Ipak, roditelji, pogotovo "novi", ponekad ne prepoznaju rano da je njihovo dijete talentirano i posebno. Oni znaju da je njihov mališan drugačiji u pozitivnom smislu, ali se možda malo i plaše naglas reći da je posebno i darovito već u predškolskoj dobi.
Roditelji su najbolji svjedoci, suci i procjenitelji potencijala i mogućnosti koje njihovo dijete ima u sebi, osobitno do njegove ili njezine 7. godine života. Zato bi trebali vjerovati vlastitom instinktu ili intuiciji i poduzeti nešto u svezi s malom mudricom koju imaju kod kuće.
Što potencijalno daroviti predškolac ima? Prvi znak je obično visoka razina znatiželje, ali treba obratiti pažnju i na razvoj djeteta na tri osnovna područja:
1. motoričke sposobnosti (dijete ima sposobnost svladavanja manjih i većih motoričkih zadataka s lakoćom)
2. kvantiteta (dijete raspolaže s velikim vokabularom, ima dugi raspon pažnje, slaže složene i duge rečenice, brzo uči itd.)
3. usporedba (kada u usporedbi s drugom djecom dijete pronalazi nove načine korištenja igračaka i alata, ima maštovit pristup aktivnostima, daje kreativna rješenja na konkretne probleme, pokazuje dublje razumijevanje pitanja i odgovara složenije i dr.)
Pedagoginja, učiteljica i nagrađivana autorica mnogih knjiga o darovitoj djeci Judy Molland ponudila je i neke praktične savjete i smjernice koji mogu pomoći roditeljima da detektiraju darovito dijete.
Darovito dijete obično:
- mirno sijedi ili leži dok mu čitate priču i obično traži da je pročitate ponovno
- rano počinje govoriti i rano pokazuje interes prema učenju slova
- pokazuje interes prema brojevima i razumije koncept vremena
- slaže puzzle namijenjene djeci starije dobi
- kompenzira hendikepe - uči kako se prilagoditi i funkcionira bez obzira na njih
- pokazuje snažnu naklonjenost muzici i reagira na glazbu
- pamti složena događanja i može ih točno prepričati nakon nekog vremena
- pokazuje smisao za humor i prepoznaje nepodudarnosti kao nešto smiješno
- sposobno je izmjeniti tijek priče ili njezin kraj uz pomoć vlastite mašte ili ispričati u vremenskom slijedu kako se nešto dogodilo
- brzo pamti pjesme i može ih izrecitirati ili otpjevati
- iskazuje nestrpljenje kad se suoči s granicom (npr. um želi nešto napraviti, ali tijelo je još nemoćno ili premalo)
- razumije kako bi nešto trebalo postaviti da se uklapa u cjelinu
- ne tolerira nepravdu
- stalno organizira, sortira, uređuje ili klasificira stvari i potom im daje oznaku ili ime
- razumije vezu između uzroka i posljedice i donosi zaključke
- može paralelno raditi više stvari
- može i želi slijediti upute
Ukoliko roditelji prepoznaju neki talent još prije nego dijete krene u školu, to može imati vrlo dobar utjecaj na njihov razvoj. Ukoliko dobe potrebnu podršku, vodstvo i smjernice koji osgovaraju njihovim vještinama, imaju više šanse iskazati svoj puni potencijal.
(JK, Izvor: parenthood.com)