Učiti nije (uvijek) lako. S početkom nove školske godine počnu i roditeljske brige hoće li njihov školarac s uspjehom svladati sve obaveze, hoće li mu učenje zadavati teškoće, kakve će donositi ocjene? Stručnjaci napominju kako je u svemu najvažnije da djetetu pokažete kako cijenite njegov trud u učenju, kako ga podržavate u nastojanjima da ima što bolje ocjene, te da ga ne opterećujete svojim prevelikim očekivanjima. Kod djeteta treba razvijati ljubav prema znanju i učenju, jer učenje je proces koji zahtijeva trud i vrijeme. Važno je da pomognete djetetu da otkrije koji mu stil učenja najviše odgovara i kojom metodom najlakše pamti.
Što utječe na uspješnost učenja?
Ponajprije je to zdravstveno stanje, dakle, za učenje treba biti zdrav i odmoran. Dijete koje je cijeli dan provelo u školi, odnosno, nakon nastave ostalo u produženom boravku, takav tempo svaki dan može izdržati uz pravilnu prehranu, dovoljno boravka na svježem zraku, redovitu fizičku aktivnost, te uz dovoljno sna. Nakon toga slijedi motivacija kao također važan čimbenik uspjeha u školi. A da bi učenje bilo što jednostavnije i da dijete sa što ma je teškoća svlada novo gradivo, iznimno je važno biti koncentriran i aktivan tijekom nastave.
Ohrabrivanje
Umjesto kritiziranja, prigovaranja, prijetnji, čemu roditelji nerijetko znaju biti skloni kad nisu zadovoljni djetetovim učenjem i rezultatima u školi, dijete treba podupirati, ohrabrivati, poštovati i vjerovati u njegove sposobnosti da će samo savladati probleme i uspjeti u onom što želi. Znači umjesto da djetetu rušite samopouzdanje riječima: Kako ti se to moglo dogoditi?, Kako to ne razumiješ!, budite tolerantni, pozitivni, pohvalite dobre ocjene, ali i svaki djetetov pokušaj i napor kojim će ispraviti pogrešku, lošu ocjenu. Nemojte svoje dijete uspoređivati s drugom djecom u razredu i očekivati da pod svaku cijenu ostvaruje bolje rezultate od drugih.
Dnevna rutina
Važno je da dijete stekne naviku učiti uvijek u isto vrijeme, odnosno doba dana. Za uspješno i neometano učenje osigurajte mu mirno mjesto za učenje, neka ima svoj radni kutak koji se sastoji od radnog stola za pisanje i učenje, te nekoliko ladica ili polica za knjige i školski pribor. U prostoru u kojem uči ne bi trebale biti stvari koje bi mu mogle odvlačiti pozornost kao što su časopisi, igrice, internet, mobitel. Prije učenja,potrebno je isključiti sve uređaje.
Dogovorite se s djetetom u koje će vrijeme pisati zadaću, kada će odmarati, a kada će biti vrijeme za igru. Svaki dan pitajte dijete da vam prepriča što je naučilo u školi, te da vam pokaže bilježnice. Navika ponavljanja nakon škole i svakodnevnog učenja pomalo pomaže da dijete ostane uspješno u školi i kada gradivo postane teže i obimnije, a ispitivanje u školi rjeđe. Najbolje je učiti dok je dijete odmorno jer tada uči brže. Učenjem iz dana u dan na istom mjestu i u približno isto vrijeme stvara se navika učenja.
Pisanje domaće zadaće
Roditelji često griješe pa umjesto djeteta riješe zadatke ili napišu sastavak, a time ga samo mogu navikavati na to kako će domaću zadaću napraviti netko drugi umjesto njega. Naučite ga da zadaću piše u isto vrijeme svaki dan, da napravi stanku u učenju, pomozite mu ako se teško snalazi u gradivu, i da podcrtavanjem bitnog, prepričavanjem ili pak zapisivanjem pitanja, lakše svlada zadatke. Ako treba, neke zadatke riješite zajedno, no, trebate djetetu prepuštati inicijativu i poticati ga da bude samostalno u učenju i obavljanju školskih obveza.
Što prvo učiti?
Prvi dio vremena predviđenog za učenje najbolje je iskoristiti za ponavljanje gradiva koje se tog dana obrađivalo u školi, napisati zadaće, provjeriti i po potrebi dopuniti bilješke s nastave. Učenik koji u školi sluša što učitelj govori lakše će kod kuće učiti. I za vrijeme provjeravanja znanja u školi može se puno naučiti ako učenik prati pitanja učitelja i odgovore ostalih učenika. To skraćuje vrijeme učenja kod kuće.
Kako učiti?
Važna je koncentracija. To znači usmjeriti se na zadatak, razmišljati o onome što učiš, nastojati razumjeti svaku misao. Gradivo koje se uči treba pregledati u cijelosti, kako bi se stekao uvid o čemu je riječ, pročitati naslove, podnaslove, sažetke, pogledati slike, samostalno postaviti pitanja o čemu se radi u lekciji, koji su glavni događaji, pravila, zakoni, pouke? Pitanja potiču mišljenje.
Mehaničko učenje bez razumijevanja ne pokazuje značajne rezultate. Mehaničko učenje znači da djeca uče na način da mogu reproducirati naučeno, ali najčešće ne znaju odgovoriti na neko potpitanje u vezi gradiva. Dijete treba učiti aktivno, s razumijevanjem i kritički, te takvu naviku svakodnevno primjenjivati. Od ukupnog vremena učenja jednu trećinu treba posvetiti čitanju gradiva, a dvije trećine ponavljanju, prepričavanju.
Dobro je učiti uz olovku ili marker u ruci, kako bi dijete zapisivalo, podcrtavalo, zaokruživalo i pravilo bilješke na marginama bilježnice ili knjige. To se zove aktivno učenje. Podcrtava se i označava ono što treba zapamtiti, odnosno ono što je novo.Važno je svesti veći broj podataka na što manji broj. Uočiti ono što je bitno, završiti učenje s gradivom koje se dobro zna.
Odmor od učenja
Učenje zna biti naporno. Dijete neka se odmori kad osjeti umor, ali neka ne prekida često učenje. Neka to bude 5 do 10 minuta, jer nakon većih odmora potrebno je i duže vrijeme za ponovno zagrijavanje za učenje.
(M.G.)