjede da obiđu mališana ukoliko ste zapeli u prometu ili se zadržali na poslu.
Razvijajte dobre navike pisanja zadaće i učenja
- Osigurajte uvjete u kojima će dijete moći koncentrirano i u miru napisati zadaću. Neka to bude neko stalno mjesto (npr. radni stol u dječjoj sobi ili kutak stola u blagovaonici) koje osigurava privatnost i mir.
- Unaprijed odredite kada se tijekom dana pišu zadaće.
- Kućnim pravilom zabranite upaljen televizor ili računalo dok se piše zadaća.
- Nadgledajte korištenje računala i Interneta za potrebe učenja.
- Budite dostupni za pomoć i pitanja, ali ne pišite zadaću umjesto djeteta.
- Pazite da dijete čita s udaljenošću od 45 cm od knjige, da ravno sjedi i pazi na držanje te da uzima kratke pauze, istegne se i odmori između pisanja zadaća i učenja.
- Ukoliko dijete ima problema s nekim gradivom, a ni vi mu ne možete pomoći, pronađite instruktora ili nekog tko mu može pomoći.
(JK, Izvor: app.org)